Alla inlägg under september 2014

Av judi - 26 september 2014 06:30

I JAMA Neurology presenteras en italiensk studie i vilken man undersökt potentiella biomarkörer för ALS (amyotrofisk lateral skleros), något som är viktigt för att följa utvecklingen av sjukdomsförloppet och prognostisera men också vid utveckling av nya mediciner


Det visade sig kort och gott att endast kreatinin och serumalbumin är oberoende markörer för sjukdomsutvecklingen hos män och kvinnor med ALS.


Låga nivåer av båda dessa ämnen är kopplade till sämre prognos, det vill säga kortare överlevnad. Albumin ska ses som en markör för inflammation medan lågt kreatinin i stället speglar den nedbrytning av muskulatur som sker vid sjukdomen.


http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2014/08/Krea-och-albumin-markorer-for-att-folja-ALS-/

Av judi - 25 september 2014 10:58

Värk och smärta är mindre vanligt, men en del upplever stickande eller ilande värk, till exempel i ländryggen eller i en höft eller ett knä, i veckor eller månader innan de märker muskelsvaghet och muskelförtvining. Enstaka personer med uttalad skada på övre motorneuronet kan ha svår muskelsmärta beroende på spasticitet.


Vanligare är att under några veckor eller månader ha tillfällig ledvärk i till exempel ena skuldran, eftersom musklerna försvagas och ledband och kapsel kan skadas (kapsulit).


Vid amyotrofisk lateralskleros påverkas inte bara det motoriska nervsystemet utan också andra delar av nervsystemet. Mellan 25 och 40 procent av alla med sjukdomen upplever plötsliga svängningar i känsloreaktionerna, med tvångsmässig gråt eller skratt som inte kan styras viljemässigt (affektlabilitet).


Det beror på en skada på nervceller i pannloben och dessa symtom kan ibland visa sig innan motoriska symtom utvecklats. Framför allt förekommer affektlabilitet vid pseudobulbär pares och progressiv bulbär pares, men den känslomässiga labiliteteten kan finnas även om man bara har muskelsymtom från en arm eller ett ben.


Affektlabilitet är mindre vanligt i början av sjukdomen, men i kombination med muskelförtvining av till exempel en hand talar det starkt för diagnosen amyotrofisk lateralskleros.


 

 



 Hittat här

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/amyotrofisklateralskleros#anchor_5

Av judi - 23 september 2014 06:30

Tvillingar som kom till en ALS Clinic i Toronto var identiska tvillingar  i sina C9ORF72 gener,förutom att den ena hade amyotrofisk lateralskleros och den andra inte.


Man tror att  miljöpåverkan ändrade tvillingarnas risk för ALS, konstaterade forskarna den 10 September i Neurologi på nätet. Fler studier av enäggstvillingar med C9ORF72 upprepningar bör hjälpa forskarna identifiera sådana faktorer, säger Ekaterina Rogaeva vid universitetet i Toronto, senior författare i denna rapport.


Detta är ett mycket intressant fynd, eftersom det visar att ärftliga geners variationer inte nödvändigtvis är det som ger ALS kontra FTD ", skrev Ammar Al-Chalabi av Kings College London i ett mail till Alzforum. "Andra förklaringar skulle kunna omfatta miljöexponeringar, epigenetiska effekter, somatisk mutation eller slump," tillade Al-Chalabi, som inte var inblandad i studien.


Xi med kollegor undersökte epigenetiken genom  att   titta på metyleringsmönstret av 'C9ORF72 genen, men ingen i familjen hade några ovanliga ändringar .

 

Pickering-Brown påpekade att det fortfarande kan vara epigenetiska modifieringar utanför  C9ORF72 som skyddar opåverkade tvilling.


Läs Mer här

http://www.researchals.org/page/news/13911

Av judi - 22 september 2014 19:16

ALS
Av judi - 19 september 2014 06:30

Efter att ha legat med förkylning nästan i en vecka har jag kommit igång igen ,lite grann. 

Att ha ALS och bli förkyld är något  som jag inte kan riktigt kan likna med något tillstånd annat än att jag känner mig döende .

Jag vet inte med vad annat jag skall jämföra tillståndet "förkyld med ALS"

 

Jag har ventilator på natten i vanliga fall men att ha den på natten när man hostar och näsan rinner och ventilatorn blåser rätt i " nyllet" hela halsen blir som en öken eftersom jag sover med öppen mun när jag är förkyld och så hostan, men jag får inte upp slemmet hostar och hostar på nätterna. 

Jag har varit helt slut när assistenterna har kommit på morgonen, vilket  jag knappt märkt, jag har sovit till kl 11,00 .  

Jag var så dålig i lördags att jag kunde inte gå för att det gjorde så ont i kroppen samt för att jag inte orkade ,inte hade någon styrka ingen kraft alls ,alltid när jag blir förkyld så händer samma sak . 

Jag  blir helt utslagen fast det är en vanlig förkylning .Jag kan i vanliga fall förflytta mig från en stol till en annan och gå med rullator men detta klarade jag inte av i Lördags ,skrämmande !!!!!! 

Natten som var mellan Onsdag och Torsdag var dock bra sov som en stock.På morgonen  fick jag håret färgat och naglarna fixade av min assistent ., Kände mig lite fräschare, trots att jag har hostan kvar. 

Som tur är så blir jag bättre hela tiden ,men förbättringen går mycket sakta jämfört med när jag inte hade ALS så var jag aldrig sjuk länge i en förkylning och jag hade mer marginaler . 

Jag blev helt enkelt frisk snabbare. 

Förra gången jag var förkyld  ca 2 år sedan (som tur är jag inte förkyld ofta)tog återhämtningen hela hösten 

Hoppas att denna förkylningen  inte tar lika hårt ,jag har min ALS samtidigt  som jag blir sämre i hela tiden . 

Av judi - 18 september 2014 06:30


Denna film är på Engelska ,en man som pratar om sina hjälpmedel och visar hur de fungerar .Hans lösningar kanske kan hjälpa dig som ser denna film även om du inte förstår Engelska så är detta en mycket informativ film om Hjälpmedel och hur han får hjälp med ex.vis avlastning för smärta i benen och hälar ,mycket sevärd. 

ALS
Av judi - 17 september 2014 19:58

Genom att inrikta sig på RNA-molekyler som trasslar och klumpar sig i nervsystemet hos patienter med den vanligaste genetiska formen av amyotrofisk lateralskleros (ALS eller Lou Gehrig sjukdom) och frontotemporal demens (FTD), har forskarna visat att de på ett effektivt sätt kan begränsa de skadliga element i celler som är tagna från patienter med dessa sjukdomar.


Resultaten redovisas i Cell Press tidskriften Neuron den 14 augusti visar att RNA har en livskraftig läkemedelsmål för de två överlappande och obotliga neurodegenerativa sjukdomar.


De onormala proteiner som härrör från det avvikande RNA kan också fungera som biomarkör i kliniska prövningar för att testa det nya ALS och FTD läkemedlet, och även för att följa sjukdomarna i den nya studien.


Läs Mer Här

http://www.redorbit.com/news/health/1113213535/als-rna-targeting-drug-candidate-081514/

Av judi - 17 september 2014 19:45

Nervceller i människans hud utför avancerade beräkningar, som man tidigare har ansett att bara hjärnan kan utföra. Detta enligt en studie från Umeå universitet som publiceras i tidskriften Nature Neuroscience.


En grundläggande egenskap hos de nervceller som skickar sina trådar in i huden och registrerar beröring, så kallade första ordningens neuron i det taktila systemet, är att den enskilda nervcellens tråd förgrenar sig i huden så att varje nervcell har många mycket känsliga zoner


Hittat  här

http://medicinskaccess.se/wordpress/2014/09/02/nervceller-manniskans-hud-gor-avancerade-berakningar/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards