Alla inlägg under maj 2012

Av judi - 7 maj 2012 06:30

Sitter här och tänker och minns som i en dröm  


rörelserna och förnimmer känslan av


handen som kammade håret med lätta drag


handen som kunde så mycket


saknar  förmågan och minns spontaniteten

som gjorde virvelvindar i luften


med handen och den frihet det gav i livet


friheten till allt skapande



Saknar tiden med armarna  som gungade och vaggade barnen


armar som kunde lyftas högt upp över huvudet


armarna som kunde sträcka sig långt upp och nå dit dom ville


minns och saknar styrkan som inte finns mer 


lever därför idag med armar som har assistans


"en förlängd arm" som utför mina sysslor,

mina armar och händer är någon annans idag



tanken går vidare till benen och fötterna som gick i röda klackade skor


och som hade "spring i sig  " benen som  dansade " bugg "

hela natten lång till  Lasse Stefanz på Lane loge


saknar  förmågan som inte finns mer



Önskar att jag kunde känna kroppens rörelser i dansen  ryckas med av


musikens toner om så för en kort stund , för en timme skulle jag ge 1 miljon


till den som kunde ge mig min friska kropp tillbaka om så bara för en timme



endast i tanken  kan min kropp  dansa till musiken jag hör


min själ dansar i fantasin den dans som kroppen inte förmår längre



Saknar  benen som balanserade  på ett ben


jag vill ha den tiden tillbaka 

saknar dig min kropp och din styrka


 

 Vid pennan Marjo




Witney Houston med i Wanna dance with somebody


Clock strikes upon the hour
And the sun begins to fade
Still enough time to figure out
How to chase my blues away
Ive done alright up till now
Its the light of day that shows me how
And when the night falls the loneliness calls


Chorus:
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat with somebody
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat with somebody
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me


Ive been in love and lost my senses
Spinning through the town
Sooner or later the fever ends
And I wind up feeling down
I need a man who'll take a chance
On a love that burns hot enough to last
So when the night falls
My lonely heart calls


Chorus:
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat with somebody
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me


Somebody who somebody who
Somebody who loves me
Somebody who somebody who
To hold me in his arms oh
I need a man who'll take a chance
On a love that burns hot enough to last
So when the night falls
My lonely heart calls.


Chorus:
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat with somebody
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me
Oh I wanna dance with somebody
I wanna feel the heat with somebody
Yeah I wanna dance with somebody
With somebody who loves me


Ohhhh,ohhhh
Come on baby, haha
Yea
Now get with this


Don't you wanna dance
with me baby?
Don't you wanna dance
with me boy?
Don't you wanna dance
with me baby?


With somebody who loves me.


Don't you wanna dance say you wanna dance
Don't you wanna dance?
Don't you wanna dance say you wanna dance
Don't you wanna dance?
Don't you wanna dance say you wanna dance?
Uh huh. With somebody who loves me.

Av judi - 6 maj 2012 06:00

Hur religiös är du ?


finns gud ? eller finns det inte en GUD ?


Gör en enkel test och se var du står ,följ länken nedanför och klicka dig fram till ett svar


http://www.gudfinnsnoginte.se/  



Den här låten har inte så mycket med religion att göra utan texten handlar om kärleken till en man Hennes body gard OCH DERAS SEPARATION


Som jag ser det så har jag åxå NÅGRA BODY GARDS I LIVET  2 st  (assistenter ) vad skulle jag gjöra utan er i mitt liv ?

SÅ DENNA SÅNGEN ÄR TILL ER SOM STÅR VID MIN SIDA I VARDAGEN




"I Will Always Love You"

If I
Should stay
I would only be in your way
So I'll go
But I know
I'll think of you every step of
the way

And I...
Will always
Love you, oohh
Will always
Love you
You
My darling you
Mmm-mm

Bittersweet
Memories
That is all I'm taking with me
So good-bye
Please don't cry
We both know I'm not what you
You need

And I...
Will always love you
I...
Will always love you
You, ooh

[Instrumental / Sax solo]

I hope
life treats you kind
And I hope
you have all you've dreamed of
And I wish you joy
and happiness
But above all this
I wish you love

And I...
Will always love you
I...
Will always love you
[Repeat]

I, I will always love
You....
You
Darling I love you
I'll always
I'll always
Love
You..
Oooh
Ooohhh





Av judi - 5 maj 2012 06:00

Assistenten och jag har varit på ALS - träff i Göteborg under hela Torsdagen dagen och åkt Taxi

tur och retur 3  timmar nu blir det krångel med kvittona igen det står inte kvitto det står följe sedel 


Vilket medför att då får inte min assistent ut sina pengar för resan från kommunen utan enligt kommunen skall det stå kvitto och det får man bara genom att ringa Taxi bolaget  (xtra kostnad för mig ) och sedan måste det skickas kopia på följe sedeln  och efter detta får vi  kopia på  kvittot ...så går det till på kommunens lönekontor ..


Arbetar man på stor företag Volvo exempelvis så får dom som åker taxi exakt samma följesedel och deras lönekontor tar emot taxi kvitton som det står följe sedel på


Enligt Taxi chauffören får jag ett kvitto om jag betalar kontant och om jag betalar med kort så får jag en följe sedel detta godtar inte kommunens lönekontor ??



Fortsättning gräset 


Bad en av mina  assistenter fixa sista biten på ca 2 kvadrat meter på gräsmattan i Fredags morse  min dottern orkade inte klippa hela


Hon är nog för svag i armar och händer för att klippa gräs med handkraft ni vet med en sån där enkel klippare som man måste putta (det fins ju sådana som driver med hjulen )Måste kanske köpa en sådan , hade det fått växa mer så hade vi fått ta lien till hjälp  ....

Vad svårt livet blir när man inte kan själv och är beroende av andra människor .....


Städning och tvätt


Mina flickor är jätte duktiga i Torsdags efter middag  efter skolan slut så när jag och assistenten var ute och åkte till  ALS träffen i  Göteborg så lagade tjejerna mat själv klippte gräset och sedan på kvällen så tvättade dom sina kläder  3 maskiner 

P:S

tjejerna är 15 år

Av judi - 4 maj 2012 06:00

Nu när det är så fint väder kan man sitta och sola sig i gasset men det tar också fart på gräset

det växer över huvudet


Jag fick låna en gräsklippare min egen  har gått sönder ..tyvärr så var det en person som hjälpte mig som hade sönder min Elektriska gräsklippare ..jag har försökt att prata med honom och säga det att jag vill ha ersättning för gräsklipparen


Men nej inte ett ord om det utan han ger mig förslag på att gå in på blocket att söka en begagnad gräsklippare 


Min ena dotter 15 år klippte gräset med handkraft och blev ordentligt trött ...såg tufft ut för henne

man skall nog ha en som driver själv …


Tråkigt att jag har hälften ansvar för ett gemensamt område också

Jag sa det till min dotter ta inte hela för att dom är 4 vuxna i den familjen och inte sjutton har dom klippt gräset så ofta som jag gjort trotts sjukdomen dom åren jag bott här


Fortsättning följer med gräsklippningen det har bara börjat ….

Har man privat assistans så kan man begära gräsklippning och snöskottning (icke aktuellt för årstiden)


Men detta har jag inte fått beviljat av kommunen

Men min ena assistent hjälper mig att tukta en buske annars växer den in i fasaden och håller ordning på rabatterna fram


Men inget blir så som man själv var igång och fixade Nej ...livet blir aldrig lika med assistent som det var när jag själv utförde allt och var frisk ..

 

Av judi - 3 maj 2012 06:45

Nu planeras en första studie på 24 patienter som är förlamade efter ett totalt brott i ryggmärgskanalen.


– Det är första gången i världen som det här görs, säger Pär Gellerfors, vd på Bioarctic Neuroscience.

Implantatet, som tillverkas av det svenska bolaget Elos Medtech, görs i 60 olika storlekar.


– Det är först när man frilagt ryggmärgen som det går att se vilken radie och längd implantatet ska ha, säger Pär Gellerfors.

Vid operationen tas den skadade delen av ryggmärgen bort och ersätts av implantatet


Läs mer här

http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3462562.ece

Av judi - 2 maj 2012 06:30

Kroppens eget partitur

Göteborgsstudien slår fast att musikaliska variabler som beat och tempo orsakar en motsvarande biologisk respons i form av fysiologiska, neurologiska och kardiovaskulära reaktioner.

–Det är som att kroppen har ett eget partitur, där varje händelse i musiken har sin motsvarighet i kroppsliga händelseförlopp, säger Björn Vickhoff.

Musik som smärtlindring

Forskarnas mål är att kunna använda musik i klinisk verksamhet, till exempel som lugnande inför en operation, som smärtlindring, för att stimulera hjärnans förmåga till självläkning (plasticitet), för att motivera och stimulera rehabiliteringen efter till exempel stroke och stödja rörelser hos Parkinsonpatienter.


läs mer här

http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//musik-kan-bli-framtidens-medicin.cid1076198



Hittade detta exempel på nätet snälla lyssna på hela stycket det är värt det jag lovar ett utmärkt exempel på vad som menas i ovanstående text


Av judi - 1 maj 2012 06:00

Riksmanifestation för sund assistans mot fusk den 5 maj(nhr.se)

Publicerad 27 mar 2012

Den 5 maj arrangeras Assistansdagen 2012 runt om i Sverige, under parollen "Utan assistans stannar livet!". Huvudplats för aktionen är Slussen i Stockholm och NHR:s generalsekreterare Stefan Käll ska vara på plats.
-Assistansreformen ska vara kvar och eventuellt fusk måste avslöjas, proklamerar Stefan Käll.

Parollen för Assistansdagen 2012


Läs mer här

http://www.nhr.se/genvagar/riksmanifestation-for-sund-assistans-mot-fusk-/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards