Direktlänk till inlägg 6 april 2011

VÄTSKA OCH ALS

Av judi - 6 april 2011 06:45


 

Det är viktigt med bra vätskebalans  för att hålla saliv och slem tunt och för att undvika förstoppning


En annan aspekt är att vätskeintag  leder till toalett besök och även den aspekten  att den sjuke är beroende av hjälp vid toalett besöken

så får det ofta den konsekvensen att den Als -sjuke dricker för dåligt  och har svårt att behålla  ett hög eller normalt  vätskeintag

(detta i sig själv kan vara tidskrävande) .


vilket ytterligare leder det till att den ALS-sjuka inte dricker tillräckligt


Eftersom det är svårt att dricka tunna vätskor på grund av ökad förlamning i svalget

 som vårdare blir det din uppgift att se till att den sjuke får i sig  tillräckligt med vätska – minst sex till åtta 8-xtra  koppar om dagen –


För att förhindra uttorkning, vilket kan leda till fysisk försämring, förstoppning, svaghet, huvudvärk, känsla av sjuka och segt slem som orsakar kvävning.


Ifall laxeringsmedel används mot förstoppning också kan detta också bidra till uttorkning.


Därför är det viktigt att inte dra ner på vätskeintaget i  syfte  att minska besöken på toaletten .

Hur vet jag att den  sjuke har fått i sig tillräckligt med vätska ?


De första tecknen på uttorkning är:

törst

förlust av aptit

torr hud

rödmosig i ansiktet

mörkt färgade urin

torr, klibbiga mun

trötthet

frossa

minskade urin mängd  – eller att det har gått mer än  åtta timmar eller mer utan att kissa

få eller inga tårar när man gråter

ökad svaghet

huvudvärk

yrsel och /eller ljuskänslighet

"

Svår uttorkning kräver akut hjälp. Tecknen är:

Muskel spasms

kräkningar

snabb puls och snabba hjärtslag

rynkigt hud

dimsyn och /eller insjunkna ögon

smärtsamma urinering, eller liten eller ingen urinering

förvirring och irritabilitet

Andnöd

bröst och buk smärta

mycket torr mun, hud och slemhinnor

lågt blodtryck

feber

i allvarliga fall, delirium eller medvetslöshet



Vad kan man gjöra för att underlätta ?

 
Som hälpmedel finns Förtjocknings medel som man kan andvända i tunnflytande vätskor ,
samt att man rent teknisk gör så att man drar ner hakan böjer huvudet neråt vrider huvudet lite lätt åt sidan när man sväljer detta befrämjar och underlättar vid sväljning  
och så har vi peggen som ger mat och dryck direkt i magsäcken
 

ALS
 
 
Åsamamman

Åsamamman

6 april 2011 10:17

Jag har en PAC, eller "port". Dvs en intravenös slang inopererad till en större ven straxt ovan hjärtat. Sen sitter en dosa straxt under huden och i den dosan sätter man nål. Där tas nästan alla prover och ges alla mediciner. Varje natt får jag "mat" och vätska genom min port.
Den besparar mig och mina kärl, inte alla men många stick...
Dessutom, nu äter jag när jag vill, orkar och kan.
OCH familjen slipper oroa sig, ( tjata )
Bör och ska fortfarande äta för att hålla igång systemet MEN situationen blir mindre "laddad".
Min PORT tackar jag för varje dag...

http://moppegalen.blogg.se

judi

6 april 2011 13:52

Så det är en porta cath du har om jag förstått rätt det avlastar säkert det som ev blir aktuellt för mig i framtiden är en pegg man sätter in en sond direkt i magen via buken

 
Maria

Maria

6 april 2011 14:47

Vet du varför vi med ALS kommer att få pegg i stället för porta cath? En porta cath kan man ju ta blodprov ur också och det skulle vara mycket praktiskt tycker jag som har blivit synnerligen svårstucken, obs ej snarstucken;-) på sistone.

http://www.yesboxalright.blogg.se

judi

6 april 2011 18:19

en porta cath sätts i en större ven den skall inte sitta så länge som en pegg i en porta cath kan man inte ge alla mediciner och man riskerar att få sätta om den oftare
En PEG-= (perkutan endoskopisk gastrotomi).sätter man genom en operation en direktförbindelse mellan bukväggen och magsäcken.
kan man ge mera näringsrik vätska som är mer trögflytande samt tabletter kan krossas och ges via peg
ex vis Rilutek

 
Spanaren

Spanaren

6 april 2011 18:18

Men har min kommentar ramlat bort )-:
Jag vill tacka dig för att du upplyser oss om hur det kan vara med maten. Det är mycket som man inte vet.
Flickan från olyckan som jag har pratat om har fått ta bort sitt skallben pga. bakterier och har äntligen fått en venpump inopererad och jag antar att den heter det som Åsamamman säger. Hon ska få stark antibiotika genon den i 3 månader. Hon är så sönderstucken. Hon har också en sondknapp i magen för sin välling.

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

6 april 2011 18:32

Nej det hoppas jag inte att det har ramlat bort kanske jag har tryckt på fel knapp av misstag Ber i så fall mycket om ursäkt
men visst finns det olika sätt och få näring
porta cath och peg är de vanligaste knapp är typ samma system som peg en gastrostomi en slang in i magen genom bukväggen man kan oxå få en slang genom näsan ner i magen
Ja det är ett vanligt sätt att ge antibiotika genom en porta cath

 
Spanaren

Spanaren

6 april 2011 19:45

Såg att det fanns ett inlägg till om maten och där fanns min kommentar med ;.)
Denna flicka hade först sin sond via näsan men nu via magen. Hon har en shunt inopererad under huden från huvudet också. På sitt elfte år och får utstå så mycket. Det är inte lätt att vara sjuk eller trafikskadad/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

6 april 2011 23:52

Ja det förstår jag att hon har shunten har hon säkert fått för att avlasta trycket på hjärnan i huvudet .Så får vi hoppas att det går bra för henne och att hon återhämtar sig så gott hon kan

 
Spanaren

Spanaren

6 april 2011 19:48

Ja, just det! Det var en kvinna som var med i Malous program i tv 4 igår och som har ALS. Såg bara en snutt och denna kvinna var så glad för att hon hade hittat kärleken och skulle gifta sig trots sin sjukdom. Du får väl se det i efterhand via webb-tv. Fick för mig att det var du ;.) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

6 april 2011 23:55

Nej det är inte jag .Ja jag såg detta avsnitt hon har en son på 3 år och är sk ensam stående mamma hon hadde åkt på rehab. och mötte kärleken där en man med MS som bjöd upp henne på dans

 
Åsamamman

Åsamamman

6 april 2011 20:49

Mina tarmar tar inte upp vare sig näring eller mediciner i tillräcklig mängd. Så sond eller peg. funkade in, därför porten.
Den har de fått sätta om tre gånger hitills. Näringsdroppet kloggar igen spetsen och fibrinstrumpa bildas...
Men oftast funkar den och är guld värd.
Finns något som heter picc-line också. Sätts i ett större kärl i armen och förs även den till alldeles till ovanför hjärtat.
Alla prover kan man inte ta, men de flesta och kärlen får välbehövlig vila.
Men, man borde väl kunna ha båda om kroppen tillåter det, eller ?

http://moppegalen.blogg.se

judi

6 april 2011 23:49

ja rent teoretiskt så skulle det kunna gå att ha en portha cath och en peg när det gäller als har jag aldrig hört att man har porta cath samtidigt som man har en PEG på grund av att alla muskler ger efter och försvinner därmed skadas nerverna som påverkar blodkärlen förutom till glatt muskulatur så sätter man det i ett säkert ställe nämnligen tarmen men du undrar förståss om man kan ha en picc line samtidigt som en porta cath Nej det tror jag inte man sätter in dessa i samma ven från olika ställen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards