Direktlänk till inlägg 6 augusti 2012

ATT ÅKA TÅG

Av judi - 6 augusti 2012 06:30

Skall man  åka med riksfärdtjänst  så får man åka TÅG  

det låter väldigt bra jag har varit i Stockholm med mina barn och fick ledsagning från stationen till tåget men ungefär där tog det stopp  

 

Ledsagaren får inte gå på tåget, så vem tar upp väskorna och min transtport rullstol för ledsagningen kan riskera att bli  kvar på tåget  

och så var det konduktörerna som inte får lyfta för att de får inte ut något på försäkringen ifall de lyfter tungt och skadar sig  

 

så vad tror ni hände  Jo 2 st vuxna som har i uppgift att hjälpa mig står och käbblar med varandra och var deras ansvars områden tar vid och eller slutar  

vilket min ena dotter 15 år blev stressad av och lyfter transport -rullstolen själv samtidigt  

som  dörrarna stängdes och hon ramlade med rullstolen över sig och ena foten hamnade mellan perrongen och tåget  hennes rygg är tydligen inte lika viktig  och personligen känner jag mig väldigt obekväm med att man från både ledsagningens och SJ sida talar om för mig  var deras ansvars områden tar slut och vad dom inte får göra deras regler lappar inte över utan det blir ett glapp i systemet i själva reglerna och hur praktiken ser ut för oss med funktionshinder   

 

vilket får mig att känna mig ovälkommen och också att budskapet är väldigt tydligt kom inte hit och be om hjälp  vi kan skada oss  

 

Man kan tydligen ledsaga mig till tåget men jag får inte ha väskor eller något annat med mig som andra människor kan skada sig med eller på  

och vad jag förstod så fanns det ingen hjälp att få på trappan upp till tåget  

Så det blir ett glapp i systemet.. 

 

Fan vad förbannad jag blev när jag fick se hur mina tonårsdöttrar slet med min transport rulle upp på tåget och det fanns med en ledsagare  

som läste upp en massa regler för hur ledsagningen skall se ut och att hon var tvungen och tänka på sin rygg  och hur illa till mods kände jag mig inte när konduktören högt och ljudligt så att alla i vagnen hörde detta " att försäkringen inte gäller om hon lyfter tungt och skadar sin rygg " 

Tydligt budskap kom inte mer på detta tåget eller åk inte med SJ  

 

 
 
Ingen bild

Ida

7 augusti 2012 02:46

Såhär får det bara inte gå till!

judi

7 augusti 2012 10:08

ja det är tyvärr en sann berättelse om hur man blir behandlad som resenär med funktionshinder
saken är inte utagerad ännu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards