Alla inlägg under augusti 2013

Av judi - 29 augusti 2013 10:43

Foto: Årets dopp ute i. Valjeviken. Utomhusbadet

Här på Vajeviken i NHR,s regi betald av VG -Region så kan inget fattas när man har de så här bra som jag har det Utomhus badet den bästa playan på året helt underbart Jag tror att den Svenska sommaren är underskattad och som nu med vädret så har det varit helt ljuvligt

Av judi - 27 augusti 2013 11:00

Ask och Embla i Sölvesborg

I sölversborgs centrum står denna staty över de första människorna i Forn nordisk mytologi Ask och Embla detta foto har jag tagit med min mobil kamera i går när vi min assistent och jag tog en tur ut på Stan som har ca 17000 invånare det är lätt att ta sig dit med Cykel och El-rulle från Valjeviken som är ett Rehab centrum som ligger en bit utan för staden .


"Tills ur den skaran
trenne asar,
kraftiga och kärleksfulla,
kommo till ett hus.
De funno på land
föga förmående
Ask och Embla
utan livsmål.

Ande de ej ägde,
omdöme ej hade,
ej livssaft, ej läte,
ej livlig färg.
Ande gav Oden,
omdöme Höner,
livssaft gav Lodur
och livlig färg."

Läs Mer Här

http://www.ungafakta.se/vikingar/sagor/varlden/


Av judi - 25 augusti 2013 11:07

Det är en lisa för själen att få vistas i valjeviken

Naturen är helt ljuvlig här ett foto jag tagit med mobilkameran i går kväll

Solnedgången i valjeviken 

Det har  snart gått en1vecka  och det har varit träning varje dag samt en liten stads tur till Sölvesborg i går på dagen med en liten minibuss

Dagen idag går i vilans tecken och så för ståss all god mat som serveras det är alltid lätt att äta för mycket här vikten visar rak kurva uppåt

Foto: Solnedgång i valjeviken

Av judi - 23 augusti 2013 06:30

Idag var det snigel fart som gällde


Den här snigel hittade vi på stigen när vi var ute och gick i bokskogen ute i Valje viken som ligger i Sölvesborg den är något större än sniglarna jag sett i Västra Götaland

Av judi - 22 augusti 2013 06:30

Abstrakt

BAKGRUND:


amyotrofisk lateralskleros (ALS), delvis orsakad av mutationer och aggregering av humant koppar, zink superoxiddismutas (SOD1), är en dödlig degenerativ sjukdom i motoriska nervceller. Eftersom SOD1 är en stor koppar-bindande protein närvarande vid relativt hög koncentration i motoriska nervceller och koppar kan vara skadliga pro-oxidant, vill vi veta om avvikande koppar biokemi kan ligga bakom ALS patogenes. I denna studie har vi undersökt och jämförde effekterna av Kopparjoner om sammanläggning av ALS-associerad SOD1 mutant A4V och oxiderade slumpmässig(icke genetisk) SOD1.


SLUTSATSER / Betydelse: Vi visar att överskott Kopparjoner inducerar oxidation och utlöser aggregering av A4V SOD1, och föreslår att Cu (2 +) spelar en viktig roll i mekanismen för sammanläggning av både A4V och oxiderad slumpmässig SOD1. En trolig modell för hur patologiska SOD1 mutanter samlade i ALS-drabbade motoriska nervceller med störningar av koppar homeostas har tillhandahållits.


Homeostas, av  homoios (liknande) och stasis (stopp, stillastående), är ett stabilt och konstant tillstånd gentemot omgivningen i ett biologiskt system. De tre viktigaste homeostatiska mekanismerna är termoreglering, osmoreglering och reglering av blodsockernivåerna.




METOD / Huvudsakliga upptäckter: Såsom avslöjats genom 90 ° ljusspridning, dynamisk ljusspridning,


Läs Mer Här

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23755211


Av judi - 21 augusti 2013 06:30

Idag Tisdag har det dragit i gång riktigt ordentligt med träning .Grupp gympa på morgonen och sedan gick vi en promenad ner till campingen och ner till vattnet och såg en svan familj som blev lite irreterad av att vi, min assistent och jag fotograferade jag vågade inte gå nära utan höll mig på avstånd och fick därför ingen bra bild av svan familjen

Fick dock på tillbaka vägen en bild på lövskogen där solen strilar egenom träden det som är så typiskt för Blekinge det känns som "Hemma" Sedan var det så fint väder så vi kunde sitta ute och sola efter lunch Sedan var det dax för handgympa och sedan på eftermiddagen badade jag i poolen inne lite "vatten gympa " Efter middagen så fick vi lite hjärngympa med frågesport


Foto: Dagens bild från valjeviken


Igår kväll ankomst dagen så var vi ute och åkte flotte i hanöbukten och fick en annan bild som jag tog med mobil  kameran

Foto: Utsikt från flotten i kväll på valjeviken

Av judi - 20 augusti 2013 06:30

Nu blev det till sist av

jag har nu installerat mig på Valjeviken

REHAB

Första tiden går alltid åt att lära känna människorna som man möter vilka är det? vad har dom att berätta ?

varje människa har en egen historia ,bakom sjukdomen finns en människa som ett pussel att sätta och utforska

jag kommer att skriva mer om vad som händer här på Valjeviken

.

Många gamla ansikten som man känner igen en del är nya inom personalen ....


Av judi - 15 augusti 2013 06:30

Nu blir det lättare att söka vård över de nationella gränserna. Från och med i höst har du större rätt att söka vård i vilket EU-land du vill – utan kravet på att det är kö till samma vård i Sverige.


Större konkurrens om patienterna kan sporra till bättre vård, spår förespråkarna.
Men kritiker ser risker.

Den 1 oktober träder den nya EU-lagen i kraft som ger patienter större rätt att röra sig över landsgränserna och få den vård de önskar betald.



– Vi lever ett annat liv i dag än för 20–30 år sedan, med andra familjeförhållanden och rörligare arbeten. Det är naturligt att vi inte bara lätt ska kunna söka vård i ett annat landsting utan också i ett annat land, säger Maria Nilsson, departementssekreterare vid socialdepartementet.


Läs Mer Här


http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-lag-gor-det-lattare-att-fa-utlandsvard/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards