Direktlänk till inlägg 8 augusti 2012

STOCKHOLMS SLOTT

Av judi - 8 augusti 2012 06:30

 

  Denna bild är tagen med min mobilkamera

 

 

Jag besökte Stockholms slott när jag åkte till huvudstaden  

Vi åkte färja från Waxholm in till staden det tog ca 1.15 minuter  

och sedan baxade min syster runt mig till slottet via "Gamla Stan " 

på kullerstens gator så jag fick skakat runt hullet ordentligt  

att min transport rulle höll för den hanteringen och inte gick sönder är ett under  

 

Väl framme vid slottet så fick vi se ett vakt byte ..häftigt .. 

efter det så gick vi upp alla stegen upp i Slotts kyrkan så Outsägligt vacker (jag kan fortfarande gå lite med stöd ) 

 

Sedan ordnade min ena dotter med lite service nämligen en man som transporterade oss mellan och i olika hissar  

 

så jag fick lite extra V.I.P uppmärksamhet när jag kom dit med min rullstol  

Jag fick  gå 3 trappsteg upp och 3 trappsteg ner och sedan fick jag sätta mig i rullstolen och efter det så var det bara att bli transporterad  i korridorer dit inte vanliga turister får vara  

 

En av hissarna jag åkte var från 1909 …. 

Nere i  skatt kammaren visades en del av  Kronjuvelerna -mäktigt ... 

en annan hiss tog mig upp i  fetssalen  .. 

Det var en upplevelse  


 

Tack till Slottets Personal för fin service anda och proffsigt uppträdande ..   

 

här kan ni läsa om tillgängligheten

 

http://www.kungahuset.se/kungligaslotten/kungligaslottet/slottet/besoksinformation/praktiskinformationtillganglighet.4.19ae4931022afd


cff380001380.html

 

 

Efter besöket på slottet så åkte vi tillbaka till Åkersberga via  tunnelbanan och Roslags banan 

det blev en kontrast till dagens upplevelse med ner kissade hissar samt  hissar som inte fungerade så för att komma upp från T-bane stationen fick min syster och mina barn  bära rullstolen upp på marken och sedan fick jag åka transport rulle i vådelig fart för att hinna  till ett  uråldrigt tåg med söndriga säten  ,men fram kom vi ..till slut ..

 
 
Ingen bild

Ingela

8 augusti 2012 10:38

Vilken resa. Vilka prövningar. Fint att du trots alla motgångar fick ut något bra av det hela, och även träffa människor som begriper att handikappade är en utsatt grupp, som behöver stöd och inte handfallenhet. Välkommen tillbaka till vår vackra stad :-)

judi

8 augusti 2012 16:59

tack för detta.;)

 
Ingen bild

Ida

9 augusti 2012 00:55

Va roligt att besöket på slottet blev bra.

judi

9 augusti 2012 10:44

ja det var kul jag hann dock inte med allt men jag fick se så mycket kulturskatter som jag orkade med den dagen ..
Biljetten gäller 1 vecka så att man kan besöka slottet ytterligare fler gånger under 1 veckas tid men vi orkade inte mer det var en bit att åka in i centrum

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards