Alla inlägg under april 2013

Av judi - 18 april 2013 20:27


Å de regnar å regnar himlen är grå, inom mig där är känslan blå.
Blå som dina ögon, blå som din tro.
Hjälp mig du, (Aaaa) synda tvivlen som ja bär. (oh oh ooh)

(Saxen)

Å de regnar å regnar himlen är grå, inom mig där är känslan blå.
Blå som dina ögon, blå som din tro är.
Hjälp mig du, synda tvivlen som ja bär.
Säg va är det som händer, här å just nu.
Du måste tro på mig, mig lycka e ee du.

(Sax solo)

Men de regnar å regnar himlen är grå, inom mig där är känslan blå.
Blå som dina ögon, blå som din tro är.
Hjälp mig du, synda tvivlen som ja bär.
Ja vet att allting kan händas, på en minut.
Nått som vi missförstår, å plötsligt ä allt slut.

(Saxen)

Å de regnar å regnar himlen är grå, inom mig där är känslan blå.
Men inom mig där är känslan blå.

Av judi - 18 april 2013 06:30

Kraften av Cocoa Polyfenoler mot neurodegenerativa sjukdomar

  Epidemiologiska studier har visat att matvanor och antioxidanter från kosten kan påverka förekomsten av neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimers och Parkinsons sjukdomar.

 

Under de senaste åren har ett antal uppsatser rapporterade om nervskyddande effekten av polyfenoler i cell-och djurstudier. Dock har de flesta av dessa studier fokuseras endast på antioxidant egenskaper i dessa föreningar och mindre på den mekanism som / s som kosten påverkar på cellulär och molekylär nivå.

"Genom att förstå det förebyggande potential och verkningsmekanismen i funktionella livsmedel kan vara ett sätt att begränsa synbar försämring och utvecklingen av sjukdom", säger Antonio Giordano, grundare och chef för Sbarro Institutet för cancerforskning och molekylär medicin.

polyfenolinnehåll

Choklad innehåller polyfenoler, speciellt flavan-3-oler (katekiner) och flavonoider som är under utredning för deras potentiella effekter i kroppen.

 

LÄS MER HÄR

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130412132229.htm#.UWh2EtWAvrI.twitter

Av judi - 17 april 2013 06:30

Biomarkörer

 

Om detta , rapporterade Rita Sattler, Ph.D., vid Johns Hopkins University, om hennes arbete att utveckla en avbildning av biomarkör för ALS.

 

Hon och hennes kollegor är inriktade på att avslöja nivåerna av ett protein i det centrala nervsystemet som kallas glutamat transportörer, känd formellt som EAAT2.

 

En stor mängd arbete har visat att denna transportör är avgörande för de motoriska nervceller och att dess nivå minskar i ALS.

 

Det gör neuroner mer sårbara för övermagnetisering, vilket kan leda till döden av neuron. Dr Sattler vill kunna se hur mycket transportörer som finns i nervsystemet med hjälp av PET-avbildning, en typ av neuroimaging som kan visa rika bilder på insidan av hjärnan och ryggmärgen.

 

Att dessa bilder kräver en markör-molekyl som binder till transportören. Hon rapporterade till den grupp där hon och hennes kollegor för närvarande finjusterar markören och planerar att gå vidare till kliniska prövningar inom kort.

James Berry, MD, av Massachusetts General Hospital, beskrev arbetet med en uppsättning av immunsystemets celler som kan tjäna som biomarkörer för sjukdomsförloppet.

 

Cellerna kallas monocyter, och de rör sig mellan blodet och det centrala nervsystemet. En typ av monocyter, som kallas M1, skadar nervceller när den kommer in i CNS, genom en process som ger neuroinflammation.

 

Howard Wiener, VD, och Oleg Butovsky, Ph.D., vid Harvard Medical School arbetar tillsammans med att man försöker avgöra om nivån på M1 celler korrelerar med utvecklingen av sjukdomen. Han undersöker också de cellulära händelser som aktiverar M1 celler som ett möjligt mål för behandling.

 

Läs Mer Här

 

http://www.alsa.org/news/archive/group-discusses-dexpramipexole.html

Av judi - 16 april 2013 06:30

Vad är utmaningen för genterapi i ALS?

 

Vid ALS, har några få procent av patienterna en känd defekt i en gen. Detta genetiska misstag som kodar för SOD1 proteinet, ger sjukdomen som inte skiljer sig från någon annan form av ALS, ärftlig eller ej.

Genterapi kan utformas för en viss SOD1 defekt, men  den kanske inte kan fungera för andra ALS-patienter.


Det som är uppmuntrande är att den stora mängden informationen  om de SOD1 mutationer som är genetisk har bidragit med  en stor mängd kunskap för vad som går fel i cellernas fysiologi och därmed bidragit till kunskap över alla former av ALS

 

Denna kunskap har lett till att man tror en övergripande strategi som kan genomföras framgångsrikt genom genterapi.

 

Det man hoppas på är at man skulle kunna rikta genterapi dels mot gliaceller

Dessa stödjeceller som man tror spelar roll i utvecklingen av ALS

 

Stödet från andra celler i ALS

 

ALS forskning har framställts uppfattningen att området kring motoriska nervceller kan vara vårdande eller skadligt för dessa centrala celler som drabbas i ALS. Även om ett neuron bär en muterad SOD1-gen, kan nervcellen överleva om angränsande stöd celler, gliaceller, har den normala genen (se avsnittet om Cell mål).


Några gliaceller som omger neuroner. producerar markörer på skador i nervsystemet, antingen som inflammation eller ärrbildning.

 

Andra funktioner som glia-celler har, är skyddande, till exempel att sopa bort överflödigt retande signalmolekyler innan de kan göra skada. Genterapi i ALS kanske kan inrikta siggliaceller samt neuroner, för att ge positiva effekter mot ALS.

 

Läs mer här

http://www.alsa.org/research/about-als-research/gene-therapy.html

Av judi - 15 april 2013 19:46

Songwriters: SAMBORA/CHILD/BON JOVI
Seven days of saturday
Is all that I need
Got no use for sunday
Cause I don't rest in peace
Don't need no mondays
Or the rest of the week
I spend a lot of time in bed
But baby I don't like to sleep no

I wont lie to you
Im never gonna cry to you
Ill probably drive you wild 8 days a week

Until Im 6 feet under
Baby I don't need a bed
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead
Till they roll me over
And lay my bones to rest
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead

So you're looking for some action
I got got everything you need
Better keep your motor running
Cause I was built for speed
This aint no slumber party
Got no time for catching zs
If they say that that aint healthy
Well then livings a disease

Were never going to die baby
Come on let me drive you crazy
Well make every night another new years eve

Till Im six feet under
I wont need a bed
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead
Till they roll me over
And lay my bones to rest
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead

Sleep when Im dead, sleep when Im dead
Gonna live while Im alive,
Ill sleep when Im dead
Seven days of saturday
Is all that I need

Got no use for sunday
Cause I don't rest in peace
I was born to live
You know I wasn't born to die
But if they party down in heaven
Ill be sure to be on time

Until Im six feet under
I don't need a bed
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead
Till they roll me over
And lay my bones to rest
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead

I feel like Im exploding
Going out of my head
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead

Till Im six feet under
And they lay my bones to rest
Gonna live while Im alive
Ill sleep when Im dead

Sleep when Im dead, sleep when Im dead
Gonna live while Im alive, sleep when Im dead

 

Av judi - 15 april 2013 06:30

Nyupptäckta genvarianter kan skydda mot utveckling av sjukdomen amyotrofisk lateral skleros, ALS, samtidigt som andra genvarianter ger motsatt effekt.

 

Dessa kunskaper kan göra det möjligt att utveckla läkemedel för att bromsa sjukdomen eller förhindra att den uppstår, enligt en avhandling från Umeå universitet.

 

Enligt avhandlingen som har skrivits av Caroline Ingre, ST-läkare i neurologi vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, samt doktorand vid Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap,

 

Umeå universitet,ger resultaten stöd för hypotesen att ALS kan orsakas av många olika gener, var och en för sig eller flera tillsammans.

 

läs mer här

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/umea_universitet/pressrelease/view/risken-foer-als-kan-paaverkas-av-nyupptaeckta-genvarianter-855287

Av judi - 14 april 2013 06:30

Jag var på sopplunch i Tisdags i min  församling ,klagade över den orättvisa behandlingen jag blivit utsatt för, från VG-Regionens sida med att man nu kräver mig på mer pengar än högkosnads skyddet för den "vård "som jag upplever att jag behöver jag har arbetat och betalt skatt i hela mitt liv dessutom så har jag arbetat inom vården varken den arbetsgivare jag arbetat hos eller den sjukvård samma VG-Regionen är intresserad av att hjälpa mig utan vill att jag skall betala 200 kr i månaden utöver mitt frikort för att få min träning

 

Själv upplever jag detta som ren utpressning ..Diakonissa i min församling reagerade väldigt kraftigt och ville inte lyssna utan tyckte at vi skulle vara tacksamma över den vård vi får och att vi har tillgång till läkare

 

Jag kan inte se det så eftersom jag vet att man får en helt annan bemötande i andra delar av Sverige med ALS-sjuka

 

Jag har också försökt att i början av min sjukdoms diagnos försökt att få stöd i från min församling med samtal hos diakonissan men det hade hon inte tid med  ..så jag har haft många funderingar över ifall jag skall gå ur den svenska kyrkan

 

Det är inte så att jag slutat att tro på Gud .Nej

utan jag känner mig inte alltid välkommen i den Svenska kyrkan och jag undrar vad dom sysslar med ibland ,när man ber om att få samtal så får man inte det

 

Det kanske inte var den rätta platsen att sitta på sopplunchen att klaga över att man inte får vård men det var så jag kände det .....jag hade inte väntat mig den ilska kommentaren  som mötte mig ......

 

Jag berättade samma sak i Församlingshemmet i stan där blev jag bemött på ett helt annat sätt ..

mina förväntningar var för höga på den församling jag tillhör .

 

Här följer veckans bibeltext

 

Gammaltestamentlig läsning
Hesekiel kapitel 34, vers 23 - 31
Jag skall ge dem en enda herde, min tjänare David, och han skall valla dem. Han skall valla dem, han skall vara deras herde. Jag, Herren, skall vara deras Gud, och min tjänare David skall vara deras furste. Jag, Herren, har talat. Jag skall sluta ett fredsförbund med dem. Jag skall utrota vilddjuren i landet, så att folket kan leva tryggt i öknen och sova i skogarna. Jag skall låta dem bo kring mitt berg. I rätt tid skall jag ge dem regn, ett välsignat regn skall det vara.

 

läs mer här

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=643711

Av judi - 13 april 2013 06:30


Andningen bästa stödet

I mindfulnessmeditation använder du framför allt andningen för att vända uppmärksamheten mot ditt inre. Gör en enkel övning så här:

  1. Sätt dig med rak rygg på en stol, gärna utan att luta dig mot ryggstödet. Om du har en meditationspall/kudde går det också bra.
  2. Fäst din uppmärksamhet på andningen – blunda om det känns bra. Fokusera på andningen, lyssna på andetagen.
  3. Känn var du har andningen, i bröstet eller magen. Följ inandningen hela vägen in i ett ordentligt andetag. Följ sedan utandningen hela vägen ut. Fortsätt så. Du upptäcker att det finns fullt av tankar, det är helt normalt. Se tankarna, släpp dem och kom tillbaka till andningen.

Genom att tänka på andningen är det lättare att lugna ner sig. Så fort du känner tecken på oro kan du ta tre långsamma andetag. På så sätt kan du stanna upp, samla uppmärksamheten och få distans till dina tankar och känslor.


läs mer här

http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Stress-och-aterhamtning/Mindfulness/



LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards