Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

TILL MIN GUD

Av judi - 7 oktober 2012 06:30

"Himlen är oskyldigt blå" av Ted gärdestad. Till hanns minne, med fina bilder.


Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
rår inte stjärnorna för.
Älskling jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.


När vi växte upp, lekte livet,
vi var evighetens hopp.
Det var helt självklart att vår
framtid skulle bli,
oförbrukat fri.


Somrar svepte fram,
jorden värmde våra fötter där vi sprang
Rågen gungade, och gräset växte grönt.
Hela livet var så skönt.


Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.


Frusna på en strand,
Flög vi med drakar medans
tiden flöt iland.
Vi var barn som ingen ondska kunde nå
himlen var så blå


Nu tar molnen mark.
Jag var förblindad av att solen sken så stark.
Men mina ögon kommer alltid le mot dig.
Kan det begäras mer av mig.


Himlen är oskyldigt blå,
djupaste hav likaså.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat, oss in i en vrå.
Är himlen så oskyldigt blå




Vad vet man om livet när man är barn  

Jag kommer så väl ihåg när jag var 15 år och fantiserade om livet i framtiden  

 

En av mina största drömmar var att bli mamma och ta hand om alla mina barn  

mina kompisar skulle inte ha barn dom skulle studera  

och hur blev det ? 

 

Det blev så att jag fick inga barn före jag blev 40 och tvillingarna fick jag när jag var 42  

 

Att utbildning och arbete blev det som jag skulle ägnade mesta tiden åt var inget som ingick i mina planer  

att jag sedan efter mer än 30 års arbete skulle bli sjuk i ALS det ingick inte heller  i planerna  

 

Så det är väl ändå skönt att veta  

Att himlen är oskyldigt blå när man är barn Att man inte vet vad det blir i framtiden 

 
 
Ingen bild

Ingela

7 oktober 2012 13:23

Det var gripande, träffade djupt in i hjärtat.

judi

7 oktober 2012 18:22

Den är speciell

 
Ingen bild

Camilla

7 oktober 2012 16:11

Vilken fin text av Ted Gärdestad! Han hade något speciellt, tycker jag. En originell människa. Kul!

Ja, det är nog lika bra att man inte vet något om framtiden.

judi

7 oktober 2012 18:21

ja det är skönt att inte veta då slipper man bli besviken mer än en gång

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards