Alla inlägg under april 2014

Av judi - 12 april 2014 13:30

Vart tog det fria valet vägen med att välja sin assistans anordnare? 

Jag har haft assistans sedan Maj 2011. 

Till att börja med så hade jag Kommunen som anordnare ,det lät så bra   

inga begränsningar på vad en assistent får utföra  . 

Dessutom så hade jag ett kommun beslut så det kändes ganska naturligt att fortsätta med kommunen .Dessutom så ville jag inte ha assistans i början 

Jag upplevde detta som ett intrång i mitt privat liv ,ett intrång  i min integritet 

Efter en viss tids anpassning från min sida så tyckte jag att det var guld värt med en assistent . 

Vilket det är -varje assistent är värt sin vikt i Guld  

Med ökade behov och fler timmar fick jag fler assistenter och samtidigt så växte det ett missnöje från min sida mot kommunen. Det blev fler arbetsuppgifter som assistenten inte fick göra än vad jag upplevde att de fick utföra i sin utövning av assistans

Med det facit i hand så bytte jag till ett privat bolag som sa vi räknar din budget efter 275kr för det  är det som det kostar att utföra assistans år 2013. 

Nu kommer vi till det svåra min kommun betalar bara 235 kr till mitt privata bolag och det har konsekvenser för den assistans som utförs . 

Assistenterna har lägre lön än snittet ,de saknar fortbildning och jag får väldigt låg omkostnads peng Jag kan helt enkelt inte ta med mig assistenterna dit jag vill. 

Skall jag resa så hamnar mitt konto hos assistansbolaget på minus vilket det är idag . 

Det har också blivit så att jag tänkt att nu byter jag bolag och då tänkt att det inte skulle vara ett vinst drivande bolag  . 

Nämligen ett kooperativ-Men då ? Säger dom kooperativ jag frågat Nej , för att det går inte att bedriva assistans med så låg peng som 235kr/timme  som min hemkommun betalar .

 

Konsekvensen av detta blir att jag kan inte välja fritt jag är ingen attraktiv kund för kooperativen som inte är vinstdrivande  . 

Så vart tog min valfrihet att välja anordnare vägen ? 

  

 

  

Av judi - 11 april 2014 06:30

En av de aktuella studierna , ledd av Kevin Eggan och  Evangelos Kiskinis samt Jackson Sandoe.De använde en kombination av stamceller , RNA - sekvensering , och genom- redigerings teknik för att undersöka detta medicinskt mysterium .


Genom att skapa en stamcellslinje av motorneuroner från ALS-patienter med kända genetiska mutationer , har de sedan kunnat observera hur dessa celler fungerade - både under loppet av degeneration och när mutationen korrigerades .

Denna jämförelse tillät dem att identifiera mekanismer och gener som kan vara mål för potentiella terapier .

Eggans team arbetade också  tillsammans med co - ledande författare Clifford Woolff och den  Brian Wainger av BCH och HSCI .


Denna studie använde stamcellslinjer för att bekräfta att motorneuronceller från ALS-patienter är " hyperexciterbara " - överkänsliga och lätt retbara  - att nervcellerna är sårbara och utsatta för celldöd .


Genom att införa ett läkemedel som blockerade hyperaktiviteten, kunde de motverka  neurondegeneration i patient härledda celler


Läs Här

https://www.broadinstitute.org/blog/studies-converge-als

Av judi - 10 april 2014 06:30

Kemipriset går till Per Hammarström, professor i proteinkemi vid Linköpings universitet, ”för hans molekylära studier av proteiners aggregering”.


När ett protein bildas i en ribosom i en cell viks den ihop till en intrikat struktur med speciella egenskaper. I de flesta fall veckas proteinerna rätt, men då och då blir det fel. Och det är det som Per Hammarström studerar.


Det finns ett trettiotal allvarliga sjukdomar som människor kan drabbas av som beror på att ett eller flera proteiner av någon anledning veckats fel. De mest kända är ALS, parkinson och Creutzfeld-Jacobs sjukdom. Men felveckade proteiner förekommer och kan ge skador i alla organismer, från bakterier via växter till djur.


Läs Mer Här


http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article3818947.ece

Av judi - 9 april 2014 06:30

Vad orsakar Lou Gehrig sjukdom? Forskarna tror att de har hittat svaret

 


Proteinerna måste transporteras från cellkroppen, där de tillverkasoch sedan transporteras tillbaka för att återvinnas.


Om  proteiner som bildas inte är korrekta  när det transporteras så blir det lätt  trassel.

Dessa tovor orsaka många problem.


Denna nya studie har funnit att ursprunget till ALS kan vara "felaktig reglering av ett steg i produktionen av neurofilament."


Liknande tovor uppstår i Alzheimers och Parkinsons sjukdomar, vilket innebär att denna upptäckt kan användas för att behandla en rad neurodegenerativa sjukdomar.


Su-Chun Zhang berättade i Medical News Today

"Vi blev exalterade när vi insåg vid studier av ALS att samma problem uppstår vid  många andra neurodegenerativa sjukdomar,".

Zhang och hans team konstaterade att detta felaktig reglering sker mycket tidigt, vilket gör det sannolikt att det är orsaken till ALS.


Forskarna kunde också visa i ett labb hur man  återställde  celler som skadats av sjukdomen


Läs Mer Här

http://www.medicaldaily.com/what-causes-lou-gehrigs-disease-scientists-believe-theyve-found-answer-274750#.U0DwmuywWqk.twitter

Av judi - 8 april 2014 06:30

Harvard stamcellsforskare har upptäckt att ett nyligen godkänt läkemedel mot epilepsi kan vara en meningsfull behandling för amyotrofisk lateralskleros (ALS), även känd som Lou Gehrig sjukdom, en  dödlig neurodegenerativ sjukdom.


Nu har Eggan och HSCI kollegan Clifford Woolf  funnit att många oberoende mutationer som orsakar ALS har en gemensam nämnare  genom sin förmåga att utlösa onormalt hög aktivitet i motorneuron celler.


Med hjälp av nervceller som härrör från stamceller gjorda av ALS patientens hudceller, har två forskargrupper genomfört kliniska prövningar av anti-epilepsi medicin på nervceller i laboratorie ,där de fann att det minskade cellernas hyperexcitabilitet.


Läs mer Här

http://news.harvard.edu/gazette/story/2014/04/new-hope-for-treating-als/

Av judi - 7 april 2014 06:30

Uppemot 99 procent av alla epigenetiska tillstånd suddas ut mycket tidigt i fosterutvecklingen, det sker en omstart. Däremot finns en liten del i det mänskliga genomet som kallas imprinting, det är gener som beter sig olika beroende på om de kommer från mamman eller pappan.


Om mamman utsätts för svält tidigt under graviditeten, har man sett att det kan leda till förändrade epigenetiska tillstånd hos fostret. Om det sedan finns kvar i kommande generationer är däremot oklart.


Man känner idag till tre-fyra olika epigenetiska mekanismer, bland annat så kallad histonmodifikation. DNA ligger upprullad på runda proteinstrukturer, histoner, som kan genomgå olika kemiska förändringar.


- Histonerna kan modifieras på många olika ställen genom att kemiska grupper, bland annat acetyl eller metyl, läggs till eller tas bort med hjälp av epigenetisk reglering. De ställen där acetyleringen och metyleringen sker, skiljer sig mellan normala tillstånd och olika cancerformer.


- Histonerna har små utstickande "signalflaggor" av aminosyror. Dessa reglerar i hur hög grad en gen ska användas; ska den vara mycket påslagen eller bara lite. Histonbollarna kan också flyttas runt, något som kallas för omformning eller remodelling. Forskargruppen studerar även så kallade histonvarianter. De är släkt med vanliga histoner men har specifika egenskaper.

läs Mer Här

http://ki.se/forskning/epigenetik-en-bro-mellan-arv-och-miljo


Av judi - 6 april 2014 06:30

Den kan inte köpas för guld, inte betalas med silver,
den förvärvas inte med guld från Ofir, med dyrbar onyx och safir.
Varken guld eller glas kan mäta sig med den, den byter man inte mot gyllene klenoder,
än mindre då mot kristall och koraller. Att äga visheten är mer än att äga pärlor.
Nubisk topas kan inte mäta sig med den, den kan inte köpas med renaste guld.
Visheten, varifrån kommer den? Var är den plats där insikten bor?
Den är dold för alla levande varelser, inte ens himlens fåglar kan se den.
Avgrunden och Döden säger: ”Vi har bara hört talas om den.”
Men Gud känner vägen till den, han vet var visheten bor.
Hans blick når till jordens ände, allt under himlen ser han.
När han bestämde vindens vikt och vattnets mängd och mått,
när han stadgade en lag för regnet och fastställde åskvädrens bana,
då såg han visheten och granskade den, lärde känna den och utforskade den.
Till människan sade han: ”Att frukta Herren, det är vishet, att sky det onda är insikt.”
Job 28:15-28

Av judi - 4 april 2014 06:15

När jag upplever att allting blir fel så skulle jag vilja skrika rätt ut ! 

Men dessvärre så hörs det väldigt dåligt när jag skriker nu för tiden . 

Igår var jag inne på ICA Maxi och handlade och när jag åker ut genom kassan så började det tjuta  själv reagerade jag inte nämnvärt .


Varför skulle jag reagera över detta att det tjöt, jag såg inte att det var vid min utgång som det blinkade rött ?????? 

Min assistent säger till mig att det är mig det tjuter om! 

Ja ,du får åka tillbaka säger hon ! 

Själv förstår jag i det ögonblicket inte varför just jag skall åka tillbaka  

Väl tillbaka hos kassörskan  så tjuter det igen när jag åker in genom kassans elektroder fram till kassörskan 

Hon säger att, hon måste kolla min rullstol till min assistent som snabbt plockar ur mina saker ur rullstolens väskor . 

Vaa? Vad händer Varför plockar ni ut saker ur min väska ?  

Vad håller ni på med ? 

Efter  denna händelsen åkte vi hem jag chockad och tillplattad.  

Väl hemma något skärrad så ringer jag till Butiks chefen och berättar vad som hänt  , som säger att så får det inte gå till   han vill att nästa gång jag kommer till ICA -Maxi så skall jag ringa innan ?????? Varför vet jag inte men en sak vet jag att jag inte känner mig välkommen som kund i en affär där man visiterar kunder. 

Jag är så trött hjärtligt trött på att bli betraktad som presumtiv tjuv, för att jag sitter i rullstol . 

Gång efter gång händer det och nu är jag både arg och ledsen , EX. så fort jag går in på Jysk så har jag en svans efter mig och samma gäller kjell och kompaniet ett butiksbiträde som hänger efter med penna och papper i handen och låtsas invertera . 

Jag har en gång frågat personalen på Jysk varför dom hänger efter mig ,hennes svar är att  hon vill ge bästa service till deras kunder 

När affären är full med folk så går en personal med penna och papper efter mig och hävdar att hon gör det för god service  

Skillnaden med att vara gående med 2 ben och gå med hjul  är följande numera har jag alltid ett butiksbiträde på handräcknings avstånd


När jag var frisk så fick jag springa efter personalen för att få service ,så är det definitivt inte nu 

Alla butiker är inte likadana det finns undantag den bästa butiken är stadium där tjuter det när jag åker in jag brukar vinka till personalen "Hej här kommer jag"  både när jag åker in och ut inga visiteringar där inte utan alltid lika glada och trevliga  .  


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards