Alla inlägg under januari 2016

Av judi - 13 januari 2016 06:30

Måndag 11 januari, 2016 07:10


SANTA MONICA, Calif (KABC). -
  Det har varit en potentiell genombrott i behandlingen av ALS, meddelades  av hälso - tjänstemän på måndagen.

Hittills har det inte funnits några beprövade metoder för att bromsa utvecklingen av Lou Gehrigs sjukdom, men en ny behandling kan hjälpa vissa patienter att återfå rörelse och funktion.

I studien har stamceller som samlats in från en patients egen benmärg och behandlades sedan i en egen process.

Det injicerades sedan in i patientens ryggmärgsvätska.

"Hos vissa av patienterna har sjukdomen inte bara sstannat upp utan man har funnit en  avsevärd förbättring i deras neurologiska funktioner", säger ALS forskaren Dr. Dimitrios Karussis

Hittat Här

http://abc7.com/1155201/

 

Av judi - 12 januari 2016 19:38


RULLSTOL OCH SNÖ?


Hur går det ihop? inte alls .Jag var på sopplunch idag och fick frågan ifall det inte är kallt

och sitta i Rullstol ? så förvånad jag blev att någon ser att jag fryser på vintern i kylan .Jag är påpälsad från topp till tå med filtar och xtra varma kläder idag är det nära nollan så jag tog inte min åkpåse idag.

Det snöade lite lätt när vi tog vägen om Netto för att handla lite mat .

På bilden ser ni hur det ser ut vid Netto övergångsstället är inte plogat .Det hade ändå inte hjälpt mig ,för att det finns ingen promenad gång som fortsätter där övergångsstället tar slut .

 

Jag åker alltid mot rafiken med min rullstol det finns inte tillräckligt med plats på vägrenen att möta en bilist .På sommaren brukar gångare gå över gräsrefugen ,där övergångsstället tar slut vid vägrenen där är det stopp för de flesta.

 

 

Av judi - 12 januari 2016 18:57

Publicerad 2016-01-11 av Eva Bartonek
Kategori: Feature, Hjärnan, nervsystemet och sinnesorganen.
Nyckelord: , , ,

Visa faktaruta!

För att bättre förstå hur hjärnan fungerar och vad som händer när den drabbas av olika sjukdomar behöver vi kunna lyssna på hjärnan. Vi måste kunna göra det utan att skada den samtidigt som vi har koll på vilka hjärnceller som vi faktiskt lyssnar på.

 

Först då kan vi studera vilka celler som är aktiva vid kronisk smärta eller följa vad som verkligen händer när någon drabbas av exempelvis Alzheimers sjukdom eller depression. Med ökad precision kan vi också stimulera hjärnan på ett mer exakt sätt och med mycket färre biverkningar än idag, t.ex för att hämma skakningar vid Parkinsons sjukdom. Snart finns hjärnelektroder som faktiskt uppfyller dessa krav.

 

Hittat Här

http://www.vetenskaphalsa.se/att-lyssna-pa-hjarnan-med-battre-precision-och-mindre-skada/

 

Av judi - 7 januari 2016 06:30

Högsta förvaltningsdomstolen har kommit med en del märkliga domar som kraftigt försämrat möjligheterna att få eller behålla sin assistans för personer med stora funktionsnedsättningar. 

 

Den senaste handlar om att det inte längre anses vara ett grundläggande behov att behöva hjälp att andas (HFD mål nr 3527-14).

 

En sådan tolkning av lagen går inte i linje med det allmänna rättsmedvetandet och FUB ser fram emot ett förtydligande av lagstiftningen.

 

Att en förestående utredning av LSS och assistansersättningen skapar oro är självklart. LSS och statlig assistansersättning infördes i januari 1994 och har, trots att lagen är ”ung”, utretts flera gånger. Så snart som i april 1995 tillsattes en utredning av assistansersättningen med det uttalade syftet att förbättra kostnadskontrollen och bryta kostnadsutvecklingen, lagen ansågs alltså vara för dyr redan efter ett drygt år.

Hittat Här

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/hoegst-befogad-oro-foer-saemre-assistans-21416?pack=21269

 

Av judi - 4 januari 2016 19:46

Neurofilament light protein (NFL) är ett protein som vid skada på nervcellerna läcker ut och kan upptäckas i cerebrospinalvätskan. NFL-nivån stiger vid olika neurologiska sjukdomar som stroke och vissa typer av demenssjukdomar.

 

– Vi upptäckte att nivåerna av NFL i blodet speglar nivåerna i ryggvätskan, vilket gör det möjligt att detektera neuronskada i blod, säger Magnus Gisslén.

 

Forskarna har tidigare visat att NFL i ryggvätskan är en mycket bra markör för att hitta påverkan på det centrala nervsystemet vid HIV.

 

I en ny studie, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften EBioMedicine, testas denna markör för att detektera nervcellspåverkan vid HIV genom ett blodprov.

 

Mängden NFL i blodet kan fastställas hos alla patienter liksom hos friska, vilket är ett mått på att markören är mycket känslig. Alla, även friska personer, har låga men påvisbara nivåer av NFL och dessa nivåer stiger vid en skada.

 

Hittat Här

http://www.neurologiisverige.se/blodprov-en-ny-mojlighet-att-upptacka-hjarnskada/

 

GM6

Av judi - 4 januari 2016 06:30

Om GM6 För läkemedelsutvecklingsändamål, ett läkemedel rikta mindre än 33 aminosyror är önskvärd. Inom den ursprungliga MTF 33 hade fler sekvenser. Genervon identifierat ytterligare nio aktiva platser och flera läkemedelsmål. In vitro och in vivo experiment har bekräftat att alla identifierade mål har statistiskt liknande biologiska effekter med variationer som 33 mer.

 

Genervon upptäckte MNTF, en ny patenterad familj av 9 mänskliga mästar regulatorer för nervsystemet uttrycks kraftigt under vecka 9 av embryonal utveckling. Dessa master Regulators är potenta modifiering sjukdomsläkemedelskandidater som modulerar många vägar, inklusive inflammation, apoptotiska, hypoxi etc. GM600, en av masterregulatorerna är den valda läkemedelskandidaten eftersom dess storlek var visat sig kunna penetrera den avgörande blod-hjärnbarriären.


GM6 har alla fördelar av ett peptidbaserat läkemedel: mycket hög potens och aktivitet, låg toxicitet, minsta läkemedel-till-interaktion, låg ackumulering i vävnader (dvs., en kort halveringstid), extremt hög specificitet, och lite att ingen ospecifik bindning till andra än de önskade målen molekylära strukturer.

 

GM6 är tillräckligt liten för att den inte har nackdelarna hos stora peptider i fråga om stabilitet, löslighet, mutagenicitet, immunogenicitet, eller den höga kostnaden för tillverkning, genom transgena eller rekombinanta metoder.

hittat Här

http://www.genervon.com/genervon/science_discovery.php


Av judi - 2 januari 2016 16:29

Neuroscience forskare vid Dalhousie Medical School och Brain  Repair Centre har hittat ett sätt att komma förbi nervsystemet för att stimulera musklerna som har förlorat sin koppling till nervsystemet på grund av skada eller sjukdom.

 

Dr. Victor Rafuse, professor vid institutionen för medicinsk neurovetenskap och chef för Brain Repair Centre, och hans medarbetare, Dr Ying Zhang, biträdande professor vid samma avdelning, har visat att de kan stimulera musklerna direkt med ljus, att hantera förlamning som orsakas av nervskador och neurodegenerativa sjukdomar.

 

Dalhousie kirurgi och doktorand Dr Philip Mcgowan, och masterstudent Dr. Basavaraj Shettar, arbetat med Dr.. Rafuse och Zhang banbrytande projekt. Deras resultat har publicerats i den framstående vetenskapliga tidskriften Nature Communications, den 13 oktober.

 

Vi har hittat hur vi kan förhindra atrofi i helt denerverade muskler genom att man lyser dem genom huden under en timme om dagen", säger Dr Rafuse. "Andra har använt ljus att framgångsrikt stimulera nerver, men vi är de första att kringgå /frångå nerverna och gå direkt på musklerna.

 

Detta är viktigt, eftersom nervvävnad är helt förstörd i många skador och sjukdomar som ALS, så du kan inte lita på att stimulera nerverna för att aktivera musklerna. "

hittat här

http://www.dal.ca/news/2015/10/14/dalhousie-medical-researchers-bypass-nerves-to-activate-muscles-.html?amp%3Butm_medium=RSS&%3Butm_campaign=dalnews&utm

 

Av judi - 1 januari 2016 17:44

Så nu har detta året kommit till ända 2015,det blev inte som jag trodde.

Men vem har väl räknat med att jag skulle fylla 60 år samt att jag leva 5 år med ALS diagnos


Nu har jag levt dessa 5år med ALS-en sedan den blev känd ,för mig med diagnos, och mina döttrar tar studenten om ett halvår när jag blev sjuk så trodde jag aldrig att jag skulle få se dom ta studenten Nu är det snart här .


Jag ser framemot 2016 det är nog det första året som jag vågar tro att jag kommer att leva hela nästa år väldigt bra .

 

Det verkar som om att har man levt tillräckligt länge med ALS och assistans så uppskattar man livet bättre Ja, jag vågar till och med att planera mer än 3 månader framåt i livet.

 

Året som har gått har varit fullt av överraskningar .Jag skulle rest till Spanien men det blev inget av den resan jag ramlade 2 dagar innan och fick en hjärnskakning.

Jag hoppas att det året som är ingånget skall bli ett lugnare år.


En summering av hälsotillståndet

Jag kan äta det mesta går fortfarande och jag kan fortfarande prata lite grand .

Det har med 2015 varit turbulent med assistenter och det  ser ut som att det skall fortsätta så med turbulens på assistans området.


Något jag minns och tänker ofta på är när jag var på Island 2014 det har inget med 2015 att göra mer än att jag vågar leva igen fullt ut så jag ser framemot 2016 med tillförsikt så gott Nytt År och god fortsättning på det nya året till alla läsare 

 

 

Blå lagunen på Island


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards