Alla inlägg under mars 2013

Av judi - 4 mars 2013 06:30

Idag efter träningen skall jag på loppis ser framemot att få fika med en ny bekant vad framtiden har i sitt sköte vet jag inte i nuläget

Ljus och värme

 

Text & Musik: Åge Aleksandersen, översättning av Benny Borg. Artist: Dansband

När mörkret nu sjunkit ned,
går jag stilla genom rummet,
och många känslor drar i mej.
Vad ska framtiden ge?
För det arv du ska bära,
kan bli tungt att ta med sej.
Kommer frågor? Kommer klander?
Kommer misstanke om svek.


Ref:
Solen som gick ned i kväll,
den ska skina för dej kära,
och fågelns frihet ska nog visa väg.
och det ska bli
myckrt ljus och mycket värme.
Tro och hopp det får du med dej.
Många tårar, tunga stunder,
är jag rädd för att det blir.


När solen jagar natten bort,
så kryper du intill mej.
Jag gömmer alla tunga tankar
som var där i går.
I liv och skratt du frågar mej
om regnet och om solen,
och svaren som jag ger dej,
hade inte jag i går.


Ref:
Solen som gick ned i kväll
den ska skina ......

 

 

Av judi - 3 mars 2013 06:30

Svaret på den frågan ligger här i detta stycke skrivet av  Camilla W. Österberg som skriver att:

 

Gud är den yttersta meningen, helig, koncentrerad Kärlek, Livskraft. En rättvis bild av Gud kan vi inte fånga i vårt begränsade språk.

Därför kan det ibland vara lättare att fånga in vad Gud inte är.

Att Gud inte är en skäggig gubbe på ett moln,

kanske de flesta har klart för sig. Men Gud är inte heller sträng och straffande, så som auktoriteter ibland låtit Gud framstå som, för att människan skulle underkasta sig.

 

Läs mer här

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=680107

 

 

 

 

Av judi - 2 mars 2013 09:49

I mina drömmar är världen ljus och jag är frisk, i går fick jag en gråt atack allt bara rämnade orkar ibland inte hålla uppe fasaden ,försöker att tänja mig till att passa in i alla regler och föreskrifter som finns för mig som funktionshindrad .....aldrig något spontant eller hastigt påkommet

Tänk ifall du skulle hitta  en rest resa packa väskan och dra Nääää de går inte förberedelser med andingsmaskiner och bärbara batterier och kontakter  per telefon ,ändlösa samtal om hur och varför jag behöver en respirator på flyget ...suck önskar att jag vore frisk tänk att slippa rätta sig  efter alla regler och föreskrifter ......för att inte tala om tiden det tar och kissa på toa från det till att få brallorna uppdragna ....den tiden är klockad

 





Jon Bon Jovi and Luciano Pavarotti, Modena, June 9th 1998)


Last night I had a dream; that there would be a morning after.
Long days, sunshine and peace;
Long nights of love, forgiveness, and laughter.
Maybe it was just a dream, but it could be reality.
Children are like planting seeds, you’ve got to let their flowers grow
no, no...oooh.


Fà che piova, (Let it rain)
Fà che il cielo mi lavi il dolore (Let heaven wash away my pain)
Fà che piova (Let it rain)
che sia la pace il nome d'amore (That peace would be the name of love)


Today I saw a child just like my child
Someone’s son or daughter
I watched as they played for a while
I wanted to cry, those babies just smiled.
oh, Maybe it was just a dream, but it should be reality
A child is just God’s sign that peace and love are seeds to make
tomorrow grow


Fà che piova, (Let it rain)
Fà che il cielo mi lavi il dolore (Let heaven wash away my pain)
Fà che piova (Let it rain)
che sia la pace il nome d'amore (That peace would be the name of love)


Go on, we’ve tried war
No one wants peace more
Than the children who ask their dads why


Fà che piova, (Let it rain)
Fà che il cielo mi lavi il dolore (Let heaven wash away my pain)
Fà che piova (Let it rain)
che sia la pace il nome d'amore (That peace would be the name of love)

 
Av judi - 2 mars 2013 06:30

Nu har försäkringskassan varit hemma hos mig och pratat om assistans  

det är så konstiga frågor man räknar det aktuella situationen för själva utförandet av min assistans altså hur lång tid tar det att byta kläder  från dagkläder till kvällskläder som jag kan ta av själv  

 

Jag har i min ansökan räknat med tiden det tar för mig att gå altså förflytta mig från  köket till sovrummet  

enligt handläggaren tar det bara några sekunder att gå från köket till sovrumme ja för en frisk människa 5 sekunder för min assistent men för mig tar det 36 sekunder att gå från köket till sovrummet och då har jag inte hunnit sätta mig ner på sängen på en halv minut  

 

Den tiden det tar för mig att förflytta mig för att bli omklädd får jag inte räkna som tid för assistans ? 

men hur blir det då ? skall jag flyga mellan rummen eller???? 

Damen som var hos mig var väldigt trevlig .men tiden att förflytta sig från det ena rummet till det andra rummet  får inte räknas med i assistansen hur blir det då i assistans schemat får dom håltimmar mitt på dagen eller ? 

 

Eler tänk om jag är hård i magen en dag vilket händer och vi inte kan hålla schemat efter frukost på 15 minuter som är beräknat för toabesöket vad händer då sitter assistenten på rumpan och väntar kan jag tillgodoräkna mig tiden den extra tiden jag är på toaletten och inte har nyttjat assistentens tid ? 

 

Eftersom tiden som hon hjälper mig att dra upp byxorna är den enda som får räknas  

sedan så har damen bestämt att alla myndighets kontakter  

får jag sköta själv att jag är kapabel att göra detta ! 

SANT men de flesta myndigheter har telefon tid på morgonen Kan jag ge assistenten håltimma då också fram tills det är dags att åka till träningen ? 

 

Ja det är många frågor som flyger genom huvudet  

En sak till när ifall jag får assitans via F-kassan så sänker dom min handikaps ersättning ? 

visste ni det ?

vatten och el som dom förbrukar för egen räkning hos mig ingår i assistans ersättningen  man får från F-kassan

och hur man söker den delen vet jag inte?????   

Av judi - 1 mars 2013 06:30

ALS-patienter behövs för att testa ALS Biomarker enhet
Publicerat: 24 feb 2013


Den vinnande tekniken för Prize4Life s $ 1M Biomarker Prize ska utvärderas i ny forskningsstudie


Under 2011 tilldelades Prize4Life dess $ 1M ALS Biomarker priset till Dr Seward Rutkove för sin upptäckt av en biomarkör för ALS - en teknik som kallas elektrisk impedans myography (EIM). EIM mäter känsligt flödet av en liten elektrisk ström genom muskelvävnad.

 

De gällande på olika sätt genom frisk och sjuk vävnad, och genom att jämföra storleken och hastigheten hos den elektriska ström, kan EIM noggrant mäta ALS progression.

 

EIM är icke-invasiv och helt smärtfri och innebär endast att tillämpa en liten sensor pad till en muskel och mätning av dess elektriska egenskaper.


Konvergens medicintekniska produkter, ett nystartat företag som grundades av Dr Rutkove, genomför för närvarande en studie på patienter med ALS för att ytterligare utveckla och förfina sin EIM enhet för att bedöma ALS i framtida kliniska prövningar.

 

Studien omfattar en enda 45-minuters besök konvergens huvudkontor i Boston, Massachusetts, där en sjuksköterska utövare utför grundläggande EIM mätningar på musklerna i arm, ben, nacke och rygg.


För mer information om denna studie eller om du är intresserad av att delta, kontakta Konvergens medicintekniska produkter i musclestudy@cmdevices.com eller ring 888.382.8824 ext.108.



läs mer här

http://www.prize4life.org/page/news/10700

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards