Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012

HUR VET JAG NÄR JAG ÄR DÖD?

Av judi - 10 augusti 2012 06:30

En sak jag alltid funderat på är, hur vet man när man är Död ? 

Att fundera över denna fråga är inte så konstigt eftersom jag harALS och har dessutom  suttit vid många människors sjukbäddar och hållit många människor i handen när de  passerat över till andra sidan och döden har oftast kommit  utan dramatik det har sett ut som om personen somnar ..ifrån sin kropp  

Jag minns särskilt en man som dog lite efter det att jag hade gått på min tjänst Göring på kvälls passet  enligt sedvanlig rutin  gick jag för att se till honom, efter det att jag fått rapporten från dagpersonalen om hans tillstånd  

 

När jag tog i handtaget till hans dörr så sögs jag in i något sällsamt en känsla av  total frid som  låg i luften  och detta  något fick mig att lyfta ,ja nästan glädjas inom bords en känsla av skönhet  helt  obeskrivligt ,odefinierbar känsla av något vackert i det ögonblicket ,då denna för mig okända man dog   . 

 

Jag har ofta tänkt på denna mannen som dog så fridfullt utan smärta och lämnade ett så djupt bestående intryck inom mig . 

 

En känsla av något fint  ingen smärta bara en evig känsla av FRID 

 

Jag önskar att när min tid är inne  att jag får en lika fridfull död .. 

 

personligen tror på ett liv efter detta ett liv på andra sidan efter det att min kropp har slutat att fungera Orsaken till det är en annan  händelse , en upplevelse som jag har haft i min ungdom

 

Jag fick en gåva från andra sidan jag fick en händelse som har präglat resten av mitt liv och mitt sätt att se på liv och död nämligen att befinna sig utan för min  egen kropp denna känslan är sanslöst frid full samma frid som vid dödsbädden hos den okände mannen


Själv tror jag att jag fick uppleva detta för att ha det med mig denna kunskap i livet för att klara av att hantera min ALS 

 

Döden i sig själv skrämmer inte mig ,då är som sagt var livet i sig själv mer skrämmande 

 

Men,  hur vet just jag att jag är död  

För att när man är utanför kroppen känner man sig levande , ja man känner sig mer levande än inne i kroppen  

 

Så hur vet jag då att jag är Död  ?

 




Jag ser hur ljusen brinner ut;
Jag ser hur varje liv tar slut
De strålande bloss
Som lyste för oss
Tar slut
De brinner alla ut


Jag ser hur livet rinner bort;
Hur tiden alltid är för kort
Den ändlösa stig
Som skulle bli mitt liv
Tar slut
Skall också nå sitt slut

Jag stod vi det rytande havet inatt
Och såg ut i rymdens evighet
Och jag såg en svag men tydlig glöd;
Jag såg att nya stjärnor föds
så fast det var natt
Blev det ändå inte svart
Där ute
Tändes nya ljus

Vi är en sekund i epokernas ström
Men vårt liv är en oersättlighet
Så innan min låga flämtar till
Och skynningstimmen tiger still
Vill jag vara ett bloss
För de som följer oss
En tid;
Ett ljus på deras stig
En tid;
Ett ljus i deras liv

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards