Alla inlägg under september 2013

Av judi - 30 september 2013 06:30

Paul Alan Cox är en Harvard Ph.D som som sökt efter nya läkemedel från växter som används av traditionella helbrägdagörare i Stilla havet och Sydostasien. För avhandlingen insatser TIME Magazine utnämnde honom till en av 11 "Heroes of Medicine." Hans ansträngningar för att bevara regnskogaröar han blev hedrad med en Goldman Environmental Prize.

. "Genombrottet kan också bidra till att utveckla en behandling för dödliga sjukdomar. "Upptäckten fann han att kan hjälpa oss att designa en terapi för att stoppa det komma in i folks proteiner". "[Det tyder på att] Om vi kunde spola ut det genom att ge massor av människor den mänskliga versionen så kanske vi kan stoppa upp processen att det inte uppstår eller fortsätter


Av judi - 29 september 2013 22:30


"If Tomorrow Never Comes"

Sometimes late at night
I lie awake and watch her sleeping
She's lost in peaceful dreams
So I turn out the lights and lay there in the dark
And the thought crosses my mind
If I never wake up in the morning
Would she ever doubt the way I feel
About her in my heart

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way to show her every day
That she's my only one
And if my time on earth were through
And she must face this world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

'Cause I've lost loved ones in my life
Who never knew how much I loved them
Now I live with the regret
That my true feelings for them never were revealed
So I made a promise to myself
To say each day how much she means to me
And avoid that circumstance
Where there's no second chance to tell her how I feel

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way to show her every day
That she's my only one
And if my time on earth were through
And she must face this world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

So tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes




Av judi - 29 september 2013 05:30

Den syriska flyktingkrisen blir allt värre. Svenska kyrkan finns på plats i Jordanien. Fler än hälften av flyktingarna är under 18 år. Vi vädjar om ditt stöd för att kunna möta behoven som ökar varje dag.

Så långt räcker din gåva till Syrienflyktingarna

Skapad: 2013-09-13 09:26:00

Dina gåvor förändrar konkret livet för flyktingarna. Här är några exempel:

  • För 80 kronor ger du ett skolbarn utrustning (skolböcker, pennor m.m.)
  • För 160 kronor ger du ett hygienpaket till en familj i flyktinglägret med tvål, tandborste, tandkräm, bindor m.m
  • För 300 kronor får en hel familj på fem personer varma underställ till vintern.
  • För 800 kronor ger du en flyktingfamilj ett paket med gasvärmare, gasflaska och refill så att de kan värma upp tälten under de iskalla vintermånaderna i öknen.
  • För 36 000 kronor kan vi ge flyktingar i Za’atari i den jordanska öknen en ny och fräsch toalett.
  • För 140 000 kronor bygger du en skola till flyktingbarnen. 
  • http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=925880#GE%20DIREKT%20TILL%20SYRIENFLYKTINGARNA%20HÄR!
Av judi - 28 september 2013 06:30

En stark gripande film om en man som heter Neil som levde och dog i ALS

Mycket sevärt hur han såg på sitt liv och vilka beslut han tog angående sin sjukdom och behandling .Omtanken om sonen och hur han gjorde iordning en minnes låda till sin lille son .

Se och du kommer inte att vara oberörd över hans klara tanke och hans förmåga över att fatta beslut om sig själv trots sin ALS


http://urplay.se/Produkter/177104-Mina-sista-andetag


Av judi - 27 september 2013 06:30

Två forskningsstipendier på 1 milj kr för patientnära forskning Publicerad 19 sep 2013 Neuroförbundet delade ut två forskningsstipendier från sin forskningsfond för klinisk forskning på kongressen på vardera 500 000 kr.


Agneta Grimby fick det ena stipendiet för ett projekt om sorgearbete och Annelie Brauner fick det andra, för att utveckla nästa generations behandling vid urinvägsinfektioner


Anhörig problematiken vid närståendes svåra sjukdom har mer och mer kommit i fokus ur folkhälsosynpunkt.

Många svårt sjuka personer med ms och als vill vistas i hemmet, varför närstående ofta tar på sig den tunga bördan att ge omvårdnad och stöd. Ibland blir åtagandet övermäktigt.

Neuroförbundet vill därför stödja forskning som möjliggör bättre stödrutiner och insatser från olika myndigheterna till Neuroförbundets medlemmar.


Läs Mer Här


 http://www.neuroforbundet.se/om/nhr-kongressen-2013/kongressnyheter-2013/tva-forskningsstipendier-for-patientnara-forskning/

Av judi - 26 september 2013 06:30

I går var jag på en träff med vår förening Neuro förbundet Mötet  vilket var trevligt, som vanligt  Jag åkte Färdtjänst från Trollhättan till Vänersborg,vilket jag inte gör så ofta 


Det hela började med en överraskning jag har inte ensam åkning enligt chaffisen  ? Konstigt tänkte jag hur kan det vara så ? det åkte med en dam från Sylte Så där satt jag förvånad? och undrade  över att när gick detta beslut ut med ensam åkning ? Och när tog det nya över? Jag har inte sökt något nytt ? Myror i huvudet ,men just nu i detta läge där jag satt var det inget jag kunde göra utan det var bara och hänga på .Resan gick dock bra med en trevlig chaufför,och trevligt rese sällskap

Jag hade fått en tid till kl 20,05 för hemresan och det var en väldigt bra tid ,skulle hinna hem och hjälpa flickorna med läxorna så som jag lovat.

Jag avbröt mötet för att hinna med bilen för min hemresa .Bilen kom i tid och jag blev ordentligt fast surrad med El rullen i bilen och ordentligt bältad så att jag inte skulle ramla av stolen

Så kom den stora överraskningen  ! Vi skulle vänta i ca 30 minuter för att det skulle med ytterligare en person .

Men ? protesterade jag inte kan jag sitta här i en kall bil och frysa !!! Jo den andra damen kommer om ca 30 minuter men ?????? Det är inget jag kan göra något åt säger chauffören Men då kunde jag ha varit kvar på mötet !!!!!!!!!!!

Ordentligt fast surrad så kunde jag inte ta mig ut ur bilen utan jag fick helt enkelt vänta på damen ,så som väst trafik hade bestämt enligt sann anda för samåkning 

Jag satt mer än 30 minuter på Vänerparkens parkering och frös och väntade på en dam som var på samma träff som jag dessutom skulle hon till Sylte samma plats som hon gick på, i min hemstad .Vi hade samma resväg .

Som det nu inte räckte att jag suttit i bilen i 30 minuter ,Damen som skulle med var försenad och dessutom hade västtrafik bestämt att jag skulle av först ?

Så jävla idiotisk 

Förstår ni att jag blev arg man sätter mig längst in som skall först av ??????

Väl hem kommen , var jag tvungen att ta på mig extra sockar för att få upp värmen i fötterna som kunde lika gärna fungerat som is ,klampar i en kylväska det gjorde fruktansvärt ont i fötterna för att jag frös så mycket . Jag fick hjälp av mina döttrar med fotmassage så det lindrade lite

Men kvällen var redan förstörd vilken förnedring med att sitta i denna kylboxen till bil fast surrad   och frysa utan att kunna ta sig därifrån


Jag försökte skriva ett meddelande till västtrafik på deras sida men det var inget för mig jag måste ringa Har man åkt annat färdmedel än färdtjänst så kan man skriva ett meddelande via nätet och får därmed ett kvitto på din skrivna åsikt  

 men åker du färdtjänst så måste du ringa ,ifall du har åsikter om väst trafik 

 Så jävla korkat bara en massa krångel   mina åsikter  har hittills försvunnit man skickar bara ett brev där man ber om ursäkt för händelsen och så åtgärdar man inte problemet 

Jag fick en ordentlig adrenalin kick och fick svårt att somna på kvällen så arg  blev jag över den orättvisa behandlingen.

I skrivandets stund känner jag att en förklaring är på plats angående varför jag har ett beslut på ensam åkning .

Orsaken är att jag har nedsatt lungkapacitet och det innebär att ifall jag blir smittad med något förkylnings virus ,vilket jag blivit flera gånger när jag åkt taxi .Så blir jag väldigt sjuk inte bara  lite snuvig utan Dö-sjuk och får ännu svårare med att andas än vanligt jag använder en bilevel andnings mask till natten för att få bort koldioxiden så att huvudet inte är helt bortkollrat .......


Eftersom alla muskler fungerar dåligt även dom i benen så har jag sämre cirkulation och blir lättare kall om fötterna dessvärre känner inte jag kyla och värme som tidigare det är en konsekvens av min sjukdom så när jag fryser då är fötterna så kalla att det gör ont

F-n för att vara beroende av andra människor som inte förstår vad det innebär att sitta still i en kall bil


 

Av judi - 25 september 2013 06:30

Nu har det dragit igång ordentligt med arbetet av anpassningen angående duschen igår åkte hela inredningen i tvättstugan ut och till snickarnas förvåning var det ett stort hål under torkskåpet som hade täckts med frigolit så den gjutna plattan i tvättstugan var inte hel  

Hålet var förmodligen något som man gjort för att man skall komma åt rören till elementen .Detta Hål i golvet  ställde till det hela och jag fick tänka om hur jag skall ha inredningen i duschutrymmet 

Allt var tvunget att placeras om i rummet .


Med alla kloka huvuden ihop så löste det sig till sist. med de elementära, toa stol ,handfat och själva duschplatsen, nu  kvarstår att fundera ut vart hyllorna skall placeras ,med förbehållet att  jag i framtiden skall eventuellt ha liftar i taket när jag inte längre kan gå själv ,blir mera hjälp behövande …....... 

Arbetet kommer att dra ut på tiden från det tänkta  på grund av detta extra hål och för att bottenplattan är så tjock att den som bilar skall orka utföra detta arbeta att ta sig genom cementen , för att komma ner till rören . 

Jag hoppas att allt blir klart innan nästa gäng med hantverkare kommer hit, Jag skall nämligen få bytt alla mina fönster , detta via bostads föreningen  

Så, just nu är det är många saker på gång samtidigt  Jag fick installerat tvättmaskinen som tidigare stod i tvättstugan uppe i badrummet på andra plan där den fick en ny plats . 

Vilket blev bra Jag kastade ut den gamla garderoben som stod i hörnet i badrummet och skräpade 

 Det kommer att bli ett äventyr och hitta en nytt hög skåp till badrummet uppe på andra plan  och hyllor eller bara skåp?  

Jag har inte bestämt mig ännu man kan alltid önska sig och så kan man titta i plånboken vilket alltid avgör vad det blir .  

Av judi - 24 september 2013 23:45


I wish I had an angel-For one moment of love
I wish I had your angel-Tonight
Deep into a dying day
I took a step outside an innocent heart
Prepare to hate me fall when I may
This night will hurt you like never before
Old loves they die hard-Old lies they die harder
I wish I had an angel-For one moment of love
I wish I had your angel-Your Virgin Mary undone
I'm in love with my lust-Burning angel wings to dust
I wish I had your angel tonight
I'm going down so frail and cruel
Drunken disguise changes all the rules
Old loves they die hard-Old lies they die harder
I wish I had an angel-For one moment of love
I wish I had your angel-Your Virgin Mary undone
I'm in love with my lust-Burning angel wings to dust
I wish I had your angel tonight

Greatest thrill-Not to kill
But to have the prize of the night
Hypocrite-Wannabe friend
13th disciple who betrayed me for nothing!
Last dance, first kiss-Your touch, my bliss
Beauty always comes with dark thoughts

I wish I had an angel-For one moment of love
I wish I had your angel-Your Virgin Mary undone
I'm in love with my lust-Burning angel wings to dust
I wish I had your angel tonight
I wish I had an angel-I wish I had an angel
I wish I had an angel-I wish I had an angel


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards