Direktlänk till inlägg 19 september 2014

FÖRKYLD

Av judi - 19 september 2014 06:30

Efter att ha legat med förkylning nästan i en vecka har jag kommit igång igen ,lite grann. 

Att ha ALS och bli förkyld är något  som jag inte kan riktigt kan likna med något tillstånd annat än att jag känner mig döende .

Jag vet inte med vad annat jag skall jämföra tillståndet "förkyld med ALS"

 

Jag har ventilator på natten i vanliga fall men att ha den på natten när man hostar och näsan rinner och ventilatorn blåser rätt i " nyllet" hela halsen blir som en öken eftersom jag sover med öppen mun när jag är förkyld och så hostan, men jag får inte upp slemmet hostar och hostar på nätterna. 

Jag har varit helt slut när assistenterna har kommit på morgonen, vilket  jag knappt märkt, jag har sovit till kl 11,00 .  

Jag var så dålig i lördags att jag kunde inte gå för att det gjorde så ont i kroppen samt för att jag inte orkade ,inte hade någon styrka ingen kraft alls ,alltid när jag blir förkyld så händer samma sak . 

Jag  blir helt utslagen fast det är en vanlig förkylning .Jag kan i vanliga fall förflytta mig från en stol till en annan och gå med rullator men detta klarade jag inte av i Lördags ,skrämmande !!!!!! 

Natten som var mellan Onsdag och Torsdag var dock bra sov som en stock.På morgonen  fick jag håret färgat och naglarna fixade av min assistent ., Kände mig lite fräschare, trots att jag har hostan kvar. 

Som tur är så blir jag bättre hela tiden ,men förbättringen går mycket sakta jämfört med när jag inte hade ALS så var jag aldrig sjuk länge i en förkylning och jag hade mer marginaler . 

Jag blev helt enkelt frisk snabbare. 

Förra gången jag var förkyld  ca 2 år sedan (som tur är jag inte förkyld ofta)tog återhämtningen hela hösten 

Hoppas att denna förkylningen  inte tar lika hårt ,jag har min ALS samtidigt  som jag blir sämre i hela tiden . 

 
 
Ingen bild

Eva Ungerfält

19 september 2014 18:45

Usch o fy hoppas du tillfrisknar från förkylningen fort.
Styrkekramar från mig.
Jag följer din blogg varje dag.

judi

21 september 2014 19:46

Tack för uppmuntran

 
Ingen bild

DDD!

20 september 2014 13:00

Hej kära Judi
Det kunde vara dig till stor hjälp att låna en hostmaskin som skulle hjälpa till att få upp slem ur lungorna.
Stor-kram-till-kämpen-JUDI

judi

21 september 2014 19:47

Ja det hade kanske inte skadat

 
Ingen bild

ida

20 september 2014 16:31

Hur jag nu än säger så känns det som det blir lite fel men jag tillönskar dig tillfrisknande från förkylningen och om det hade varit möjligt från ALS. Det måste vara urjobbigt med en virusinfektion i ditt läge.

judi

21 september 2014 19:47

Tack för omtanken

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards