Alla inlägg under oktober 2014

Av judi - 20 oktober 2014 12:21

Jag vill lyfta dom de attityder /reaktioner som jag har mött som ALS-sjuk från min omgivning

Efter att jag ha sett en liten snutt inte hela filmen som skådespelerskan Hillary Swank gestaltar om en  ALS-sjuk kvinna där hennes anhöriga  säger till henne att allt kommer och bli bättre bara hon blir starkare  .

Så kommer minnena tillbaka av de reaktioner jag mött efter jag blev sjuk och fick min diagnos

Jag fick av min mor Ginseng för att hon tyckte att jag skulle bli starkare,säkert i bästa välmening


Min före detta särbo tyckte att jag skulle träna mer och när

Jag frågade honom om hur han ser på mig och min sjukdom  

så svarade han

"Ahh sa han det går väl över av sig själv ." 

visst är det konstigt han har varit med mig hos dr i Göteborg hos neurologen  

Han har sett mig frisk och har sett förändringen i min kropp han har 

 varit med hos arbetsterapeuten när jag provade ut min EL-rullstol 

 

Hur kan han så totalt blockera detta i sitt medvetande om min sjukdom  

vågar han inte se eller vill han inte se Eller vad rör det sig om när man reagerar på det sättet ? 


Min första läkare Neurologen skrev i journalen att mina besvär förmodligen berodde på ålder och inaktivitet


Jag begärde att få en second opinion och fick en kvinnlig Neurolog som Skrev tydligt att jag inte hadde ALS och att jag skulle


sattsa mer på att träna och kommenterade även att bara jag tränade och visade mer intresse för detta så skulle allt bli bra


Jag skall ta ner  en bit av filmen här det är lite reklam först men ha tålamod

http://www.accesshollywood.com/hilary-swank-on-the-challenges-of-her-youre-not-you-als-character_video_2408737

Av judi - 17 oktober 2014 06:30

Vård av ALS 

Hur ser vården av ALS sjuka ut i Sverige ? 

Jag kan konstatera att vård är ett begrepp som innefattar förutom läkare och sjukvårdspersonal även  assistenter Den personen som ofta spelar den viktigaste rollen är assistenten, det är den personen som ger den direkta vården och kommer den ALS-sjuka närmast 


Assistenten är helt enkelt den förlängda armen mina ben =Min kropp instand  

ALS-sjuka får väldigt olika vård beroende på var i Sverige man bor i Stockholm och större städer har man ett ALS team och får även  möjligheter till rehabilitering

  

ALS-team har kunniga läkare sjuksköterskor och kurator och även en pastor och logoped finns med i gruppen ,kanske fler yrkes kategorier beroende på var i landet man bor

 

Små städer eller på landsbygden har man inte samma förutsättningar att erbjuda vård  

Bor man i små städer eller delar av Sverige där man har dåliga ekonomiska resurser där uteblir den vård som vi så ofta tar för given  . 

Själv går jag på ALS-teamet i Göteborg

 

Det är en bit att åka ,jag funderar ofta över hur det skall bli i framtiden ifall jag orkar att åka dit flera gånger om året Jag känner mig så modstulen idag. 

Jag har varit hos när hälsan som gör så mycket reklam för att alla är välkomna för att söka hos dom utan remiss.Javisst jag träffade en sjukgymnast ,men hon sa tydligt att jag inte behövde gå  hos dom för att träna ,det kunde jag göra hemma och så fick jag en rekommendation att köpa en boll att sitta och balansera på samt en rekommendation av en annan gummiplatta att sitta på !!!! 

Jag får inte träna där jag blir så förbannad när jag tänker på detta . 

Jag fick en ny tid om 3 veckor eftersom min Sjukgymnast skulle ha semester.! Då får inte jag träna.Utan bara när   sjukgymnasten är där

 

Mina barn frågar mig varför får du inte träna i Närhälsan  

Mitt svar blir något som att tja jag kan inte bli bättre utan för mig handlar det om att bibehålla funktioner, Typ? 

Inget har förändrats samma sak som förra året ingen rehb. för mig inte på Närhälsan

 

Jag har tjatat mig till att få gå på en privat mottagning och får bada i rehab badet minst 1gång i veckan men denna veckan fick jag ingen tid för att min Sjukgymnast på Citysjukgymnastiken är på Älgjakt . 

Av judi - 15 oktober 2014 06:30

Klinisk prövning är en undersökning på friska eller sjuka människor för att studera effekten av ett läkemedel eller behandlingsmetod. Kliniska prövningar delas upp i olika faser.

Dessa faserna benämns Fas I, Fas II, Fas III och Fas IV.

Fas II brukar indelas i tidig fas (Fas IIa) och sen fas (Fas IIb).

Fas II, utförs på en större grupp patienter som lider av en sjukdom (20-3000) för att studera hur effektivt läkemedlet är för att behandla sjukdomen.

Under fas II brukar man vanligtvis också bedriva dosstudier som avser komma fram till vilken dos det framtida läkemedlet ska ges till patienter. Denna dos används senare i fas III-studierna.

Hittat Här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klinisk_pr%C3%B6vning

Av judi - 13 oktober 2014 18:45

FDA har beviljat Fast Track-status för NurOwn detta kommer att leda till  större och tätare dialoger med FDA vilket leder till att man kommer att snabbare  utveckla denna banbrytande cellterapi för behandling av ALS, "sade Tony Fiorino, MD, PhD, VD officer i Brainstorm.


Som räknar med att denna "Fast track studie"kommer att leda till en medicin kommer fortare fram än vanliga läkemedelsstudier

Man ser en potential behandling i NurOwns stamcellsstudie. Till att detta kan ev. möta de medicinska behov i ALS-sjuka,Genom att påverka  utvecklings hastigheten och förbättra  utvecklingsprogramet." Påverkar man processen till att få svar snabbare ifall detta är en potentiell verksam medicin


Hittat Här

http://www.dddmag.com/news/2014/10/fda-grants-fast-track-designation-nurown-treatment-als

Av judi - 11 oktober 2014 06:30

NEW YORK och Petach Tikva, Israel, 7 oktober, 2014 / PRNewswire / - Brainstorm Cell Therapeutics Inc. (NASDAQ: Bell), en ledande utvecklare av  "adult stem cell " för neurodegenerativa sjukdomar, har till kännagivit att den amerikanska myndigheten Food and Drug Administration (FDA) har utsett NurOwn ™ som en Fast Track produkt för behandling av amyotrofisk lateralskleros (ALS eller Lou Gehrigs sjukdom).


NurOwn ™ består av autologa mesenkymala stamceller som har en påverkan till att utsöndra neurotrofiska faktorer, och detta studeras  för närvarande i en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad fas 2 klinisk prövning på ALS-patienter.


Hittat Här

http://www.prnewswire.com/news-releases/fda-grants-fast-track-designation-to-nurown-for-the-treatment-of-als-278349201.html


."adult stem cell " producera olika typer av celler som upprätthåller kroppens vävnader och organ, och, viktigare, de har förmågan att dela sig och föröka sig på obestämd tid. Dessa celler producerar vanligtvis den typ av vävnad där de hittas. "adult stem cell "kallas också för somatiska stamceller.

Av judi - 10 oktober 2014 06:30

Det finns ingen som vill leva med ALS .Men det innebär inte att jag har rätt att kräva att någon annan människa skall ta livet av mig för att jag inte vill leva med ALS .Det är skrämmande att höra att det finns människor som vill införa aktiv dödshjälp .


Jag vill inte leva förlamad ,plågad och i praktiken omyndig förklarad för att jag har ALS  Jag lever med en ventilator eller tack vare en ventilator Men ingen annan skall bestämma var gränsen går för under vilka omständigheter jag skall leva med min ALS


Detta sker idag alla som  har ALS får inte rätt till Trackeostomi vi inom Neuroförbundet kämpar för att alla med ALS skall få välja detta själv .För mig är det samma som passiv dödshjälp att inte få hjälp med att leva med en track ,vilket vi vet förlänger livet utifrån erfarenheter i Danmark  .Det forskas inte på ALS i Sverige och sjukdomen är känd sedan 1800-talet -bot saknas.


Innan vi börjar tala om aktiv dödshjälp skall vi tala om aktiv hjälp att leva .

Det har skett en förskjutning i samhhället av vad som anses är acceptabelt att leva med .


ALS är en sjukdom som betraktas som den värsta av alla att det skulle vara legitimt att ta livet av sig och därmed också få hjälp att dö .Detta sker folk åker till dignitas och tar livet av sig .


Skulle man införa aktiv dödshjälp så skulle gränserna suddas ut för vilka som kan få aktiv dödshjälp

Personligen är jag emot aktiv dödshjälp -eftersom det förändrar normerna i samhället.


Lyssna på denna debatt om Dödshjälp

i SVT Play som

http://www.svtplay.se/video/2369811/debatt?type=embed&position=1556

Av judi - 9 oktober 2014 12:19

Ilska och frustration hopplöshet och ångest 

Alla dessa känslor härstammar från samma sak nämligen   vanmakt över att inte bli sedd och hörd 

Jag fick ett totalt utbrott när jag var hos tandläkaren med min dotter  .Ja hon är 17 år men jag är angelägen om att hon skall få den hjälp som hon behöver för att få hjälp med sina utstående tänder detta påverkar hennes uttal vilket lärare har påpekat  

Enligt tandläkarens regelverk så är detta problem kosmetiskt . 

jag blev frustrerad över hennes sätt att agera hon gick direkt fram till min dotter utan att undersöka henne så berättade hon vilka möjligheter hon har att utföra tandreglering sedan utan undersökning så säger hon att min dotters tänder är ett kosmetiskt problem, vilket man inte åtgärdar. 

Hon hänvisade till politiska beslut och begränsade resurser


Det är andra gången vi är hos en  tandläkare som bara pratar pengar och berättar vad han/hon inte kan göra Istället för att säga vad man kan göra. Helt bortkastad tid. 

Sinnet rann till, efteråt tänkte  jag ,är det min ALS som gör mig så aggressiv ? 

Eller kan det vara så att  jag har hört detta så mycket  . 

Pengar Nej det kostar för mycket Nej vi har inga resurser du får vända dig till dina politiker det är dom som bestämmer. 

Nu har jag inte frågat någon politiker om detta med tandregleringen men det är bara ytterligare en sak i raden av många där resurser inte finns längre till alla. 

Jag har dock före valet  pratat med många politiker avseende rehabilitering som är så viktigt för mig  alla säger Nej dom gör fel på den vårdenheten du talar om så får det inte gå till.Dom politiker jag talat med  bedyrar hur väl man vill och alla skall få hjälp och vård.  

Bedömningar som görs i vården  är individuella och det är ingen regel som säger var du skall sätta in gränsen utan bedömer det gör du utifrån din kunskap och förmåga ?? 

Var hennes bedömning rätt att tandreglering inte skall ges till alla som läspar ? Även om det påverkar betygen i skolan ? =kosmetiskt kallas det för  

Hade jag sagt att hon har psykiska besvär på grund av sina tänder hade hon fått tandreglering ja det hade vi kunnat hitta på  

Personligen tycker jag eftersom det påverkar min dotters betyg så skall hon ha hjälpen Men nej hör och häpna vi skulle gå till en dr som skall bedöma ifall hon har svårigheter med att uttala på grund av sina tänder


Till saken hör att vi har varit hos en läkare  och dessutom hos logoped och de har hänvisat till Tandläkaren som hänvisar till läkaren !!!!!! 

Uruselt system jag blev jätte arg  

Tillbaka till ruta ett . 

Av judi - 8 oktober 2014 06:30

Projekt Mine är baserad på det faktum att gener tros bidra direkt eller indirekt, till de flesta fall av ALS.


Flera viktiga gener har identifierats, men forskarna misstänker att många fler, mycket ovanligare varianter , påverkar risken att få ALS väntar att bli upptäckta.


Den konventionell gen-tekniken  är begränsade till att endast upptäcka gener som kan orsaka ALS  och visar en familjär arvs mönster.


Sällsynta gen varianter som ökar risken att ge ALS kräver ny teknik för att  upptäcka dessa gener  .

För att sekvensera hela arvsmassan hos många människor med ALS .Kommer detta att bidra till att de mer sällsynta riskvarianter som finns upptäcks mycket lättare.


När den nya tekniken är i hand, kan det bli grunden för en ny förståelser av sjukdomen och nya terapeutiska strategier


Läs Mer Här

http://www.projectmine.com/als-association-funds-project-mine-support-sequencing-als-genomes-2/ 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards