Direktlänk till inlägg 15 juni 2013

MIN DRÖM IDAG LÖRDAG

Av judi - 15 juni 2013 10:46

Att leva på en dröm min dröm är att bli frisk från ALS men det kanske aldrig blir så när jag får kämpa i motvind jag är inte kostnads effektiv i vården den regering vi har vill att allting skall vara kostnads effektivt även sjukvården som numera har ett ackords system när jag var ung så arbetade jag på en industri med ackord det togs bort för att man ansåg att det var skadligt för hälsan att arbeta med ackord nu undrar jag varför man anser att ackord system är tillåtet med människor


 
 
Ingen bild

ulrika

16 juni 2013 18:09

Det har du absolut rätt i! Det är inte ok med ackordsystem i vården. Det är ett sådant konstigt tänk, de måste göra om från grunden.
Vårdcentralen tex. tycker inte jag funkar. Läkaren har knappt tid att lyssna på en, och då undrar jag ska inte de finnas till för patienterna? Jag hinner inte säga alla mina symtom på en halvtimme tex., eller på en kvart för akutläkartid.

judi

16 juni 2013 20:15

Ja tyvärr så är att leta diagnoser som man tjänar pengar på viktigare I närhälsans rehab och även i alla privata bolag så måste man vara kostnads effektiv och inom rehab skall alla ny besök ge mer pengar än att se resultat av behandlingar ??????

 
Ingen bild

ulrika

16 juni 2013 18:43

Vill tipsa dig om en suverän blogg om hälsa, det är Sanna Ehdin; blogg.passagen.se/sannaehdin/
Hon är biolog från början, men började söka själv inom hälsa etc.
Hon skriver om hälsa, miljö, andlighet etc. ur ett helhetsperspektiv. Nu senast ett inlägg om epigenetik. Att livsstil och tankar/tro påverkar vilka gener som uttrycks. Intressant!

judi

16 juni 2013 20:17

ja visst , verkligen spännande jag skall läsa hennes blogg tack för tipset

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards