Alla inlägg under oktober 2016

Av judi - 17 oktober 2016 17:55

Varför studera barn och ungdom som vårdgivare ?
ALS är en sjukdom i familjen - där varje familjemedlem hjälper och stödjer den älskade med ALS. Att ge vård till en kär familjemedlem kan vara komplicerat, så att förstå vårdgivarens  erfarenhet och behov av stöd är avgörande för välbefinnande både vårdgivare och personen med ALS (PAL).

 

Emellertid är kunskapen om ALS vårdgivare för närvarande begränsad till vuxna vårdgivare , med nästan ingen bekräftelse av den roll barn och ungdomar spelar i omvårdnaden för en familjemedlem med ALS, trots detta  att de kan ge omfattande vård till sin ALS-sjuka familjemedlem .

 

Hittat Här

http://alsfamilystudy.uwm.edu/


Du kan även gå in här

ALS Young Caregivers Study

Av judi - 16 oktober 2016 18:09

De senaste dagarna har vi läst mycket om rätten till assistans och fler människor som inte har assistans har yttrat sig än personer med assistans Varför ? Det kan man fundera på ,men jag tror det ligger i sakens natur  

 

Det finns alltid människor som tror sig veta hur det är att leva med assistans ,dessvärre saknar de rätt kompetens för detta och ändå skall de  fatta beslut om hur många timmar  man som assistansanvändare  skall ha . 

 

Det borde inte vara deras röster som hörs mest i debatten 

För att det är oss s.k brukare (assistans-användare) det handlar om och det är vi som skall höras i debatten "Vård till döds" var ett begrepp inom vården när jag blev sjuksköterska på 80-talet  och då gick det ut på att människor blev så passiviserade av vården att de gav upp livsgnistan –inte för att de blev utan vård  

 

Efter detta så har man försökt sig på att förnya vården och att göra allting rätt och satte patienten rätt i fokus vilket låter väldigt bra  

 

Problemet är att detta inte fungerar i verkligheten med alla rättighetslagar som man som assistans användare och assistansberättigad har rätt till , utan denna rätt skall prövas först  .Är det människovärdigt ? 

När har F-kassans handläggare fått sin rätt till toabesök fått prövat av en myndighet ?  

 

Bemötandet  från  handläggare med dålig eller ingen kunskap om diagnoser präglas av det övriga samhällsklimatet där det bara pratas om pengar och att det finns mycket fusk och kriminalitet och om begränsade resurser .

 

Här har våra politiker ett ansvar att styra debatten och samhällsklimatet i rätt riktning 

Pengar kan aldrig ersätta människoliv Nu har ett liv gått förlorat på grund av bristande förståelse för vad  assistans betyder för den enskilda brukaren i detta fallet en kvinna som dog på en offentlig toalett 

Idag har #Vård Till Döds# fått en annan betydelse man blir utan rätt till assistans och riskerar sitt liv när man går själv på toaletten fast man borde haft hjälp . 

Av judi - 16 oktober 2016 16:16

Idag var en söndag av många när jag gick till kyrkan som vanligt var Prästens predikan viktig att lyssna på jag har ofta känt att hennes ord träffar mig personligen i djupet av mitt hjärta .Idag var inget undantag med bibelcitat om flyktingar från Moseboken och om främlingskap  Idag bad vi extra mycket för Aleppo och dess invånare . 

 

Vi ber för att detta inbördeskrig skall ta slut och för alla människors lika värde. 

Vi är många och oliktänkande men ändå lika med samma behov av trygghet värme och gemenskap . 

 

Rätt till ett hem ,människovärdigt boende och bemötande oavsett vilken religion vi tillhör. 

Oavsett var vi kommer ifrån och vart vi är på väg så vill vi bli bemötta med respekt  

Själv brukar jag tänka att det finns bara en gud och det som är lika i alla religioner är individens förhållande till gud och individens förhållande till andra människor utifrån det som står i den heliga skriften . 

 

Att detta skall misstolkas till att det är rätt att döda i guds namn är för mig obegripligt  

Att död går före förlåtelse och samförstånd när alla religioner alltid  predikar fred och samförstånd  

 

Europa har glömt vad som hände under andra världskriget  

Det är dags att vakna och ta sitt ansvar  

 

Av judi - 16 oktober 2016 01:01

Jag har påbörjat ett projekt på  som jag tyckte skulle vara enkelt att lösa men detta visade sig svårare än jag tänkt mig  

En vit  ram från loppis till svartvita foton skulle bli bra . 

Letade rätt på alla foton ,jag har en del min Far han fotade och framkallade själv . 

Dessa foton sorterade och utplockade vilka skall jag använda och vilka inte sorteringen var egentligen inte så svår . 

 

Däremot blev nästa moment svårare att göra en ny pasppartou och montera upp fotona in i ramen var inte lika lätt . 

Mitt i processen insåg jag en sak som jag aldrig tänkt på tidigare , nämligen det är svårt om inte nästan omöjligt att be en assistent att vara kreativ i mitt ställe. Det sägs ofta "så som jag skulle utfört det " Att en assistent skall utföra det likadant

 

Där krävs inte bara händerna att de fungerar utan även en känsla för hur det skall se ut stilmässigt och att man som person har en känsla för konstnärskap . 

Nej kreativitet kan inte assistenter utföra åt mig på mitt sätt . 

En assistent kan inte dansa .sjunga rita eller  måla så som jag skulle utfört det Därmed inte sagt att det i sig själv är dåligt ,detta är mera ett konstaterande av vad som begränsar vad en assistent kan utföra .Att man skall ha realistiska mål på vad en assistent kan utföra  

Nu har jag inte blivit färdig med min tavla ännu .kvarstår att köpa passpartoun och sedan att montera fotona  

Av judi - 15 oktober 2016 06:30

Sedan 2002 har det varit möjligt för obotligt sjuka att få eutanasi i Nederländerna. Regeringen kommer nu att föreslå att äldre människor kan också gälla dödshjälp

 

Det är för den nederländska regeringen,som säger att det  bör  hädanefter vara möjligt att få professionell hjälp att avsluta sina liv, även om du inte är obotligt sjuk och lider av outhärdlig smärta.

I ett brev till parlamentet skriver hälsa och justitieministrar , kommer regeringen att lägga fram ett lagförslag som gör dödshjälp lagligt också för människor som känner att de är "mättnads dagar." Mätta på livet .

 

Hittat Här

http://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/hollands-regering-vil-goere-aktiv-doedshjaelp-mulig-raske-aeldre

Av judi - 14 oktober 2016 15:30

Utskott frågar Regnér om assistans

Politik.

Riksdagens socialutskott vill höra regeringen och Försäkringskassan om läget för den personliga assistansen till funktionshindrade.

 

Ett uppmärksammat fall där en kvinna hittades död på en handikapptoalett gör att kritiken ökar ytterligare mot regeringens försök att få ordning på assistanskostnaderna.

 

Det gäller även Försäkringskassans bedömning av assistansärenden samt direktiven kassan fått av regeringen.

Det är inte utrett än om kvinnans död har någon koppling till beslut vad gäller personlig assistans.

 

Hittat Här

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23710835.ab

Av judi - 14 oktober 2016 15:27

"Knockin' On Heaven's Door"

Mama, take this badge off of me
I can't use it anymore.
It's gettin' dark, too dark to see
I feel I'm knockin' on heaven's door.

Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door

Mama, put my guns in the ground
I can't shoot them anymore.
That long black cloud is comin' down
I feel I'm knockin' on heaven's door.

Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door
Knock, knock, knockin' on heaven's door
 
Av judi - 13 oktober 2016 21:50


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

När skymning sjunger

I de vilda skuggor

Sin vaggsång tyst för himlens röda sky

När natten svävar bort på fågelvingar

Rör vid min själ mitt frusna hjärta ropar

Av längtan till en lust som föder liv

Rör min själ jag väntar I den tystnad

Som tusen läten gömmer sig uti

Rör vid min själ mitt frusna hjärta ropar

Av längtan till den lust som föder liv

Rör min själ jag väntar

I den tystnad

Som tusen läten gömmer sig uti

Rör vid min själ mitt frusna hjärta ropar

Av längtan till den lust som föder liv

Rör min själ jag väntar

I den tystnad Som tusen läten gömmer sig uti

Rör vid min själ mitt frusna hjärta ropar

Av längtan till den lust som föder liv

Rör min själ jag väntar

I den tystnad

Som tusen läten gömmer sig uti

Rör vid min själ min lust som föder liv

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards