Alla inlägg under februari 2013

Av judi - 28 februari 2013 06:30

Stora skillnader i proteinnivåer i olika celler trots samma gener.

Allt bättre tekniker för att på molekylnivå mäta tillverkningen av proteiner i enskilda celler visar att uppbyggnaden av en organism är mer komplex än man först trott.

 

T.ex har man vid studier av E.coli sett stora skillnader i nivåerna av olika protein i olika celler, trots samma genuppsättning.

 

Variationen gällde inte bara proteiner som förekommer i liten mängd, där slumpen kan avgöra vilka proteiner som tillverkas, då det finns ett begränsat antal molekyler som kan aktivera generna i en cell, utan också när det gäller proteiner som finns i stor mängd.

 

Forskarna tror att skillnader i bland annat mängden av RNA-polymeraser – enzymer som behövs för proteintillverkningen – kan ligga bakom.

 

Studier visar också att mängden mRNA – den mall för uppbyggnaden av ett protein som tillverkas utifrån en viss gen – inte står i proportion till mängden av proteinet i fråga.

 

Detta kan bero på att proteiner kan finnas kvar i celler i timtal, och ”ärvs” när cellerna delar sig, medan mRNA-molekylen bara finns kvar i några minuter.

 

Skillnaderna i genuttryck mellan olika celler i människors och djurs vänader tros vara minst lika stora som mellan olika bakterieceller.

 

Läs mer här

http://www.genanalys.se/

Av judi - 27 februari 2013 06:30

Gener sprutas in i kroppen

Genterapi kan utföras genom att ett genmodifierat virus injiceras i det organ som skall behandlas. Metoden har t.ex använts mot Parkinsons sjukdom då det genmodifierade viruset injicerats djupt in i hjärnan och mot blödarsjuka då virus injicerats i ett blodkärl.

Gener sätts in utanför kroppen

En variant av genterapi är att ta ut celler ur patientens kropp, och för in generna i cellen i laboratoriemiljö.
T.ex vid behandling av barn utan immunförsvar kan man ta celler från benmärgen, sätta in en funktionell gen och sedan återföra cellerna igen.

 

Vid behandling av blodbrist kan man ta ut blodstamceller och förse dem med en frisk gen.
Innan de genmodifierade blodstamcellerna förs tillbaka till benmärgen får patienten en stor dos cellgifter, så att celler med defekta gener elimineras.

 

Läs mer här

http://www.genterapi.se/

Av judi - 26 februari 2013 06:30

Tillstånd att resa med riksfärdtjänst kan man få om
  resan till följd av den sökandes funktionshinder inte till normala reskostnader kan göras med allmänna kommunikationer eller inte kan göras utan ledsagare,
  ändamålet med resan är rekreation eller fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet,
  resan görs inom Sverige från en kommun till en annan kommun,
  resan görs med taxi, ett för ändamålet särskilt anpassat fordon eller med allmänna kommunikationer tillsammans med ledsagare, och
  resan inte av någon annan anledning bekostas av det allmänna.

 

Läs mer här

http://www.nhr.se/om-nhr/juridisk-radgivning/insatser/riksfardtjanst/om-riksfardtjanst/

Av judi - 26 februari 2013 06:30

So this is who I am,
And this is all I know,
And I must choose to live,
For all that I can give,
The spark that makes the power grow
And I will stand for my dream if I can,
Symbol of my faith in who I am,
But you are my only,
And I must follow on the road that lies ahead,
And I won't let my heart control my head,
But you are my only
We don't say goodbye,
We don't say goodbye,
And I know what I've got to be

Immor-tality
I make my journey through eternity
I keep the memory of you and me inside


Fulfill your destiny,
Is there within the child,
My storm will never end,
My fate is on the wind,
The king of hearts, the joker's wild,
We don't say goodbye,
We don't say goodbye,
I'll make them all remember me


Cos I have found a dream that must come true,
Every ounce of me must see it through,
But you are my only
I'm sorry I don't have a role for love to play,
Hand over my heart I'll find my way,
I will make them give to me


Immor-tality (oh baby)
There is a vision and a fire in me (ohh)
I keep the memory of you and me, inside
We don't say goodbye
We don't say goodbye
With all my love for you
And what else we may do
We don't say, goodbye

 
 
 

Av judi - 25 februari 2013 06:30

Jag har nu fått beviljat färdtjänst av riksfärdtjänsthandläggaren  

för mig och en ledsagare och det är de hon har i mitt beslut att rätta sig efter när hon beviljar färdtjänst till mig  ,och då har hon som hon utryckte det fattat ett beslut där hon i första hand beaktar vad som är bäst för alla invånarna i min hemstad som sagt kort och gott  "för kommunens bästa " 

i mitt ärende har hon ringt och kollat ifall jag kunde ta flyget till Malmö från Göteborg  

 

Jag bor inte i Göteborg utan i en annan stad i västra Götaland men dessvärre så går det inga direkt flyg från Göteborg till Malmö ,utan den går via Stockholm så det gick inte att sätta mig på ett direkt flyg ner till Malmö  

Damen som utreder ifall jag är berättigad till färdtjänst tyckte det skulle bli för krångligt för mig med flyg till Malmö via Stockholm ! 

 

Till saken hör att jag har ansökt om att Riksfärdtjänst i anslutning till min utlands resa som går med Flyg från Malmö Med mig skall jag förhoppningsvis ha mina barn den ena kan fungera som ledsagare och då åker den gratis men den andra får jag betala för .och det är ju rimligt  

Samtidigt kan jag inte sluta och fundera över ifall hon kan sätta mig på ett flyg ifall det passar "kommunens bästa " nästa gång  

För i den saken har jag som person inget att säga till om utan är omyndigförklarad passar det "kommunens bästa "att sätta mig på ett flyg så gör de det. 

 

Jag stör mig alltid på saker och ting där dom personer som sitter i maktpositioner  inte tar hänsyn till oss med funktionshinder som människor med känslor utan räknar i kronor och ören samt att man totalt nonchalerar behovet av att jag vill åka ihop med alla mina barn man sparar pengar genom att mina assistenter inte är med utan att min ena dotter nu 16 år är ledsagare för mig på resan

Det är inte jag som väljer färdsätt därvid lag är jag omyndigförklarad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!     

 

Hennes beslut grundar sig inte på ifall det är bra för mig eller mina barn som familj utan som sagt vad som är bäst "för Kommunen "     

Av judi - 24 februari 2013 08:47

Var kan vi finna ro? Var finns kraft att hålla ut i svåra tider? Endast i tron och bönen kan vi ana ett annat rike vars makt inte bygger på vapen utan den sanna kärlekens kraft. Torbjörn Toll, Svenska kyrkans utsända i Etiopien skriver om den kämpande tron.


Läs mer här


http://www.svenskakyrkan.se/

Av judi - 23 februari 2013 06:30



Sverige är ett av de länder där den världsledande forskningen om den neuromuskulära sjukdomen als pågår. Bland annat på Umeå Universitet, där professor Peter Andersen är verksam i ett forskningsteam, vid avdelningen för Farmakologi och klinisk neurovetenskap.
I det här videointervjun på 12 minuter berättar professor Peter Andersen om var fronten kring forskningen omkring als, amyotrofisk lateralskleros, befinner sig. Intervjun är producerad av Håkan Sjunnesson, redaktör för NHR, Neurologiskt Handikappades Riksförbund i samband med en nordisk konferens om als.



nästa.............................................


.............................Jonathan Gilthorpe


Av judi - 22 februari 2013 08:49

  

Hälsan är Allt, allt är allsinte, där intet är hälsan.

 

Kongliga våld, makt, prakt, guld, vett är allsinte

mot hälsan.

 

Rikedom, ungdomslust, konst, gunst äre vansklige

gåvor


kommande, gångande som en vind,tacknämlige,

ljuve,

 

dock ej länger än hälsan är hos; viker hon,

fare väl, fröjd!

 

Hälsan allen är i vilko beror vår världsliga sällhet.

 

Hälsan till liv och själ give Gud,vår eviga hälsa!

Georg Stiernhielm

  


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards