Alla inlägg under juli 2013

Av judi - 23 juli 2013 06:30

Sommarmånaderna ger en fantastisk möjlighet att resa: att besöka familj och vänner, se nya platser och uppleva olika kulturer.


För att säkerställa en trevlig och bekväm resa, bör man som ALS - sjuk  överväga ett par saker när man  gör  resplaner.


Först bör du kontrollera med din läkare ifall han anser att det är lämpligt för dig att resa. Olika transportsätt bör diskuteras , särskilt flyget, eftersom luftrycket i kabinen förändras så kan det vara svårare att syresätta sig som ALS -Sjuk 


Var ute i god tid och testa lungkapaciteten .

Jag var i Turkiet i April och hade med mig min ventilator Isleep och ett reserv batteri som jag fick med mig från lungmedicin att jag skulle kunna använda på planet ifall jag skulle få svårt att andas


Man måste ha tillstånd från Flygbolaget att föra med sig detta på planet och det tog för mig ca 1 månad innan man hörde av sig

Kontakta din ALS-Läkare eller lungmottagningen för att få läkarintyg som stärke ditt behov Jag klarade 3.5 timmes flyg aldeles utmärkt utan att behöva använda min ventilator


Detta är inte att jämföra med att det finns syrgas på flyget eftersom man behöver trycka ut koldioxiden med övertryck och det är just det som denna maskinen gör .iSleep 25 – BiLevel


Läs Mer Här  

om isleep

http://www.breas.com/breas_templates/Page____753.aspx

Av judi - 20 juli 2013 06:30


The lyrics:

Ja, Markoolio i huset, selecta
Ja, yamma
upp o hoppa skaka rumpan
nu kör vi

Nubbe o sill, vi gör vad vi vill
fem veckor semester, nu äre chill
ligga o gassa i Visby o jassa
samla på nummer, springa runt och hustla
hälsa på morsan i stugan i Skanör
första vita helgen, jag tror att jag dör
midsommar ute bland kobbar o skär
som vanligt däcka bland buskar och bär
Charter, ett sunkigt hotel på Kos
här släpper våra söta svenska brudar loss
kom igen, ge mig allt jag vill ha
det är på sommaren som jag mår bra

Det ska va reagge på sommarn'
Och massvis med sol
Dricka hemkört och cola
I en uppblåsbar pool
Ja, det ska va reagge på sommarn
Lite lullig var dag
Sjunga nanananana
Det är det jag vill ha
Reggae (Alright now dance people!)
Ingen sommar utan ragga (Ingen sommar utan ragga)
Ja, jag sa Reggae (Jag får se lite händer i luften nu då)
Ingen sommar utan ragga! (Ja, kom ingen nu allihopa)
(Kör då!)

Ute servering, mitt i stan (hehe)
sitta o softa o hålla span
beställa in en till kall stor-stark
på kvällen, grillfest i nån park
najsa brudar de är överallt
åka båt i sött och salt
bara glida runt i shorts och linne
även om det blåser en aning kallt
ligga på stranden
bira i handen
fösöka sola bort
den vita randen
picknick och en filt, en flaska vin
oj, så märkligt att radion spelar Tomas Ledin

Det ska va reggae på sommarn'
Och massvis med sol
Dricka hemkört och cola
I en uppblåsbar pool
Ja, det ska va reagge på sommarn'
Lite lullig var dag
Sjunga nanananana
Det är det jag vill ha
Reggae (Ja, kom ingen nu allihopa)
Ingen sommar utan ragga (Starshine rastaman shasha)
Ja, jag sa Reggae (Rastaman, ya, my collabers)
Ingen sommar utan ragga! (Ja, upp och hoppa nu då)

Och vad är en sommar
utan trubadur
runt en brasa när solen gått ner
någon önskar få höra en gammal låt
då faller alla ner i gråt

(Kom igen) Det ska va reagge på sommarn'
Och massvis med sol
Dricka hemkört och cola
I en uppblåsbar pool
Ja, det ska va reagge på sommarn
Lite lullig var dag
Sjunga nanananana
Det är det jag vill ha
Reggae (Ja, kom ingen nu allihopa)
Ingen sommar utan ragga (Starshine rastaman sha)

Ja, jag sa Reggae (Reggae reagge)
Ingen sommar utan ragga! (Ja, skaka på den där rumpan)

Reggae (ya, jo, my collabers)
Ingen sommar utan ragga (Ah yeah baby good one, good one, good one)

Ja, jag sa Reggae (Jag får se lite händer i luften nu då)
Ingen sommar utan ragga! (Ja, upp och hoppa nu då)

Av judi - 19 juli 2013 06:30


Sångtext:
Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När livet blir för tråkigt eller dagen blir för grå
då tar jag till ett eget litet knep,
en fånig liten ramsa som jag hittat på
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

På morron när jag vaknar och drar upp min rullgardin
så kanske regnet bara öser ner.
Då blundar jag och nynnar på en melodi
som handlar om det bästa jag vet.

Sommar, sommar och sol,
havet och vinden och doft av kaprifol.
Sommar, sommar och sol,
en himmel så blå som viol.

När vintermörkret sänker sig så dystert på vår jord
då har jag som en magisk hemlighet,
en egen liten ramsa med banala små ord
som handlar om det bästa jag vet.


Av judi - 17 juli 2013 06:30

Forskare har länge känt att mutationer i superoxiddismutas 1 (SOD1) orsakar amyotrofisk lateralskleros, och nu den 1 juli  har  Proceedings of National Academy of Sciences kommit på en möjlig anledning.


Forskare från Korea University i Seoul menar att orsaken är  ett kinase som kallas för mammalian sterile-20 like kinase 1 - liknande kinase 1 (MST1), dessa "förmedlar"  motorneuronskada hos möss med ALS som bär en mutant human SOD1-gen (mSOD1), enligt forskningen.


SOD transgena möss som saknar MST1 lever något längre och friskare liv, vilket tyder på att ifall man påverkar MST1 aktiviteten så  kan detta bli en terapeutisk metod för ALS.

"Detta arbete är fint utför för att det tyder på en ny väg i ALS patogenes som vi inte har tänkt på innan ," kommenterade Piera Pasinelli av Thomas Jefferson University i Philadelphia, Pennsylvania, som inte var med i forskningen.


Läs Mer Här

http://www.researchals.org/page/4746/11534/0/1/

Av judi - 16 juli 2013 20:06

Av judi - 16 juli 2013 06:30

Genom att jaga biomarkörer, har Prof. Weil och hans kollegor visat  prov på benmärg som samlats in från ALS-patienter. Trots att det är svårare att samla in än blod, benmärgens  stamceller är dock lätta  att isolera och odla på ett konsekvent sätt, I labbet, där det sedan har använts  som cellulära modeller för sjukdomen.


Han upptäckte slutligen att celler från olika ALS-patienter hade samma onormala förhållanden i fyra olika gener som kan fungera som biomarkörer för sjukdomen. Och eftersom egenskaperna visas i vävnader som är relaterade till ALS - även i muskler, hjärna och ryggmärgsvävnad i musmodeller av genetiska ALS - de kan mycket väl vara kopplade till degenerativ process av sjukdomen hos människor, menar han.

Man sökte efter den biologiska mekanismer av betydelse genom att man utsatte cellerna för stress genom att  tillämpa toxiner (gifter) som framkallade cellernas försvarsmekanismer.


Friska celler reagerade med att försöka kämpa mot hotet och visade sig vara ganska tåliga, men ALS-celler befanns vara överväldigande känsliga för stress, med de resultatet att de allra flesta ALS-celler väljer att dö hellre än att slåss. Eftersom detta är en så ingrodd svar, kan den användas som en funktion för medicinsk screening för sjukdomen, tillägger han.

Jakten på terapi

Huruvida dessa biomarkörer är en orsak eller konsekvens av ALS är fortfarande okänt. Dock är detta  fynd ett viktigt steg mot att upptäcka  mekanismer av sjukdomen. Eftersom dessa gener har redan identifierats, det ger forskarna en tydlig riktning för framtida forskning. Dessutom skulle dessa biomarkers leda till tidigare och mer korrekta diagnostik.


Läs mer Här

http://www.medicalnewstoday.com/releases/263125.php

Av judi - 15 juli 2013 06:30

Klart definierade "Staging" i ALS kan ge nya insikter i sjukdomsprogression
9 Juli 2013


Forskare vid Perelman School of Medicine vid University of Pennsylvania och University of Ulm i Tyskland har kunnat klassificera fyra distinkta neuropathological "stadier" av ALS, rönen publiceras i tidskriften Annals of Neurology.


Ledda av co-utredare Dr John Trojanowski vid University of Pennsylvania och Dr Heiko Braak vid universitetet i Ulm, såg forskargruppen för TDP-43 aggregat i hjärna och ryggmärg av  avlidna ALS-patienter. Genom att undersöka där patologiska TDP-43 aggregat var belägna i ALS-patienter, kunde de klassificera fyra olika stadier av TDP-43 "spridning" i patienterna.


Forskarna identifierade först TDP-43 i motor cortex och hjärnstammen, främst i de nervceller som kontrollerad andning och rörelse. TDP-43 aggregat spred sig sedan till andra delar av hjärnan, exempelvis de som är involverade i balans, som ALS symtom fortskred.


Dr Trojanowski hoppas att dessa nyligen identifierade neuropatologiska steg kommer att hjälpa belysa den roll som TDP-43 kan spela in överföring ALS antingen från cell till cell och / eller region till region. Klicka här för att läsa denna berättelse.


Läs Mer Här

http://journals.lww.com/neurotodayonline/Fulltext/2013/07040/How_Does_ALS_Spread_.7.aspx

Av judi - 14 juli 2013 06:30

Under sommaren har Svenska kyrkan mycket att erbjuda den som vill njuta av den varma årstiden tillsammans med andra, eller på egen hand. Runtom i landet ordnar församlingar gudstjänster, läger, utflykter, konstutställningar, grillkvällar, konserter, pilgrimsvandringa och sommarfester. Dessutom väntar flera hundra sommaröppna vägkyrkor på ditt besök, välkommen!


http://www.svenskakyrkan.se/



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards