Alla inlägg under oktober 2013

Av judi - 15 oktober 2013 06:30

Maria Eggers har ALS - nu visas filmen om henne i Kunskapskanalen

Den 30 oktober premiärvisas ”Aldrig släppa taget”, en dokumentär av Karin Wegsjö om skådespelaren och regissören Maria Eggers som drabbades av ALS vid 40 års ålder.


Bromsmedicinens verkan har underskattats i tidigare studier. Tidig insatt behandling förlänger överlevnadstiden med minst 25-30 procent. Omkring tio procent av de drabbade patienterna lever mer än tio år efter diagnos.


Läs Mer Här

http://www.hjarnfonden.se/nyheter/ny-film-om-als__1162

Av judi - 14 oktober 2013 06:30

Med risk för att upprepa mig lägger jag ut denna artikeln eftersom den åter igen har fått vingar är det farligt med mättade fetter ? och hur använder kroppen det? Läs här och begrunda


Att byta ut  andra fetter till  kokosolja kan förbättra ditt kolesterol värde . kroppsfunktioner som behöver mättade fetter är hormonproduktion , hjärnans funktion , cellulär hälsa , benhälsa och även immuförsvaret .

 

Ett annat syfte för kolesterol är att bygga och reparera hjärnan och nervcellerna . Många fall av demens eller sjukdomar i nervsystemet  kan bromsas eller stoppas genom att öka de mättade fetter i kosten .


Fettsyrorna i kokosolja kallas medellång kedja triacylglyceroler , som är mycket kortare och därmed mer löslig i vatten än de fettsyror som finns i andra oljor. Av denna anledning är de lättare för kroppen att använda det som bränsle.


Byte från andra oljor såsom rapsolja eller olivolja till  kokosolja kan vara en liten förändring som  ger ett stort skillnad i kroppen.


Kokosolja har de nödvändiga byggstenarna för produktion av hormoner . Fett är mycket viktigt i återuppbyggnaden och reparation av celler , med fel balans av fleromättade ,mättade och monunsaturated fetter kan ha dålig påverkan för din hälsa .


Den mänskliga kroppen består av 97 procent mättat och enkelomättade fetter och 3 procent fleromättat fett . De flesta vegetabiliska oljor tippa balansen mot fleromättade fetter , som kan utlösa förödelse på kroppen . Kokosolja håller förhållandet balanserad .


http://newswire.net/newsroom/financial/00077433-health-benefits-of-coconut-oil.html

 
 
MAT
Av judi - 13 oktober 2013 06:30

lyrics to The Prayer / Celtic Woman

I pray you'll be our eyes
And watch us where we go
And help us to be wise
In times when we don't know

Let this be our prayer
As we go our way
Lead us to a place
Guide us with your grace
To a place where we'll be safe

I pray we'll find your light
And hold it in our hearts
When stars go out each night
Remind us where you are

Let this be our prayer
When shadows fill our day
Lead us to a place
Guide us with your grace
Give us faith so we'll be safe

We ask that life be kind
And watch us from above
We hope each soul will find
Another soul to love

Let this be our prayer
Just like every child
Needs to find a place
Guide us with your grace
Give us faith so we'll be safe

Need to find a place
Guide us with your grace
Give us faith so we'll be safe




Av judi - 12 oktober 2013 06:30

Mycket av forskningen kring ALS tenderar att fokusera på behandling , men för att behandla ALS måste det först diagnostiseras - och ju tidigare desto bättre , så att patienterna kan delta i   kliniska prövningar så snart som möjligt .


ALS Therapy Development Institutes, blogg , har nyligen påpekat möjligheten att utföra  neuromuskulära ultraljud ( NMU: er )vilket är det samma som ultraljud ,för att en dag kunna noninvasivt diagnostisera ALS .


Med hjälp av högupplösta NMU , kunde forskarna  upptäcka viktiga muskel förändringar hos personer med ALS .


NMU behöver standardiseras och kliniskt prövas och bekräftas ,för att denna metod  en dag skall kunna användas för att underlätta diagnos sättning tillsammans med mer invasiva elektrofysiologiska metoder som EMG , vilket är också under utveckling för att möjliggöra tidigare diagnos av ALS


Läs Mer Här

http://www.researchals.org/page/news/12129

Av judi - 11 oktober 2013 06:30

Skam den som ger sig jag har tidigare skrivit om tillfället när jag fick sitta i en kall färdtjänst bil på Vänerparkens parkering och frysa  fötterna av mig ,så att det gjorde ont


Jag ringde och begärde ekonomisk skadestånd och vet ni vad det var värt 100 kr.

Smärtor i fötterna är värda 100kr i form av en check till ICA  för att jag satt fast surrad i  en kall bil på parkeringen och frös och kramperna jag hade hela natten som en följd av att jag frös .

  

100 kr i skadestånd fick jag från Väst trafik och ett brev om ursäkt. Det är det tredje brevet om  ursäkter som jag fått från västtrafik och det säger en hel del om deras sätt att hantera Färdtjänst frågor


Ett brev om ursäkt men ingen åtgärd jag har fortfarande inte fått  svar på ifall man kan som Färdtjänst användare lämna en synpunkt så som andra människor via nätet eller skall man särbehandlas och fortsätta att ringa när man har synpunkter


Jag vet heller inte ifall man har hittat dom rätta koordinaterna för min adress? 

Inget är som väntans tider jag har väntat i 1 år och 4 månader på att man skall fixa de rätta koordinaterna så att bilen kommer till min adress och inte till skolans parkering . 

Av judi - 10 oktober 2013 06:30

Att få ALS är en utmaning för hela familjen som man har med sig i släptåget i sin berg och dalbana från start med början från utrednings tiden med alla frågor där man kastas mellan hopp och förtvivlan Vad händer i kroppen är det farligt ,är det något som går över eller kommer man att bli sämre ?


Denna ovisshet levde vi med i 1,5 år jag och mina barn min kropp som la av och en massa frågor men inga svar när jag  fick min diagnos var tjejerna 14 år Det är nu över 2 år sedan Jag trodde att jag skulle dö ifrån mina barn och började planera min egen död och min egen begravning  

Ingen i familjen kommer undan dessa tankar eller känslor när bomben har briserat, ALS . Jag undrar många gånger vilket avtryck, det har lämnar i mina barns liv ifall det är en erfarenhet som gör dom starkare eller tillhör mina tjejer den gruppen som vetenskapen talar om att de har lättare för att hamna i depressioner som vuxna och att de lättare går in i väggen ??? 

Hur som haver jag är inte död ännu och tillåter mig numera att skratta och ha roligt så länge jag lever  

Som förälder skall man vara en förebild för sina barn med sitt vuxna sätt och det liv man lever

Ja det låter väl bra men i mitt liv är det sällan jag själv som fattar besluten utan jag är hänvisad till andra människors "bedömningar" i vad andra tror är bra för mig alla dessa strider alla dessa motgångar och alla dessa utskällningar som mina barn får höra att jag blir utsatt för, med allt från att färdtjänsten kostar för kommunen och att jag inte får träna i Primärvårds rehab  i min hemkommun  

Mina barn får också med jämna mellan intervaller höra mig  skrika ut min döds ångest på nätterna ,I drömmens värld har jag ingen koll kan inte hålla igen .Rädslan för att dö ifrån mina barn är uppenbar och efter mina primalskrik kan jag vakna mitt i natten med att mina barn står vid sängkanten och frågar hur är det "mamma hur mår du ?tja nää bra, bara en mardröm!!!!! 

Mina barn ger mig stöttning när jag tampas med besvärliga myndigheter Den ena tjejen gav mig uppmuntrande ord efter att jag kontaktat tidningen angående regler som man hittat på för att bli av med kroniskt sjuka människor på sin patient lista , och sa att "mamma du slåss alltid för den lilla människan " Det värmde själv känner jag att det är jag och alla väderkvarnarna  

Än så länge får jag träna 1 gång i badet men inte mer för det kan man inte motivera för VG-Regionen Jag måste åka utanför min hemkommun för att få stöd och råd av en sjukgymnast . 

Personligen tycker jag att det är skamligt att svensk sjukvård har sjunkit så djupt . 

Samtidigt tänker jag , vad är det egentligen mina barn lär sig av mig att mamma inte är en auktoritet i deras liv eller att myndigheter är elaka tanter som leker med andra människors liv …....... 

Makten som tjänstemän  har i sjuka  människors liv skall man inte underskatta  

Vilken påverkan min ALS har för familjen och vilken påverkan har alla myndighets tanter på mina barn och deras framtida attityder och föreställningar om svensk sjukvård och myndigheters roll i vanliga människors liv kan bara framtiden visa . 

Av judi - 8 oktober 2013 06:30

Vid de  fall eller Ifall microRNAs avkodas. Kan mikroRNA kan främja reinnervation av motorneuroner genom att blockera uttrycket eller syntes av viktiga ämnen. Video: Nature Publishing Group.

Virginia Tech: s Greg Valdez PhD visste att miR-206 var på rätt plats vid rätt tid för att hjälpa kontakten med motor neuronet tillbaka till musklerna.


Den korta icke-kodande RNA, upptäcktes 1994 av den sena Washington University School of Medicine hjärnforskare John Merlie PhD,att  motorneuroner ändplattan och dess syntes slås upp vid lösgörande av anslutande nerven.

"Det är vad fick oss att hoppa på detta tåget", säger Valdez, "att försöka ta reda på vad denna mikroRNA gör vid den neuromuskulära förbindelsen."


Läs Mer Här

http://blogs.als.net/post/microManaging-ALS.aspx

Av judi - 7 oktober 2013 06:30

Hos personer med ALS , blir de neuromuskulära kopplingar som sänder de elektriska meddelanden förstörda och rasar ihop detta leder till muskelsvaghet , förlamning och andningssvikt .

Forskare arbetar hårt för att utveckla läkemedel som skyddar dessa strukturer i hopp att bromsa eller stoppa utvecklingen av sjukdomen .


En av dessa läkemedel , hoppas man på hos" GlaxoSmithKlines " är zanezumab ( GSK1223249 ) , som man genom studier testar , medicinen skall påverka och hjälpa till att hålla de motoriska nerverna och muskel fibrerna  "anslutna" .

Ozanezumab testas för närvarande i kliniska studier . En 48 veckors fas II-studie pågår . Nästan 300 personer med ALS väntas delta över hela världen .

Läs Mer Här

http://blogs.als.net/?tag=/neuromuscular+junction


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards