Alla inlägg under november 2013

Av judi - 30 november 2013 06:30

Det är tur att jag bor i Sverige trotts allt så är det ett fint land Vi värnar om djurens bästa usch och fy för vad som görs i andra länder man rycker loss pälsen på kaninerna inga saxar där inte . 

Dessutom har vi en humanare syn på människan också ja ifall du arbetar vill säga då är du ok 

Är du inte produktiv  så får du straff skatt procentuellt sätt så betalar jag mer i skatt nu när jag är sjukskriven  än när jag arbetade Men det är ingen som rycker pälsen av mig än , bara ALS som gör mig försvagad .


Jag får behålla huden även om själen är skalad och ärrad av sömnlösa nätter ,och mycket tårar för att jag blivit utskälld av kommun tanterna som hävdar att jag är dyr för kommunen .Den taggen sitter djupt i själen Nu har jag även fått belyst det i ett nytt ljus min hemkommun använder Kommun lex ,så det förklarar en hel del  

Nu över till det positiva Jag får fortfarande låna saker av staten som skall underlätta min vardag

Jag skulle varit och kollat mina anpassningar på bilen och hur det fungerar med El-rullstolen att köra in den i bilen, säkerhet  etc......men den planeringen gick snett  

Den mänskliga faktorn har varit framme leverantören av el-rullstolen  glömde kolla batterierna i El-rullen  

Den nya El-rullen jag fick i Måndags  bara la av mitt i körningen  så min stackars assistent var tvungen och frikoppla den och putta hem mig med 130kg El rulle och mig i den  

Jag ringde upp och påtalade felet i leveransen och hör och häpna man har 3 dagar på sig att åtgärda felen 

  

Nu undrar jag med vilken rätt ni sätter mig i husarrest i 3 dagar det var ni som gjorde fel Efter mycket skrikande, vilket det blev från min sida eftersom jag är beroende av andra människor och gör ni fel i ärenden som berör mig  så är det jag som drabbas inte den som gjorde misstaget Nej utan jag ? 

orolig för att missa julmiddagen så ringer  jag till assistansbolaget och ber dom kontakta hjälpmedelscentralen för att påskynda mitt ärende ,vilket hade effekt 

Mitt assistansbolag fixade grejen jag fick nya batterier till El-rullstolen och dessutom fick jag  

vara med på världens goaste julbord


Tack till Assistansbolaget 

Av judi - 29 november 2013 06:30

Tänk om någon annan skulle bestämma hur länge du får duscha

Att leva med funktionsnedsättning och personlig assistans innebär att man ska blotta sitt liv för en LSS-handläggare. När vi då får höra att handläggare sitter och hånskrattar kring en så intim situation som duschning tar vi mycket illa vid oss, skriver ledamöterna i Riks-Klippans styrelse.
 
En duschsituation är en mycket intim situation och när de skrattar så är man blottad och förnedrad. Detta citat kommer från Markus Petersson, assistansberättigad, i styrelsen efter att vi tillsammans tittat på Kalla faktas program på ett av våra styrelsemöten:
Ingen mer än jag kan ju bestämma hur mycket tvål jag vill använda eller hur länge jag vill duscha. Hur skulle du känna om en annan person sa till dig hur länge du får duscha och hur mycket tvål du sen får använda? Ingen annan person kan avgöra vad som är goda levnadsvillkor för mig.”
 
 
Hämtat Här

Av judi - 28 november 2013 06:30

DNA-RNA - Protein

Inledning

DNA bär den genetiska informationen i en cell och består av tusentals gener . Varje gen fungerar som ett recept på hur man bygger en proteinmolekyl . Proteiner utför viktiga uppgifter för cellfunktioner eller fungera som byggstenar . Flödet av information från de gener som bestämmer proteinkompositionen och därmed funktionen hos cellen.

DNA ligger i kärnan , organiserade i kromosomer . Varje cell får innehålla den genetiska informationen och DNA är därför dupliceras innan en cell delar ( replikering ) . När det behövs proteiner , är motsvarande gener transkriberas till RNA ( transkription ) . RNA: t först behandlas så att icke-kodande delar är borttagna ( bearbetning) och transporteras sedan ut från kärnan ( transport). Utanför kärnan proteinerna byggs baserat på koden i RNA ( översättning) .

Dokumentet har två nivåer , grundläggande och avancerade . Denna sida är en introduktion till båda nivåerna . Du börjar på grundläggande nivå , då kan du gå vidare om du vill ha mer och djupare information.

Läs Mer Här

http://www.nobelprize.org/educational/medicine/dna/index.html


Av judi - 27 november 2013 06:30

De fyra stegen i TDP - 43 proteinets patofysiologi

 

Många neurodegenerativa sjukdomar sprids från en del av hjärnan till nästa på ett förutsägbart sätt

Vi kan lägga till ALS till den växande listan av neurodegenerativa sjukdomar där patologin sprider sig på ett stereotypt sätt , " sade Lee

Fas 1 uppvisade fall med TDP-43 aggregat endast i motor cortex, hjärnstammen och ryggmärgen.


Fas 2, fann man också aggregat i prefrontala hjärnbarken, precerebellar kärnorna, ochi den röda kärnan, samt i mellersta delen av hjärnans struktur som är involverad i kroppens viljemässiga rörelser/styrning.


Fas 3, har TDP-43 patologin sprids till postcentral neocortex och striatum. I de få människor som nått stadium 4, har patologin spridit sig också till  tinningloben. Sammantaget förefaller TDP-43 patologin starta i motor cortex


Läs mer här

http://www.researchals.org/page/news/12381



Jag lägger också ut tre bilder som skall underlätta förstålsen i texten bättre Dessa bilder har jag hittat på nätet 



 

Av judi - 26 november 2013 06:30

Jag skrev vid ett tidigare tillfälle den 18/11 om en studie på  preparat som användes för att skydda kroppen vid stamcellstransplantationer bland annat användes Simultec som intravenösa injektioner


Här kan ni läsa mer om studien


http://alsn.mda.org/news/multicenter-trial-test-immunosuppression-als


Här följer en beskrivning på detta preparat så som det används i vanliga fall


Simulect tillhör en grupp läkemedel som benämns immunsuppressiva läkemedel. Det ges till vuxna, ungdomar och barn som njurtransplanteras och ligger på sjukhus.


Immunsuppressiva läkemedel minskar kroppens reaktioner på sådant som den betraktar som ”främmande”, bl.a transplanterade organ. Kroppens immunsystem uppfattar ett transplanterat organ som en främmande kropp och försöker därför stöta bort det. Simulect fungerar genom att stoppa immuncellerna som angriper transplanterade organ.

Läs Mer Här i Fass

https://www.fass.se/LIF/product?7&userType=2&nplId=19981009000056

Av judi - 25 november 2013 06:30

BLI DEN FÖRSTA (uppmaning från price 4 life)

Vårt uppdrag är att påskynda upptäckten av behandling och en bot för ALS med hjälp av kraftfulla incitament för att locka nya människor med innovativa incitament


Vi vet att de lösningar på några av de största utmaningarna i ALS-forskning kommer att kräva out-of-the-box tänkande, och några av de mest kritiska upptäckterna kan komma från oväntade platser.


Vi uppmuntrar och belönar kreativa metoder som kommer att ge konkreta resultat för ALS-patienter.


Läs Mer Här

http://www.prize4life.org/

Av judi - 24 november 2013 06:30

Evangelium
Evangeliet enligt Johannes kapitel 5, vers 22 - 30
Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen, för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom. Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet. Sannerligen, jag säger er: den stund kommer, ja, den är redan här, då de döda skall höra Guds sons röst och de som hör den skall få liv. Ty liksom Fadern äger liv, så har han också låtit Sonen äga liv, och han har gett honom makt att hålla dom, eftersom han är Människosonen. Var inte förvånade över detta. Den stund kommer då alla som ligger i sina gravar skall höra hans röst och gå ut ur dem; de som har gjort det goda skall uppstå till livet, och de som har gjort det onda skall uppstå till domen. Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis, ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.


Läs Mer Här

http://www.svenskakyrkan.se/643711


Tio Gospel sånger med Elvis varav Crying in the chapel är en av dessa


You saw me crying in the chapel.
The tears I shed were tears of joy
I know the meaning of contentment
Now I am happy with the Lord

Just a plain and simple chapel
Where humble people go to pray
I pray the Lord that I'll grow stronger
As I live from day to day

I've searched and I've searched
But I couldn't find
No way on earth
To gain peace of mind

Now I'm happy in the chapel
Where people are of one accord
We gather in the chapel
Just to sing and praise the Lord

Ev'ry sinner looks for something
That will put his heart at ease
There is only one true answer
He must get down on his knees

Meet your neighbor in the chapel
Join with him in tears of joy
You'll know the meaning of contentment
Then you'll be happy with the Lord

You'll search and you'll search
But you'll never find
No way on earth
To gain peace of mind

Take your troubles to the chapel
Get down on your knees and pray
Your burdens will be lighter
And you'll surely find the way

Av judi - 23 november 2013 19:16

Fån X-faktor i USA Melanie Amaro


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards