Alla inlägg under december 2016

Av judi - 31 december 2016 06:30

 

 


Ännu ett år till ända  
Jag räknar mina bonus år nästa år börjar mitt 7.nde år efter ALS diagnos .

 

Detta år 2016 har varit ett bättre år rent hälsomässigt än förra året .

Vad det nya året har i beredskap för mig är en överraskning .Jag ser med spänning framemot det nya året. 

 

Jag önskar Gott Nytt år till alla gamla såväl som nya vänner  

Gott nytt År 

  

Året är nytt ,det gamla har snart gått ut  

blir det gott är alltid en resumé 

 

Till samlingen i minnenas arkiv läggs berättelser goda såväl som dåliga   

Åren som har gått blir som ringarna kring buken flera 

 

Minnen kan vara ökenstormar som förblindar synen , etsar sig i själen 

ritar in sig i hjärtan och gör osynliga tatueringar ,de vackraste inskrifter är av kärlek 

 

Bland dessa inre skatter ,dolda för världen fins minnet av en ros ,oplockad förblir den utan doft för evigt inskrivet i hjärtat 

 

Årets tårar är lika ymniga som vårfloden och salta som havets vatten,beska som ättikdroppar 


att svälja, minnen av det dåliga i året är livets läxa en påminnelse av livets gåta 

 

Att ha förmågan till att kunna älska glömma och förlåta  

Gott Nytt Mina vänner  

 

Vid pennan Marjo 

 



Av judi - 29 december 2016 06:30

Är det hjärnans återkoppling med nya nerver som ger funktionsnedsättningen ?

 

Det är denna frågan som vetenskapsmännen har försökt att svara på det man via EEG kan se är att hjärnan hos friska människor och ALS -sjuka ser inte likadan ut -

 

Man tänker sig till och med att man skulle kunna följa ALS sjuka via EEG och dess progression .

Förändringarna i hjärnan  syns innan symptom enligt författarna

 

Hjärnans funktionella nätverk är i huvudsak dess anslutningar: hur nervceller ansluter med andra nervceller, eftersom när ett neuron dör, neuronet den var ansluten till måste den då återansluta till en annan neuron.

 

Vid ALS innebär förlusten av nervceller, och som sådana, kontinuerlig re-ledningar; som tvingande och ovanlig process som kan eller tros vara orsaken till sjukdomens funktionshinder.]

 

För att kunna svara på frågan i studien ifall EEG -kan användas som ett instrument vid ALS diagnostik och ifall re-ledningen i sig själv orsakar funktionsnedsättningen ,behövs en större studie ,av fler ALS-sjuka.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2016/12/20/disability-in-amyotrophic-lateral-sclerosis-patients-tied-to-brain-network-seen-in-eeg/

Av judi - 28 december 2016 23:54

 


Efter all julmat och kaffe och kaka ,blev det dags att uppdatera sig eller koppla upp sig på nätet Denna syn fans inte inte i mitt liv i min ungdom .Då fans inga mobiler inte heller datorer heller rullande (h)jul på tummen eller med tummen idag är vi mycket mer ute i etern så att säga .Fotot är taget av mig i min mobil jag kunde inte motstå frestelsen ...


Av judi - 28 december 2016 17:33

Den amerikanska food and drug administration (fda) har gett snabbspårs utnämning till vm biopharma att leda ett prövningsläkemedlen "drog kandidat", vm202, en potentiell genterapi för behandling av als. #bestof2016

 

VM202 är en DNA-baserade läkemedlet syftar till att förbättra mikrocirkulation och regenerera (återställa) nervceller. När VM202 injiceras i patienter, producerar ett protein som kallas hepatocyte growth factor (HGF), som har att framkalla angiogenes - bildandet av nya blodkärl - och fungerar som en neurotrofisk faktor.


Läkemedlet är också i klinisk testning som en potentiell behandling för diabetisk neuropati och ischemi i extremiteterna

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2016/05/18/vm-biopharma-announces-fda-fast-track-designation-granted-for-investigational-gene-therapy-vm202-for-patients-with-amyotrophic-lateral-sclerosis-als/

Av judi - 27 december 2016 06:30

Petra Mede kan tänka sig att lägga ner Dramaten för att finansiera LSS.

Utspelet gör SVT-profilen intervjuprogrammet ”Min sanning”.

– Om det skulle ställas så på sin spets så bort med alla kulturbidrag och allt annat som vi kan fixa själva, säger hon.

 

Petra Mede, 46, går till hård attack mot nedmonteringen av LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, i SVT:s ”Min sanning”.

– Det gör mig så direkt upprörd. Det som man åsamkar vissa individer i vårt samhälle genom att ta bort personlig assistans, det är helt oförlåtligt, säger hon i programmet.

Suttit i rullstol

SVT-profilen har själv varit sjukskriven under långa perioder för svåra ryggsmärtor på grund av en träningsskada och även tvingats sitta i rullstol.

 

Hittat Här

http://www.aftonbladet.se/a/6QG68

Av judi - 27 december 2016 06:30

  1. #Tackvareassistans har jag som ensamstående mamma med en ALS-diagnos sedan 5 år kunnat leva ett drägligt liv med mina tonåringar som var 14 år när jag fick m...in diagnos . ALS är en progressiv dödlig sjukdom Fördelarna med assistans kan inte belysas tillräckligt .För mig är de självklara sakerna som avgör det som andra tar för givet att kunna äta själv eller andas ibland är det bara rätten att få finnas till att få vara sig själv Assistansen ger mig värdefull hjälp de lagar min mat jag kan inte detta längre . Assistansen monterar min C-papp som jag har på natten Detta förlänger mitt liv maskinen som hjälper mig att andas .Vilket har gett mig värdefull tid med mina nu vuxna tonåringar Utan assistans hade det aldrig fungerat så bra som det har gjort i mitt liv och fortfarande gör stort tack till alla underbara duktiga assistenter ni är mina stjärnor på himlen till ministrarna kan jag bara säga sätt er i en rullstol en dag och se hur det är att befinna sig i min situation Mina barn har fått växa upp i dödens väntrum och blivit ansvarstagande unga vuxna med insikten om att mamma kan dö när som helst Utan assistans hade detta aldrig blivit så bra som det är ta inte ifrån oss assistans som avlastar familjer med bara barn som är friska dom fick dra ett tungt lass innan jag äntligen fick min diagnos och sedan assistans För mig blev det en viktig vändning att även mina barn fick tid som kunde koncentrera sig på sina studier och inte fundera så mycket på sin sjuka mor och vems tur det är att hjälpa mamma med städning etc .hushållsgöromål .

Av judi - 26 december 2016 06:30

Hälsan

Älskar alla 

Lika mycket som livet

Sunda vanor garanterar inte

Alla kan inte behålla den

En del förlorar den sakta

Andra snabbt

Det är alltid lika traumatiskt

Genom sjukdom

Eller olycksfall

Hälsan älskar alla som inte har den

och dom som har den vet inte alltid om detta

Att hälsan är färskvara

så sköt om er 

  Vid pennan Marjo

Av judi - 24 december 2016 13:03


 


ÖNSKEKLAPPEN

TOMTEN

DEN SOM BÖRJAR PÅ F

OCH SLUTAR PÅ K

OCH ÄR PÅ 5 BOKSTÄVER

OCH I MITTEN BOKSTÄVERNA

RIS

TACK PÅ FÖRHAND 




LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards