Direktlänk till inlägg 4 november 2014

TILLGÄNGLIGHET-NY DISKRIMINERINGSLAG

Av judi - 4 november 2014 15:08

Jag var på minnesgudtjänst i helgen på alla Helgons Dag .

Till detta tillhörande kaffe ute vid Hoppets kapell .

Jag sitter i El-rullstol och tyckte att det här blir bra att det finns en ramp ,ner till kaffet i källaren.

Nu var detta dessvärre stenbelagt glansigt och fint och min tunga rullstol 130 kg + mig =200kg fick fart ner (det finns ingen broms i rullen) och jag släpte gasen när jag upptäckte att den inte gick att styra men den for rätt i väggen .Pang -Halkolycka med rullstol?

Ingen skadade sig och inget gick sönder men det kunde gått illa .

Det har ju hänt tidigare att min El-rulle har stuckit iväg av sig själv vid halka och vid grus samt blöta ramper och löv då far den iväg Än har jag klarat mig oskadd.jag har inte heller skadat någon annan ännu Men så som den beter sig så vet man ju inte när en olycka är framme.

  

Samhället är inte byggt för elrullstolar

2014-11-03 Artikel från Lunds universitet

 
 
 

Att alla människor ska kunna vara delaktiga i samhället bygger på att man kan förflytta sig både i sin bostad och i samhället som stort. Men en ny avhandling från Lunds universitet visar att byggnader och kollektivtrafik inte anpassas för elrullstolar eller elskotrar utan i huvudsak för lättare, manuella rullstolar.

 – Kommuner och byggbolag står därmed inför en tuff uppgift vid årsskiftet då den nya diskrimineringslagen träder i kraft och bristande tillgänglighet för människor med funktionsnedsättning kan ses som diskriminering, säger den nyblivna doktorn, arbetsterapeuten Cecilia Pettersson.
hittat Här

 
 
Ingen bild

ida

4 november 2014 22:33

Oj! Vilken tur att du inte gjorde illa dig.

judi

5 november 2014 17:49

Ja det vara bara tur och inget annat

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards