Direktlänk till inlägg 24 juni 2015

RAMLAT

Av judi - 24 juni 2015 21:31

Det är längesedan jag givit någon lägesrapport om hur det går med mig och min ALS. 

Tyvärr har jag inget positivt  att berätta Jag har ramlat och slagit mig i huvudet och nacken , jag slog mig  helt medvetslös  

 

Det  fick konsekvenser Jag var tvungen att ställa in min planerade Spanien resa  

Så som jag sett framemot att få åka till värmen ,och så blev det en ambulansresa istället till sjukhuset med sirener.

 

Liggandes i ambulansen frågade jag vad är det för dag vad är det för år och vad är det för klockslag ? Jag har total minnesförlust från denna morgon  


Min ena dotter följde med i ambulansen som tröst och det var väl det. 

Än idag 14 dagar efter händelsen är jag inte återställd ,och värst av allt jag vet inte vad som hände ???? Jag har smärtor i nacken  


Ensam i toaletten som jag var på morgonen som brukligt så vet jag inte ifall mina knän vek sig eller ifall jag fick blodtrycksfall eller någon annan form av yrsel svimning EP ???? 


Jag fick genomgå CT-skalle rtg. på sjukhuset kollade man halsrygg och nacke samt bröst rygg inga brutna ben eller någon bakomliggande blödning. Skönt ! Puh...klarade skallen i fallet ,men jag bet mig i tungan och fick ett stort sår i tungan .  


Rädslan för att det skall hända igen är förstås stor . 

Som tur är så har jag en tid bokad till min Neurolog i Juli .Där kan jag prata genom allt jag känner och om det är något som skall åtgärdas. 


Jag känner inte att jag har försämrats i min ALS rörligheten är samma förutom smärtan efter fallet som hindrar mig i mina rörelser . 


Jag har fortfarande svårt att sitta rakt upp och äta eller sitta vid datorn det gör ont i nacken och höger skuldra .  


Återhämtningskapaciteten är inte samma som tidigare Med  ALS är livet dubbelt krävande . 

Att käcka DR. på akuten inte förstod att jag inte ens kunde sitta upp rakt  ,stör mig .


När jag grät över att jag inte kommer att vara återställd efter 2 dagar för  en resa resulterade i att hon började käbbla med mig och krävde att jag skulle lova att åka till Spanien 2 dagar efter hjärnskakningen visar vad lite vanlig sjukvårds folk förstår och vet om ALS ! 


Jag lovade henne att jag skall åka bara för att hon skulle sluta att tjata jag ville ha ett intyg vilket inte hon skrev ,Skrämmande !!!!! 


Jag var tvungen att boka en annan läkartid till min vårdcentral för att sedan faxa över kopian till flyget.vilket jag har innestående, så jag har inte förlorat några pengar  . 

Lägenheten  jag bokat kan jag oxå använda vid annat tillfälle.  

 
 
Cija

Cija

26 juni 2015 11:59

Oj vad det grep i mig att läsa detta.
En läkare som inte skriver ut intyg på en avbokad resa....wtf????
Vad är det för en läkare????

Hoppas att allt nu har löst sig för dig!
Kram

http://cija.bloggplatsen.se

judi

26 juni 2015 13:37

Ja
Hon förstod inte vad ALS och ramlat med hjärnskakning innebär :lite xtra läkar besök bara mera jobb för en annan läkare!!!!!!!!!Mera besvär för mig

 
Ingen bild

Eva

13 juli 2015 20:45

Hej,
Otroligt inkompetent läkare (kan man kalla henne för läkare)??
Hoppas att du känner dig bättre efter fallet och kan njuta av sommaren.
Kram

judi

14 juli 2015 14:56

Tack för omtanken visst jag undrade också ifall hon var utbildad läkare .Min Neurolog skickade remiss till magnet-Rtg. och EEG

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards