Alla inlägg under maj 2013

Av judi - 3 maj 2013 06:30

Jag har använt min EL-rullstol mycket det sista tiden jag är mer och mer beroende av den  

och har upptäckt att det går inte och komma fram över allt med den  

dels är det trångt i affärer och så i restauranger  

ingen plats mellan borden för en El-rullstol  

När jag var i kyrkan och firade Valborg vilket i sig är trevligt så hade jag ett bord ledigt bakom kören och när jag sedan skulle ut så var det så trångt att hela kören fick flytta på sig och även så fick de flytta på keyborden intill satt en dam som hade dragit ut sin stol och tittade på hon såg inte ut att vilja flytta på sig så det blev så att hela kören fick kliva åt sida med sina instrument istället ,pinsamt tyckte jag  

 

.Jag känner mig bara klumpig och i vägen överallt När jag var ute och shoppa igår så var det en dam som stod framför mig i kön på VeroModa som plötsligt tvärvände och ramlade över fotpedalerna och höll på och slå sig riktigt illa hade hon inte hittat balansen så hade hon slagit i huvudet i bordet och pang knäckt nacken eller något jag tappade tal förmågan för ett ögonblick .? Jag förstår inte människor varför ser dom sig inte för  

 

När jag var i hissen och skulle köra ut baklänges så var det en tjej som samtidigt gick in i hissen och jag körde över hennes tår AJJJJ. 

Ibland har jag bara god lust att tuta här kommer jag flytta på er eftersom det inte går att se sig för . 

och ber man någon så ibland så flyttar inte folk på sig utan står kvar och stirrar eller låtsas som om dom inte hör ????

Av judi - 2 maj 2013 20:30

Du drogs till mig som en magnet  

Jag kände din närvaro innan jag visste vem du var  

kände domningar i händerna ,

kuddkänslan i fötterna ,som snubblade ofta  

  

Jag gömde mig ,undan ditt angrepp ,

Men du hittade mig

  mötet var ödesbestämt  

 med dig ALS

som sakta kramar mig till förlamning och dränerar min kropp 

på energi

till gränsen av galenskap  jagar du mig  

 

Jag har försökt att fly ,men benen bär mig inte

och rösten som ropar på hjälp ,är knappt en viskning ,

ohörbar

för den som vill hjälpa

men inte kan rädda mig från min lieman ALS

Vid pennan Marjo

Av judi - 2 maj 2013 06:30

Den första kända metoden att varaktigt passera blod-hjärnbarriären *, att använda mucosa,i tarmen eller slemhinnan i näsan, har påvisats av forskare i departementet Otology och Laryngology vid Massachusetts för ögon  och öron  / Harvard Medical School och medicinsk teknik Institutionen för Boston University.


Metoden öppnar dörren till nya behandlingsalternativ för dem med neurodegenerativa och CNS-sjukdom.

Inspirerad av de senaste framstegen inom mänskliga endoskopiska transnasala baserade kirurgiska tekniker, fortsatte utredarna med att utveckla en djurmodell av denna teknik och använda den för att utvärdera transmucosal permeabilitet för att läkemedelsadministrering skall kunna ges direkt till hjärnan.

I denna studie med hjälp av en studie på möss, beskriver forskarna en ny metod för att skapa ett semipermeabelt fönster i blod-hjärnbarriären med rent autologa (patientens egen) vävnader för att möjliggöra högre molekylvikt för läkemedelsadministrering till CNS. De visade för första gången att dessa membran kan leverera molekyler till hjärnan som är upp till 1000 gånger större än dem som undantas genom blod-hjärnbarriären.

 

Läs mer här

http://www.kurzweilai.net/researchers-bypass-the-blood-brain-barrier-widening-treatment-options-for-neurodegenerative-and-central-nervous-system-disease

 

 

VAD ÄR BLOD -HJÄRNBARRIÄREN ?

 

Begreppet syftar på det förhållandet att mycket få substanser, bortsett från druvsocker(glykos), har förmåga att ta sig från blodbanan och in i hjärnvävnaden lika lätt som dom kan ta sig in i de flesta av kroppens övriga vävnadsområden. Något slags vägg eller barriär hindrar den fria passagen.(tänkt som skydd mot främmande ämnen att skada hjärnan )

Av judi - 1 maj 2013 06:30

Kan detta nya meditativa praxis som använder ljud resonans och speciellt konstruerade musik verkligen förbättra välbefinnandet hos ALS-patienter?

Marlise Karlin, upphovsman till enkelheten i stillhet ® Method, och internationellt kända för att förespråka inre frid som expert på området , kommer att delta i en banbrytande forskning pilotprojekt för dem som lider av ALS och deras primära vårdgivare.

Den inledande fasen av studien kommer att dokumentera mätbara effekterna av stillhet och SOS sedd på förbättrad livskvalitet, fysiska funktionsnedsättningar, samt psykologiska och sociala variabler med människor som har ALS och deras vårdgivare, med avsikt att pröva under en större 6 - månader lång studie.

Med början från den 7 juni med 8-veckors SOS program =(Simplicity of Stillness)Enkelhet och Stillhet) , kommer att vara den centrala faktorn i undersökande studie av Dr Francesco Pagnini, en fd Harvard Research Fellow, närvarande vid katolska universitetet i Milano, Italien, och Dr Craig Oster, medgrundare och direktör för Healers, ascientific forskning och utbildningskampanj

 

Läs Mer Här

http://new.pitchengine.com/pitches/6e28a0cb-02ec-4723-9eda-54d44ee1700f

Av judi - 1 maj 2013 06:15

Varför firar vi 1:a maj?

Det som en gång var arbetarnas kampdag, kom till efter den stora Haymarketmassakern i Chicago år 1886 och till minnet av det dubbla justitiemordet på fem anarkister.


Första maj 1886 gick 400 000 amerikanska arbetare ut i strejk för 8 -timmars arbetsdag en kulmination på 1880-talets intensiva strejker. Som protest mot det brutala polisvåld som de strejkande hade mötts av den första maj, hölls ett möte på Haymarket i Chicago den fjärde maj. Vid slutet av mötet kom polis till platsen och kastade sig över de strejkande med revolvrar och batonger, trots att demonstrationen hade tillstånd. Från en sidogata kastades en bomb, som exploderade i närheten av en polisbil. Poliserna började då som vanvettiga skjuta in i människohopen och ett 40 -tal personer dödades.


Läs Mer Här

http://members.tripod.com/~MIS_JH/1maj.html


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards