Alla inlägg under april 2013

Av judi - 12 april 2013 16:45

Oligodendroglia
Oligodendrocyt
 
Är typ av gliacell som dels förekommer i vit substans där den bildar myelinet , och dels i grå substans där den anses samverka i nervcellekropparnas ämnesomsättning 
 
VAD ÄR GLIACELLER ?
 
Gliavävnaden har sedan länge uppfattats som ett slags stöd för nervcellerna och deras utskott; detta dels genom att rent mekaniskt fungera som stöd, isolering och skydd, och dels genom att avlasta neuronen vissa uppgifter inom ämnesomsättningen.
 
GRÅ SUBSTANS VILKEN UPPGIFT HAR DEN ?
 
Det är i grå substans som nervös information sorteras, bearbetas och lagras. Den grå substansen skulle då kunna jämföras med kontroll/beräknings (CPU)- och minnesenheterna i en dator
 
VAR  I KROPPEN FINNS GRÅ SUBSTANS ?
 

 Grå substans förekommer dels som "kärnor" omgivna av vit substans  inuti CNS (centrala nervsystemet ) och dels som  "bark" (cortex) och bildar då stora och lilla hjärnans ytlager.

 

Till dig som vill läsa mer

http://nervsystemet.se/nsd/structure_105

Av judi - 12 april 2013 06:30

En ny studie på möss visar att andra celler än motorneuroner spelar en större roll i utvecklingen av den dödliga degenerativ sjukdom amyotrofisk lateralskleros (ALS) än vad man först trodde.

 

Studien visar att de celler som producerar myelinet = isoleringen som skyddar nervceller kan spela en viktig roll i utvecklingen av ALS.

 

Om detta bekräftas, skulle detta tyda på med ALS har mer gemensamt med multipel scleroris (MS) än man hittills trott.


Att skriva om sin upptäckt den 31 mars på nätet i tidskriften Nature Neuroscience har forskare förhoppningar på eller det tyder på att detta kan leda till nya läkemedel  för att bromsa eller stoppa sjukdomsförloppet i ALS.


Medförfattare Jeffrey D. Rothstein, professor i neurologi vid Johns Hopkins University School of Medicine i Baltimore, Maryland, USA, och kollegor fann att avvikelser i en grupp av celler som kallas oligodendrocyter verkar ha en djupgående effekt på överlevnaden av motorneuroner i ALS.


Oligodendrocyter Har en viktig roll i de tidiga stadierna av ALS


djupgående förändringar oligodendrocyter uppstår långt innan symptom på sjukdomen ALS syns.


Forskarna fann att oligodendrocyter hos möss med med ALS förstördes väldigt snabbt, och dom nya som bildiades var av dålig kvalitet , och fungerade inte korrekt.

 

Oligodendrocyt dysfunktion förekommer även hos människor med ALS,enligt studien ,det ger en grå substans i demyeliniseringen och reaktiva förändringar i NG2 + cellerna vilket har observerats i motorn cortex (en del av hjärnan ) och ryggmärg hos ALS-patienter, "


Rothstein säger att om ytterligare studier bekräftar dessa resultat "kanske vi kan börja titta på ALS-sjukdomen med andra ögon, genom att söka skadade oligodendrocyter som en markör för sjukdomsprogressionen i "ALS.

 

Läs mer här

http://www.medicalnewstoday.com/articles/258452.php

Av judi - 11 april 2013 08:32

Fysisk aktivitet är en av de viktigaste faktorerna för en god hälsa och välbefinnande.

 

Våra kroppar är byggda för rörelse och forskningen visar att även måttlig motion ger resultat. Motion går att likna vid medicin och motverkar bland annat högt blodtryck, övervikt, demens, artros, hjärt- och kärlsjukdom, tjocktarmscancer och depression.

 

Det är nästan tio gånger så vanligt med ohälsa bland personer med funktionsnedsättning jämfört med övriga befolkningen. Vi kan inte utesluta att en bidragande orsak är bristande fysisk aktivitet. Den enskilde har ett eget ansvar att ta hand om sig men det måste också finnas förutsättningar.

 

Till exempel har bara hälften av landets kommuner idrottsanläggningar och simhallar som är tillgängliga och användbara för dem som använder rullstol, både som utövare och som publik.

 

läs mer här

http://www.fyss.se/2013/03/884/

Av judi - 10 april 2013 06:30

Träning, kost och forskning centralt på Nordiska muskelkonferensen 2013

Det handlade bland annat om vikten av att röra sig så mycket som möjligt och äta rätt. Men också personliga berättelser om att bilda familj, förvärvsarbeta och studera.

 

Muskel Norden bildades för framtida samarbete, forskningsstöd och konferenser.

Om vikten av att röra sig när man Ann-Charlotte Söderpalm. Foto: Håkan Sjunnesson / NHR har en muskelsjukdom men från lite olika utgångspunkter talade Ann-Charlotte Söderpalm, medicine doktor och överläkare vid barnortopeden vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Marie Kierkegaard, sjukgymnast och medicine doktor vid Karolinska Universitetssjukhuset. Ann-Charlotte pratade på temat skeletthälsa och Marie på fysisk aktivitet vid muskelsjukdom.

Skellettmassan byts ständigt

Skelettet omsätts hela tiden och för att bibehålla samma mängd benmassa i kroppen, krävs att det råder balans mellan den benmassa som bryts ner och den som produceras. Om mer benmassa bryts ner än vad som bildas försämras bentätheten och då uppstår benskörhet (osteoporos). Ann-Charlotte berättade att benskörhet är vanligt i Norden, eftersom vi får så lite solljus på oss under vinterhalvåret och att vi då har små möjligheter att producera D-vitamin. D-vitamin är viktigt för att skelettet ska kunna ta upp kalk och bli starkt.


läs mer här

http://www.nhr.se/opinion/nyheter/traning-kost-och-forskning-centralt-pa-nordiska-muskelkonferensen-2013/

 

 

 


Risken för kvinnor att utveckla bröstcancer minskar med fysisk aktivitet, liksom risken för män att utveckla prostatacancer.


 

Regelbunden rörelse leder till minskade psykiska besvär som oro och ångest, sömnproblem och mild depression.


 

Fysisk aktivitet bidrar till psykiskt välbefinnande genom ökad självkänsla och minskade mängder stresshormoner i kroppen.

 

Fysisk aktivitet bidrar också till en ökad positiv känsla för bilden av den egna kroppen. Ytterligare möjliga förklaringar till de positiva effekterna

 

på det psykiska välbefinnandet handlar om ökade mängder kroppsegna ämnen, s k endorfiner, som ger lustkänslor, liksom andra substanser (serotonin, dopamin et c) som bidrar till känslor av välbefinnande.  


 

Fysisk aktivitet ger bättre mag-tarmfunktion och motverkar trög mage och förstoppning. Genom framför allt ökade tarmrörelser minskar också risken att utveckla tjocktarmscancer.

 

Av judi - 9 april 2013 07:26

Strumming my pain with his fingers
Singing my life with his words
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly
With his song...

ooooo....

I heard he sang a good song
I heard he had a style
And so I came to see him and listen for awhile
And there he was this young boy
A stranger to my eyes...

Strumming my pain with his fingers
Singing my life with his words
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly
With his song...

I felt all flushed with fever
Embarrassed by the crowd
I felt he found my letters and read each one out loud
I pray that he would finish
But he just kept right on...

Strumming my pain with his fingers
Singing my life with his words
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly
With his song...

He sang as if he knew me
In all my dark despair
And then he looked right through me as if I was not there
And he just kept on singing,
Singing clear and strong...

Strumming my pain with his fingers
Singing my life with his words
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly
With his song...

oooooo....la la la la la la.....ooooooooooo...la la laaaaa.la la la laaaaa

Strumming my pain with his fingers
Singing my life with his words
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly
With his song...

He was strumming my pain
Yeah he was singing my life
Killing me softly with his song
Killing me softly with his song
Telling my whole life with his words
Killing me softly with his song...

 

 

Av judi - 9 april 2013 06:30

Så trist att vara tillbaka i verkligheten Måndag  morgon  när jag skulle iväg på träning så startade inte bilen den had laddat ur batteriet under veckan jag varit bort rest som tur är så har jag kvar min gamla bil så jag tog Volvon till sjukgymnasten glad över att må så bra efter resan .särskilt glad var jag över att  balans och gång testen hon gjorde på mig gick aldeles utmärkt  

 

Sedan kom chocken jag får inte vara kvar och träna på primärvårdsrehab längre pågrund av att HON inte har något nytt att tillföra mig och att jag kan träna själv därför skall jag från nu börja att betala 200 kr i månaden för egen träning något som kallas för periodicitets träning i 3 månader sedan skall en ny remiss från läkare skaffas och ny bedömning skall göras ifall jag är i behov av sjukgymnastik ?? 

 

Jag försökte förklara för henne att jag har en progressiv sjukdom och måste träna minst 2 ggr i veckan det går inte att hoppa över någon vecka för då kommer kramperna

 

Jag krävde att få en skriftligt dokument på att jag inte får träna på högkostnads kortet  Hon skulle ringa tillbaka på Måndag eftermiddag , så har ej skett …. 

 

F-N för den icke exicterande ALS-vården i Sverige jag har kontaktat patient nämnden och kommer att gå till Socialstyrelsen med ärendet 200kr i månaden det är billigare att träna på Friskis och Svettis det kostar 1500kr om året ? 

Jag blir så trött inget annat än krångel . 

 

Jag var så glad efter resan ingen befuktare inga kramper ingen kramp medicin på en hel vecka i värmen med rätt klimat med träningen i badet och massagen  helt undebart Tack Mamma för resan , och nu ett slag i ansiktet nä du tränar så bra att sjukgymnastik inte behövs och HENNES argument Sjukgymnastens var att : ifall alla med progressiv sjukdom fick gå på sjukgymnstik så länge som jag har gått där ja då skulle inte alla få plats ??? 

 

Enligt Remiterings nämnden för extern rehab skall jag gå i Primärvården på grund av närheten och att varmt väder och klimat vård inte hjälper mig så FEL ,FEL FEL att man anser att träning inte har någon effekt på min sjukdom ALS -(det saknas vetenskapliga studier i detta )

och enligt primärvården så klarar jag träningen så bra att jag kan träna själv ? F-N dom vill bara bli av med mig och inte ge mig den vård jag behöver …. 

 

Det finns många sätt att trötta ut sjuka människor till sist ger även den mest envisa människan upp och lägger sig ner och tynar bort pågrund av allt krångel med myndigheter  

 

Det var första gången jag började gråta offentligt mitt hjärta blöder och ,jag gråter när jag tänker på hur det skall se ut med min habilitering ? 

Som det ser ut idag så vet jag inte  

 

Av judi - 8 april 2013 06:30

Jag kom hem  från Side ,Turkiet Lördag kväll sov över i Malmö . 

Säkerhets kontrollerna gick suveränt, bra med mina dokument jag hade med mig,angående min iisleep inga problem 

Jag oroade mig mycket i förväg det var första gången jag flugit sedan jag fick min ALS  

 

Det var mycket oro och många frågor innan jag fick besked att jag fick ta den med mig på planet Men i själva kontrollerna var det inga problem  

och det är ju bra  att veta till nästa gång och för andra med liknande medisink utrustning så går det helt utmärkt att ta med sig . 

 

Jag hade med mig ett externt batteri ifall jag skulle bli dålig på flyget pågrund av ett ändrat lufttryck i kabinen men allt gick bra  jag  behövde inte använda andingsmasken på planet det fungerade bra ändå …. 

 

Vid incheckningen  fick jag ett bagage nummer på "rullen" och transporterades sedan  fram till flyget i min egen transport rulle hela vägen egenom säkerhets kontroll och passkontrollen sedan tog jag med mig benstöden och armstöden samt sitt dynan Allt löst som handbagage  och så lastade dom på rullen själv gick jag in i planet med stöd från släktingar  

 

Jag fick gå in först på planet  i Sverige när vi åkte tillbaka från Turkiet så gick jag på sist  

Vi gick egenom 2 st säkerhets kontroller först fick vi checka in före alla andra en snurrig turk som var särskilt där för att hjälpa oss försökte sätta oss på planet till Göteborg men det gick inte damerna i incheckningen med på  

Min syster tog över ansvaret tog  våra pass vi var 6 st i sällskapet och gick längst fram före kön och checkade in oss sedan gick vi egenom 2 st säkerhetskontroller ? när vi skulle ut ur Turkiet ? Det förstod vi inte ?  

 

Syrran hade packat med sig duschcreme i handbagaget och lotion det ville dom att hon skulle gå ner vid första in checkningen och packa ner i sin resväska  in i det vanlig baget som alla redan hade rullat ut på bagae bandet men vi var sena och hon fick säga som det var att hon inte kunde lämna mig ensam för att hon arbetade för mig vi föreslog att då får hon väl kasta sina saker i soptunnan  ? 

 

Då hejda sig säkerhets damen i den andra kontrollen och fråga vart skall ni resa ? 

Sverige ,sa vi  

Jasså ! jaja det får väl gå  

Hennes 1 liters flaska med vatten ,frågade ingen något om ?

Av judi - 7 april 2013 06:30


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards