Alla inlägg under september 2016

Av judi - 3 september 2016 15:57

Tystnaden kring assistans för att underlätta funktionshindrades sexualliv behöver brytas. Detta för att personliga assistenter bättre ska kunna hantera svåra situationer och de funktionshindrade ska kunna leva som andra.

 

Idag saknas riktlinjer från Socialstyrelsen för hur personliga assistenter ska agera när assistentanvändare vill ha hjälp att utföra sexuella aktiviteter. Något som skapar osäkerhet hos både assistenter och brukare, visar forskning från Göteborgs universitet.

 

– Frågor kring sexualitet och personlig assistans präglas av tabu och osäkerhet hos både assistansanvändare och personal, säger Julia Bahner som för sin avhandling i socialt arbete har intervjuat sammanlagt trettiofem personliga assistenter, funktionshindrade samt chefer inom socialvården.

 

Hittat Här

http://www.forskning.se/2016/09/01/bryt-tystnaden-kring-assistans-vid-sexuella-aktiviteter/?utm_source=apsis-anp-3&utm_medium=email&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified

Av judi - 2 september 2016 16:09

USA,s US Food and Drug Administration (FDA) = Läkemedelsverk, har accepterat Mitsubishi Tanabe Pharmas nya läkemedels ansökan (NDA) för edaravone som en behandling för amyotrofisk lateralskleros (ALS).

Beslut om den intravenösa behandlingen väntas senast den 16 juni 2017 baserad på US Prescription Drug User Fee Act. Om det godkänns, kommer det nya läkemedlet att marknadsföras under varumärket Radicava genom det nybildade bolaget MT Pharma America.

Edaravone är en potent antioxidant medel mot fria radikaler som tros lindra effekterna av oxidativ stress.

Oxidativ stress är en trolig faktor för uppkomsten och utvecklingen av ALS, och det är vanligt med ökning av oxidativ stress biomarkörer hos ALS-sjuka( patienter).

Detta är resultatet av en obalans mellan produktionen av fria radikaler och kroppens förmåga att motverka eller avgifta deras skadliga effekter.

 

Hittat Här

https://alsnewstoday.com/2016/09/01/fda-accepts-mitsubishi-tanabe-pharma-nda-filing-edaravone-als

Av judi - 1 september 2016 22:30

Att leva med ALS är alltid ett lotteri

Hur länge kan jag gå ? Hur länge kan jag prata, knäppa knappar stänga lock och öppna förpackningar ?

 

Ständigt återkommande tvivel på min kapacitet .Vad händer här näst? Kan jag lita på min kropp hur kommer den att reagera vid beröring .Jag kan studsa ifall någon tar ett felaktigt tag i armar eller rör benen

Ibland är det mer smärtsamt än vanligt med blod provtagning .

 

Just nu är jag i väldigt bra form rent hälsomässigt .Sedan jag ramlade förra året Juni 2015 så har min hälsa förbättrats jag kan gå bättre ,enligt min sjukgymnast så pratar jag bättre .Själv upplever jag en att min ALS står helt stilla känns lite overkligt att ha levt med ALS-diagnos i 5 år och uppleva en förbättring

Förut när jag låg på rygg så hade jag svårt att andas idag är det inga problem jag tänker att det bero på den bål träning jag gjort som har förbättrat mitt hälsotillstånd

 

Jag sätter inte heller i halsen som jag brukar när jag äter Härligt Ja denna sommaren har allting bara blivit bättre Kan inte klaga Det är dom små sakerna som gör skillnad i mitt liv

 

Dessvärre har jag fått Diabetes med detta så måste jag alltid tänka på vad jag äter och kanske det är denna faktor som har gjort att jag gått ner i vikt

 

Jag har åter igen börjat med badet och mina sim kunskaper har kommit tillbaka Jag orkar inte så långa sträckor men kanske tids nog mer än vanligt Hoppet är det sista som dör .

 

Min övertalnings förmåga har gett resultat jag får fortsätta på Närhälsan 10 gånger denna hösten ser bra ut …...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards