Direktlänk till inlägg 9 oktober 2012

NÄRSTÅENDE OCH DERAS ROLL/ARBETE

Av judi - 9 oktober 2012 06:15


 

Så här ser det ut i mitt liv

 

Jag har 2 assistenter anställda via kommunen deras chef har sagt att hon tycker att jag skall ha mer tid ,för att mina behov ser så ut att jag behöver hjälp  även på kvällen .visst jag går och lägger mig med kläder på för att jag får inte av mig B-H-,n men jag vill inte ha en massa olika folk springandes hos mig och knäpper upp min BH ,för att jag tycker att det inkräktar på min integritet . 


 

Så hur mycket assistenterna arbetar hos mig beror lite på mig själv det har blivit en Mich.-mach av min privata vilja och mina flickors vilja att vi skall vara en vanlig familj utan assistent på kvällen och ingen assistent de helger som de är hos mig . 


 

Det som bakgrund till varför mina flickor gör assistentens arbete vilket de förstås skulle ha betalt för men är för unga för att  bli anställda bara 15 år och någon äkta hälft /man , som sköter sysslorna åt mig finns inte, 


 

så jag ser framemot vinternmed spänning  för att se hur den blir ifall jag kommer att    


få hjälp med snöskottningen eller om kommunen fortfarande tycker att det är en uppgift som mina flickor skall utföra ? 


 

Här en utredning som gäller MS -sjukas vård behov och den dolda hjälpen som anhöriga lägger ner  

 

 

http://www.nhr.se/opinion/nyheter/narstaendes-insats-en-dold-kostnad-eller-bekvam-besparing-for-samhallet/

 

 

Resultaten visar att sjukdomen inte bara påverkar individens livssituation utan även de närstående.

De närstående blir ofta ett substitut eller ett komplement till offentligt stöd när sjukdomsutvecklingen accelererar och det blir besvärligt att utföra vardagliga sysslor.

 

Var tionde av de närstående har varit sjukskriven för att hjälpa personen med MS.

 

Detta är ett betydande men osynligt gratisarbete de närstående gör. Mer än en tredjedel av den totala samhällskostnaden per person med MS och år utgörs av stöd i hemmet.

 

 

 
 
Ingen bild

Ingela

9 oktober 2012 10:48

Hej igen! Får jag fråga hur många timmar du har assistenter per vecka.... Och jo tack, det där med gratis arbete många timmar i veckan känner jag igen. Jag lämnar nu också regeringen, efter troget röstande på någon av dem. Jag är trött på egoism och skev fördelning. Jag är också gravt irriterad på att kvinnolöner och " kvinno" yrken ska ha någon form av lägre status . Det är ju 2012, dinosaurierna dog ju ut för länge länge sedan....

judi

9 oktober 2012 17:54

45 timmar i veckan med assistent men när jag har varit på resa och utbildning där jag haft assistenter med så har jag ansökt om xtra timmar ..ja denna regeringen får söka någon annan som stöder dom inte jag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards