Alla inlägg under december 2017

Av judi - 8 december 2017 17:17

Denna tystnads kultur är enerverande Låtsas man att man inte fått frågan så behöver man inte svara på frågan  

Jag skickade ett mail till den nya Coop affären om hur man tänkt kring de nya självscannings stationerna och hur man tänkt med placeringen av scanningen av kvittot för att komma ur affären Detta är nog 1 månad sedan jag har fortfarande inte fått svar. 

 

Jag har tidigare alltid fått svar på mina frågor som jag haft till företagare Men sedan jag blev rullstolsburen så har inget företag svarat på frågan hur man ser på tillgängligheten för kunder. 

 Älvhögsborg som är det badhus som jag använder mest är inte anpassat fullt ut Nu skall de bli ombyggt, dessvärre ser jag inte framemot detta man har i förtid sagt skall bli man ämnar inte ändrarelaxavdelningen så att den skulle bli tillgänglig för rullstolsburna så vad det blir i slutändan vet jag inte. 

 

Vi har en flygplats i vår lilla stad som gör resor till Kroatien yes nu blir det åka av. Jag ringde till företaget för att kolla ifall dom tar El-rullstolar. Man skulle återkomma, tills idag har jag inte fått något svar  

Utifrån mina erfarenheter har jag dragit den slutsatsen att som kund är jag helt ointressant för dessa företag. 

Samma gäller hårfrisörer som jag vill boka tid till. jag blev tvungen att byta rfrisör. vilketinte är lika bra som den förra. På grund av otillgänglighet. 

 

Mina tankar går runt tanken ifall någon av dessa människor själv satt i rullstol om det skulle se likadant ut i vårt samhälle. Trappan är det äldsta hjälpmedlet i samhället. 

Personligen tror jag att ifall det skulle finnas personer med funktionshinder bland beslutsfattare så skulle det leda till att vårt samhälle såg annorlunda ut.  

Av judi - 6 december 2017 06:00

Finland  

Vi besjunger dig nu  

En 100 årings frihet 

denna dyrbart eftertraktade   

över nejderna idag   

ljuder sången så kär   

maame laulu, vårt land  

 

I Finland 

mina rötter står  

med vaggan i Österbottens myr  

skönaste fröken Suomis  

folk jag är 

olen suomalainen 

 

De vita viddernas  

himlens blå  

de tusen sjöarnas land  

mitt sinne bär 

 

 till Landet i öster  

hundrafalt salut  

tusen gånger åter 

 

grattis till den vackraste   

100-åringen i öster  

Landet Suomi 

Finland  

Vid Pennan Marjo

 

 

Av judi - 3 december 2017 21:44

Advent väntans tid till jesus födelse ,i år blir 4 advent samtidigt som julafton.

 

Av judi - 1 december 2017 16:50

Spännande fynd i ALS-forskningen Project MinE efter IceBucket

I svallvågorna efter ALS-insamlingen IceBucket Challellenge, kommer nu en delrapport med resultat från den svenska ALS-forskargruppen i Umeå. 2014 delade Neuroförbundet ut 1 miljon kronor till svenskt deltagande i Project MinE:
- Mest spännande är upptäckten av mutationer i genen TBK1, en huvudorsak till ALS och ALS med pannlobsdemens (FTD), säger professor Peter M Andersen.

 

Jag är övertygade om att Project MinE kommer bli till stor nytta för ALS-patienter och deras anhöriga", säger Peter M Andersen, som är imponerad av att de insamlade medlen som lett till utdelning för forskningen, kommer från företag och privatpersoner som deltog i Neuroförbundets framgångsrika ALS-Ice Bucket Challenge.

 

Hälften har normalhalt av betainterferon

Resultaten i Project MinE handlar,Neurologen Peter M Andersen. Foto: Håkan Sjunnesson / NeuroMedia enligt Peter Andersen bland annat om att de genom studier kan belägga att förlust av normal TBK1-gen funktion kraftigt ökar risken för att insjukna i ALS, ALS med demens eller enbart demenssjukdom. Mycket intressant var att vi fann att patienter med sådan TBK1 mutation har 50 procent av normal halt beta-­ interferon (ALS-patienter i övrigt har normal halt).
Tillsammans med en tysk forskargrupp ansluten till ProjectMinE utför Umeåteamet nu en rad interferonstudier på cellinjer etablerad i laboratoriet från svenska, danska och tyska patienter med TBK1 mutation.
- Förhoppningen är att dessa resultat kan leda till en läkemedelsstudie med utvärdering av beta-­‐interferon på ALS-patienter med just TBK1-mutation, enligt Peter Andersen. Han förklarar samtidigt att ALS-patienter utan TBK1-mutation, inte kommer att kunna dra nytta av behandling med beta-­interferon.

 

 

Hittat Här

http://neuroforbundet.se/diagnos-symtom/als/aktuellt-inom-diagnos/spanannde-upptakter-under-als-projektet-project-mine/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards