Alla inlägg under april 2012

Av judi - 22 april 2012 06:30


Stairway to Heaven med Led Zeppelin


There's a lady who's sure all that glitters is gold
And she's buying the stairway to heaven.
When she gets there she knows, if the stores are all closed
With a word she can get what she came for.
Ooh, ooh, and she's buying the stairway to heaven.


There's a sign on the wall but she wants to be sure
'Cause you know sometimes words have two meanings.
In a tree by the brook, there's a songbird who sings,
Sometimes all of our thoughts are misgiven.
Ooh, it makes me wonder,
Ooh, it makes me wonder.


There's a feeling I get when I look to the west,
And my spirit is crying for leaving.
In my thoughts I have seen rings of smoke through the trees,
And the voices of those who stand looking.
Ooh, it makes me wonder,
Ooh, it really makes me wonder.


And it's whispered that soon if we all call the tune
Then the piper will lead us to reason.
And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter.


If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now,
It's just a spring clean for the May queen.
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run
There's still time to change the road you're on.
And it makes me wonder.


Your head is humming and it won't go, in case you don't know,
The piper's calling you to join him,
Dear lady, can you hear the wind blow, and did you know
Your stairway lies on the whispering wind.


And as we wind on down the road
Our shadows taller than our soul.
There walks a lady we all know
Who shines white light and wants to show
How everything still turns to gold.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last.
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll.


And she's buying the stairway to heaven.







Av judi - 21 april 2012 06:30

Vad mer kan motion ha för effekter på neuroinflammation?


Forskare vid Université de Paris Descartes rapporterades under 2009 att simma regelbundet leder till att  nivåerna av aktiverade astrocyter sjönk hos  ALS möss till nästan som hos friska möss - Detta ledde till att minska halterna av potentiellt skadliga inflammatoriska cytokiner i ryggmärgen.


Forskare vid University of Illinois i Urbana redovisas i 2011 att möss som sprang i ett löphjul ökade nivåer av mikroglia som producerar IGF-1 mer än två gånger i friska möss tyder på att måttlig aerob träning kan påverka så att celler skiftar  från neurotoxiska till neuroskyddande läge .

Av judi - 20 april 2012 06:30

En grupp ledd av University of California Irvine hjärnforskare Carl Cotman doktor rapporterades 1995 i råttor som springer i ett hjul på en vecka ökade nivåer av BDNF i hjärnan mer än två gånger.


Forskare från Cajal Institute i Madrid rapporterades under 2000  och 2001 som ökade nivåer av neurotrofin IGF-1 efter måttlig aerob träning hjälpte till att skydda hjärnan hos råttor från skada eller neurodegenerativa sjukdomar...


Vad mer påverkar motion ?


Motion kan hjälpa till att hålla  de motoriska nerverna i schack genom att öka nivåerna av oligodendrocyter:


Viktiga celler i hjärnan och ryggmärgen bevaras delvis genom att det levereras  ämnen som omvandlas till  energi.

Dessa ingredienser hjälper  mitokondrierna i Cellerna att hålla energi flödet i  yttre axoner och nervändslut 


Enligt rapporter  år 2011 fann forskare från University of California i Los Angeles att möss som regelbundet springer i hjulet på en vecka ökat antal oligodendrocytc eller prekursorer som kallas NG2 + ( skyddande ämne ) celler mer än två gånger i ryggmärgen.  



Forskare från Université de Paris Descartes funnit att ALS-möss som regelbundet Simmade upprätthöll näst intill hälsosamma nivåer i ryggmärgen av oligodendrocyter jämfört med  möss som inte tränade .

De möss som inte simmade hade  förlorat nästan en tredjedel av sina oligodendrocytic  

Av judi - 19 april 2012 06:30

Studier visar att måttlig aerob träning som ex.stationär cykling kan hjälpa till att hålla muskler och nerver friska längre hos personer med ALS genom att öka nivåerna av många av dessa skyddande ämnen i hjärnan och ryggmärgen.


Samt att  en måttlig träning hjälper även till att bekämpar ALS - sjukdomen genom att öka energiförsörjningen, ta bort skadade proteiner och minska inflammationen .


Hos  människor med ALS , försämras de motoriska nerverna som leder till muskelsvaghet och slutligen förlamning.


I hopp om  att stoppa  neuro - degeneration ,har forskare börjat titta på  ämnen som kallas neutrophins inklusive BDNF,  GDNF ,  IGF-1  och  VEGF 

För att behålla nerverna friska och med fungerande muskler.


Men att leverera dessa skyddande ämnen på ett säkert sätt på rätt plats, vid rätt tidpunkt och i rätt dos har visat sig vara mycket svårt att utföra ,och forskarna är fortfarande osäker på vilken av dessa neurotrofiner är det bästa valet för personer med ALS att skydda de motoriska nerverna från ytterligare försämring.


Forskare har misstänkt en tid att motion kan gynna människor med ALS vid upptäckten i mitten av 1990-talet så man har prövat detta på möss



Att en kort aerob träning boostrade = ökade nivåer av neurotrofiner - ämnen som skyddar motoriska nervceller eller ökar  tillväxt av nya motoriska nervceller - i hjärnan.





 

.

Av judi - 18 april 2012 06:30

Lyssna på denna intervjun med Birgitta Jakobsson hon tar upp sina känslor och hur det är att hamna i rullstol efter sjukdom

Hon talar också om bostadsanpassning


Av judi - 17 april 2012 06:00

The Eagles - Hotel California
The Eagles - Hotel California Lyrics


On a dark desert highway, cool wind in my hair
Warm smell of colitas, rising up through the air
Up ahead in the distance, I saw a shimmering light
My head grew heavy and my sight grew dim
I had to stop for the night

There she stood in the doorway;
I heard the mission bell
And I was thinking to myself,
'this could be heaven or this could be hell'
Then she lit up a candle and she showed me the way
There were voices down the corridor,
I thought I heard them say...


Welcome to the hotel california
Such a lovely place
Such a lovely face
Plenty of room at the hotel california
Any time of year, you can find it here


Her mind is tiffany-twisted, she got the mercedes bends
She got a lot of pretty, pretty boys, that she calls friends
How they dance in the courtyard, sweet summer sweat.
Some dance to remember, some dance to forget


So I called up the captain,
'please bring me my wine'
He said, 'we haven't had that spirit here since nineteen sixty nine'
And still those voices are calling from far away,
Wake you up in the middle of the night
Just to hear them say...


Welcome to the hotel california
Such a lovely place
Such a lovely face
They livin' it up at the hotel california
What a nice surprise, bring your alibis


Mirrors on the ceiling,
The pink champagne on ice
And she said 'we are all just prisoners here, of our own device'
And in the master's chambers,
They gathered for the feast
The stab it with their steely knives,
But they just can't kill the beast


Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
'relax,' said the night man,
We are programmed to receive.
You can checkout any time you like,
But you can never leave!





FÅNGEN



I världfurstens harem
är Anima fången.
På grönskande mattor
hon suckande skrider,
och kronljusen sänka
från mörkblåa taket
sitt darrande skimmer
på vandrerskan ned.
Sju bistra demoner
med blodröda sablar
vid portarne vaka:
tolv lågande drakar
kring borgen sig lagt.
Av forntida vänner
ej någon hon skådar -
blott månguden kommer -
(en väktare är han;
men Animas tårar
den kalle dock röra!)
I stjärnklara nätter
han leende kommer
och klappar på fönstret
och för till den arma
gudomliga budskap
från andarnes land.
Och soljungfrun kommer -
(en väkterska är hon;
men Animas böner
dock henne beveka!)
I ångande vårar
den strålande kommer
med blomstrande skänkerna
sunnan ifrån.
Ack, världsfursten gruvligt
den fångna behandlat.
Från skinande barmen
han stjärnkedjan rykte,
från snövita medjan
han kämpande löste
den lysande blygsel,
din älskling, Maria!
den strålande eterns
gudomliga dotter,
i himmelen vävt.
Från glänsande lemmar
han rykte den ljusa
eteriska slöjan
och klädde den fallna
i fruktansvärt svart.
Ty världsfursten älskar
det nattliga svarta:
ej kan han sig vänja
vid skimmer och ljus.

 

Betraktelsens spegel
med darrande händer
den sörjande flickan
för anletet håller
och kastar den bort,
och gråter och vrider
bloddaggiga händer
och ropar: "O himmel!
Hur rysligt förvandlad
nu Anima är!
Vart flydde de rosor
som kinden förgyllde?
Hur slocknade ögats
eldstrålande skimmer?
Ur gullgula lockar
är solkronan fallen,
från tynande kroppen
är snödräkten rövad.
O! såge mig Kristus,
han hatade mig"

 

O Anima, torka
från svanvita kinden
din bävande gråt!
Ur Pleromas salar
dig Kristus betraktar -
o, vet att i ångrens
försonande tårar
du skönare blänker
för ljusdrottens öga
än förr i den leende
kärlekens prakt.

 


Erik Johan Stagnelius,
född 1793-död 1823,
Svensk Poet.




Av judi - 16 april 2012 06:15

Den 11/april blev det så tydligt att jag verkligen är sjuk

det kom 2 stycken hissgubbar från olika företag som gjorde beräkning på hur trapphissen skall se ut


Båda avslutade mycket vänligt med att du får själv bestämma vilken färg det skall vara på sitsen !!

Det högg i hjärtat på mig när jag hörde det....Jag får bestämma vilken färg det blir på sitsen..


Jag kan inte bestämma själv över min kropp ..inte hur mycket jag går , ...inte hur jag går …Inte när jag går ..och inte heller vart jag kan gå


Jag har duschen uppe på andra plan ,snart kan jag inte gå uppför trappor …

jag ville ha en riktig hiss så att jag slapp ha 2 Stycken  rullstolar på 2 olika plan det får jag inte bestämma själv utan den som har ansvaret för bostadsanpassningar ,har beställt en trapphiss och offerter på detta …


Det blir aldrig rätt när det är en sjukdom och andras pengar /skattepengar som bestämmer villkoren i livet …


Att sedan höra hur assistenten frågar om det är möjligt med att ha en lift i taket med att hissa mig i en stol upp och ner för att duschas


yes …


Botten är nådd behöver inte höra mer …..


Inte precis hur jag skall kunna ta mig själv -leva självständigt - trapphiss --bålsvaghet..??


Nej det gäller alla andra med ALS


Jag bad min Handläggare om att vore det inte bättre med att jag får en dusch här nere

Nej det går inte du skall ha möjlighet att vistas på andra plan


Du har minderåriga barn tja …


Tacksam är visst ordet det skall man vara …


Svårt mycket svårt att planera sin egen försämring på andras vilkor inom vissa givna ramar 


När jag köpte huset hade jag mycket planer ,Drömmar som nu går i krach ...

Ja inte blir det på mitt sätt.....


JAG KÄNNER MIG OMYNDIG FÖRKLARAD


Du får bestämma färgen på stolsitsen...

 



OM JAG HADE PENGAR




om jag hade pengar
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
bara gå omkring o jabba daj
hela fickan full med guld


jobba när jag ville
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
om jag bara vore lite rik
jabba dabba dibi dibi dum


jag skulle bygga mej ett jättestort hus
precis i hjärtat utav stan
med koppartak o golv utav ädelträ
en trapp som går högt upp till taket
o ännu en som går ner fast likadan
o så en tredje trapp att skryta med


på gården skulle jag ha ankor o höns
ja fåglar o djura av alla slag
skulle fritt få ströva o skutta runt
till deras kvack kvack kvack kvack kvack kvaack
skulle jag lyssna varje dag
att leva så det vore välan bra


om jag hade pengar
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
bara gå omkring o jabba daj
hela fickan full med guld


jobba när jag ville
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
om jag bara vore lite rik
jabba dabba dibi dibi dum


o stadens all styresmän dom kom o kröp för mej
dom skulle fråga mej om allt
**** **** ******
********'''***
Vilket fjäskande o bjäbbande
blaj blaj blaj blaj blaaaaj
o det skulle inte betyda nånting
vad jag gav för svar
e man rik då har man alltid rätt


om jag hade pengar
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
bara gå omkring o jabba daj
hela fickan full med guld


jobba när jag ville
Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum
om jag bara vore lite rik
jabba dabba dibi dibi dum


du som skapat öken o oas
kan du ändra ödet lite grann
skulle dina planer gå i kras
om jag var en burgen man

 

 

Av judi - 15 april 2012 09:34

Studier visar att måttlig aerob träning som ex.stationär cykling kan hjälpa till att hålla muskler och nerver friska längre hos personer med ALS genom att öka nivåerna av många av dessa skyddande ämnen i hjärnan och ryggmärgen. 


Samt att  en måttlig träning hjälper även till att bekämpar ALS - sjukdomen genom att öka energiförsörjningen, ta bort skadade proteiner och minska inflammationen .


Hos  människor med ALS , försämras de motoriska nerverna som leder till muskelsvaghet och slutligen förlamning.


I hopp om  att stoppa  neuro - degeneration ,har forskare börjat titta på  ämnen som kallas neutrophins inklusive BDNF,  GDNF ,  IGF-1  och  VEGF  

För att behålla nerverna friska och med fungerande muskler. 


Men att leverera dessa skyddande ämnen(som medicin) på ett säkert sätt på rätt plats, vid rätt tidpunkt och i rätt dos har visat sig vara mycket svårt att utföra ,och forskarna är fortfarande osäker på vilken av dessa neurotrofiner är det bästa valet för personer med ALS att skydda de motoriska nerverna från ytterligare försämring.


Läs mer Här

http://blogs.als.net/post/2012/03/28/Exercise-does-a-body-good-But-what-about-pALS.aspx


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards