Direktlänk till inlägg 12 oktober 2011

OOPS NU SLANT TUNGAN

Av judi - 12 oktober 2011 06:45

Satt idag på sopplunch i kyrkan och började tala med Diakonissan om det " vita arkivet "

i samtalet glömde jag helt bort att det satt  andra människor vid bordet som inte var helt i linje  med mina tankar

jag samtalade med diakonissan om min begravning och att ev.flytta min dotters gravsten dit jag skall

begravas eller om jag skall läggas bredvid henne och så säger jag samtidigt att jag har ju inte bestämt mig ifall jag skall åka till Dignitas innan jag blir helt förlamad  

Skall du åka utomlands och dö? var det någon som undrar

Personligen ser jag inte någon mening med livet om jag blir helt förlamad och bara har en blinkning kvar

Sen kan det ju bli så att jag ändrar mig när jag väl är där

Det verkade som att det kom som en chock för min väninna att jag kan komma och bli helt förlamad .

och att jag i så fall kan tänkas ta lite hjälp på traven och inte kämpa till det bitter end..

När jag sagt det så var ju den goda stämningen vid bordet förstörd

Allt liv är heligt tyckte någon jaa visst det tycker jag också men står man vid sidan om så är det alltid lättare att säga saker

varför måste  livet ha någon mening då ? tyckte diakonissan Kan du inte bara acceptera att du är älskad för den du är ?

Ja varför måste livet kännas meningsfullt ? 

är det inte just det som håller oss vid liv att det finns en mening en uppgift att fylla

Jag tror att det är min uppfostran eller kanske något genetiskt att man skall hela tiden vara så meningsfull i allt man gör så rätt och riktigt

varför inte bara vara ?

Det som i efterhand  förvånar mig är att de flesta människor har inte funderat över sin egen död och hur de vill bli begravda

utan de såg mest förskräckta ut

och ändå är det just det vi helt 100% kan vara helt säkra på är att vi skall alla dö en dag

Kanske det är så att jag blivit lite ego trippad i min egen ALS sjukdom så jag inte ser andra människor  som dom är

Men min assistent förstod mig hon har sett och arbetat med en ALS-sjuk tidigare som inte tagit något aktivt val

och fick vara omhändertagen enligt andras godtycke ..tills hon dog

Vilket inte jag vill

 
 
Ingen bild

Malin

12 oktober 2011 16:41

Hej! Det är inte jag som har skrivit, utan det är en sång som Lisa Nilsson sjunger! Men den är så vacker! kram Malin

judi

13 oktober 2011 21:54

Ok men den är jättevacker text
du har andra lika vackra texter på din blogg

 
Ingen bild

En klar tanke...

13 oktober 2011 21:53

Jag blir faktiskt upprör över svaret du får, när du tar upp frågan om meningslöshet. För mig är det självklart att vi alla vill ha ett meningsfullt liv. Jag har aldrig, under mina nästan 20 år inom vården, träffat någon som nöjt sig med att "bara vara älskad" och accepterat något av den anledningen. Det tror jag inte du har gjort heller. Snarare tvärt om; folk har accepterat det som drabbat dem, när de funnit mening med sitt liv. Du har helt rimliga krav, håll fast vid dem och din värdighet. Och jag upplever samma som du vad det gäller folk i allmänhet och döden. Vilket är tråkigt, då det är en så stor fråga i livet. Du är inte ett dugg egotrippad, inte det minsta! Det är du som ska bestämma ditt avslut, ingen annan. Slutdiskuterat.
Sköt om dig och tack för en fin blogg! /EKT

judi

13 oktober 2011 22:03

Tack för denna klara tanke
MVH M

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards