Direktlänk till inlägg 13 oktober 2012

MATEN

Av judi - 13 oktober 2012 06:30


Det viktiga för oss med ALS är att vi kan behålla vikten att inte gå ner i vikt för när man går ner i vikt tappar man 10 % av muskel massan så då måste man äta mycket fett och då gäller det att äta det rätta sortens fett 

 

Här en inblick i mat som gör blodet basiskt och är bra för syra basbalansen i blodet  Jag tar upp detta i samband med tanke på surt och syrefattigt blod när man har svårt att andas 

Att det finns mat som kan göra kroppen mer sur eller basiskt   

Ät mer grönsaker och frukt! det minskar risken för kroppslig försurning. 

Vid obalans lagras syra i bindväven  

Vid obalans lagras syra i lederna  

Vid obalans tas basiskt kalk i från skelettet  

Vid obalans tas basiskt bikarbonat från blodet  

 

Vi äter överlag allt för syrebildande kost. 75 % av kosten bör vara basisk, bara 25 % bör vara sur anser förespråkarna för teorierna kring syra/basbalansen. 

Syra ökar bildningen av fria radikaler, se antioxidanter.  

Stress, ilska och ångest anses också förhöja syrahalten i kroppen.  

 

Kallt väder anses påverka blodet så det bli surare. Varmt väder gör blodet mer basiskt. 

Vid många sjukdomar anses det ofta föreligga ett syraöverskott i kroppen.  

 

Försurning av kroppen för det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt. 

 

Syraöverskott anses vara muskelnedbrytande (förbränner aminosyror), ökar även risken för insulinresistens.  

 

Vid kokning av vissa basiska grönsaker så blir dessa sura medan kokvattnet blir basiskt, häll därför inte bort kokvattnet samt minska tillagningstiden och uppvärmningsfasen för grönsaker. Lång koktid och hög uppvärmning minskar dessutom innehållet av ett flertal vitaminer hos grönsaker. 

 

Ät mer frukt och grönt, drick gärna citronvatten till maten. Öka intaget av basiska livsmedel överlag. Citron och apelsin är sura i sig men innehåller basiska ämnen som frigörs i kroppen.  

 

Fysisk Träning är positivt - rensar ut överkott av syra genom svettning (svett är surt).  

Basiska livsmedel är bra för att neutralisera de fria radikalerna, se Antioxidanter.  

 

Läs mer här

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

 

MAT
 
 
Ingen bild

ida

13 oktober 2012 11:21

"Gode Gud välsigna maten, Amen" kanske inte är så dumt ändå. En vanlig balanserad kost/husmanskost utan krusiduller skulle jag önska att jag kunde äta. Nu håller jag på med LCHF för att bota övervikten och det fungerar.(-9.5kg) Men jag är nog enl. länken så sur det går att bli i cellerna pga. LCHF. Men mår bättre gör jag.

judi

13 oktober 2012 17:22

det där med mat är svårt att veta jag pendlar mellan vad skall jag tro när jag arbetade som diabetessköterska så hade jag patienter som använde LCHF metoden och gick ner i vikt dess värre var det en av dom som fick en hjärtinfarkt det kan ha sina konsekvenser men så kan man alltid välja vilken typ av fett man äter jag tror att det fungerar ett tag men inte ett helt liv jag försöker att ge en inblick i olika sätt att tänka om maten

 
Ingen bild

ida

14 oktober 2012 00:12

Jo jag förstår det.Jag tänkte mest på det om surt och basiskt;och enl.den teorin skulle jag vara jättesur invändigt. Det är mycket olika åsikter om LCHF och man får prova sig fram Det är inte lika för nån tror jag. Men om jag vetat om LCHF för 10 år sedan kanske jag sluppit det jag måste göra nu.Men bättre sent än aldrig. Förresten pratar jag inte så mycket om dieten. Om nån frågar säger jag alltid att jag har bullförbud i tre år framåt. Har en plan på 3 år att minska 30kilo. Det blir mindre stress på det viset.Och roligare.

judi

14 oktober 2012 10:20

Jo du konstatera rätt att LCHF metoden ger enligt sura -bas metoden mer sur mat än basiskt
Det viktiga och som alltid är avgörande mängden intag och utgifter för att gå ner i vikt Det låter bra att du har en 3 års plan 10 kg om året är realistiskt det känner jag någon som har gjort
Själv lyckades jag med att gå upp i vikt och får inte banta på grund av att jag har ALS kroppen bantar sig själv tids nog Först försvinner musklerna sedan ar den fettet och vad finns sedan kvar ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards