Alla inlägg under mars 2013

Av judi - 16 mars 2013 06:30

Once I lived the life of a millionaire,
Spent all my money, I just did not care.
Took all my friends out for a good time,
Bought bootleg whiskey, champagne and wine.

Then I began to fall so low,
Lost all my good friends, I did not have nowhere to go.
I get my hands on a dollar again,
I'm gonna hang on to it till that eagle grins.

Cause no, no, nobody knows you
When you're down and out.
In your pocket, not one penny,
And as for friends, you don't have any.

When you finally get back up on your feet again,
Everybody wants to be your old long-lost friend.
Said it's mighty strange, without a doubt,
Nobody knows you when you're down and out.

When you finally get back upon your feet again,
Everybody wants to be your good old long-lost friend.
Said it's mighty strange,
Nobody knows you,
Nobody knows you,
Nobody knows you when you're down and out.

 

Av judi - 15 mars 2013 06:30

Tillstånd till riksfärdtjänst

4 § Riksfärdtjänst får anlitas av den som efter ansökan har
fått tillstånd till det.

Frågor om tillstånd prövas av kommunen där den sökande är
folkbokförd eller, om kommunens uppgifter enligt denna lag
överlåtits till trafikhuvudmannen i länet, av trafikhuvudmannen
(tillståndsgivaren). Lag (2006:1115).

5 § Tillstånd skall meddelas om

  1. resan till följd av den sökandes funktionshinder inte till normala reskostnader kan göras med allmänna kommunikationer eller inte kan göras utan ledsagare,
  2. ändamålet med resan är rekreation eller fritidsverksamhet eller någon annan enskild angelägenhet,
  3. resan görs inom Sverige från en kommun till en annan kommun,
  4. resan görs med taxi, ett för ändamålet särskilt anpassat fordon eller med allmänna kommunikationer tillsammans med ledsagare, och
  5. resan inte av någon annan anledning bekostas av det allmänna.


Om sökanden är under 18 år skall prövningen göras i förhållande
till barn i motsvarande ålder utan funktionshinder.
Lag (2006:1115).

6 § Om den som söker tillstånd till riksfärdtjänst behöver
ledsagare under resan, skall tillståndet gälla även ledsagaren.

Av judi - 15 mars 2013 06:30

Hej kära läsare  

Jag har haft en förskräcklig natt mellan Onsdag och Torsdag 

med alla tankar om färdtjänsten 

allt snurrade runt i huvudet jag ringde överallt för att försäkra mig om en annan resa ifall jag blir nekad färdtjänst  

här är fortsättningen på färdtjänst ansökan och hur diskussionen har gått  

jag väcktes av telefon den 14/3 kl 08.05 han dock inte till telefonen  

 

Jag såg att det var färdtjänst damen i kommunen som hade ringt jag försökte nå henne men kom dock inte fram under hennes telefon tid .Nådde dock henne under morgon -förmiddag fick information om att deras telefon tid inte är fast utan den är ungefärlig och att dom säkrast nås på den tiden 08.30-09.30 ej säkert att de går att nå på telefon denna telefon tid som uppges 

 

Följande diskussion inleddes med förfrågan om hur stora mina väskor var i cm räknat och hur många och en utredning om stor min transport rulle är ifall den går att ställa på högkant i en kombi bil ??? Vet ej jag kan inte måtten på min rullstol  

 

Har du ingen liten rullstol varför har du en sådan stor med så stora däck ? 

 

Ja det är dock inte mitt beslut att min rullstol är så stor utan det är en helt annan beslutfattare i mitt liv som spar i sin budget sååå summa kardemumma blev det så att eftersom jag har så stor rullstol vilket jag har av ekonomiska orsaker  inget jag har beslutat utan Arbetsterapeuten så måste jag ha specialfordon …..dyrt för kommunen .billigt för primärvården med en klumpig stor rullstol …. 

 

Dessutom så blev det sagt att mina medpassagerare inte få ha med sig mer än 2 bärkassar eller så mycket som dom kan orka bära allt enligt reglementet  

så jag informerade att mina tonårsdöttrar bara tar med sig 2 st. Ica påsar var som bagage till en utlands vistelse på 1 vecka och jag personligen har 3 st väskor för mina kläder på detta på stående undrade faktiskt handläggaren ifall mina barn inte skulle ha några kläder med sig ?????  

 

På den frågan svara jag skall vi prata utifrån reglementen som du hävdar så är väskorna mina  

men skall vi prata ifrån verkliga livet så har vi en varsin väska med kläder det är bara att välja mina medresenärer får inte ha med sig några väskor jag har rätt att ta mina hjälpmedel och 2 bärkassar / eller så mycket jag kan bära med 2 händer  

 

Vilket jag inte kan alls bära något  

 

Efter alla mått hade landat med väskor och respirator och den stora billiga rullstolen  

så får det inte plats i en kombibil utan kräver  specialfordon . 

vilket jag tycker är synd för visste man det i förväg att man bara vart man än åker bara får ta med sig 2 st bärkassar typ ica påsar i färdtjänsten och sina hjälpmedel då skulle det aldrig bli några diskussioner om bagage och vems bagage det är eller vart man åker ??

Av judi - 14 mars 2013 21:42



"Talking To The Moon"

I know you're somewhere out there
Somewhere far away
I want you back
I want you back
My neighbors think
I'm crazy
But they don't understand
You're all I had
You're all I had

[Chorus:]
At night when the stars
Light up my room
I sit by myself
Talking to the Moon.
Trying to get to You
In hopes you're on
The other side
Talking to me too.
Or Am I a fool
Who sits alone
Talking to the moon?

Ohoooo...

I'm feeling like
I'm famous
The talk of the town
They say
I've gone mad
Yeah
I've gone mad
But they don't know
What I know
Cause when the
Sun goes down
Someone's talking back
Yeah
They're talking back
Ohhh

[Chorus:]
At night when the stars
Light up my room
I sit by myself
Talking to the moon.
Trying to get to You
In hopes you're on
The other side
Talking to me too.
Or am I a fool
Who sits alone
Talking to the moon?

Ahh... Ahh... Ahh...
Do you ever hear me calling
(Ahh... Ahh... Ahh...)
Ho hou ho ho hou

'Cause every night
I'm talking to the moon

Still trying to get to you
In hopes you're on
The other side
Talking to me too
Or am I a fool
Who sits alone
Talking to the moon?

Ohoooo...

I know you're somewhere out there
Somewhere far away
Av judi - 14 mars 2013 06:30

Färdtjänst damen ljög för mig, 

Det är beviljat en person bil med bara ledsagning för mig och så en xtra medresenär Jaa det låter väl bra Att min dotter är min ledsagare och den andra är medresenär så har vi ordnat det förut .Man har faktiskt rätt enligt kommunens lagar att ha med sig 2 av sina barn i färdtjänstbilen  

Jag pratade med folk som har lite ordning på vad det får plats i en kombi bil och då var det någon som tyckte att all min packning inte får plats i bilen.? 

Så jag blev lite orolig och ringde upp upplysningar på färdtjänsten så står det inget om xtra bagage  ...Jag sa uttryckligen till henne att det blir xtra bagage för att jag skall resa utomlands och skall också ta med mina barn och då säger hon att hon att jag skall se till att boka färdtjänsten i tid och att jag skall säga att jag behöver en extra stor kombi bil  

Nu när jag ringde till färdtjänst så säger man att det står inget om något xtra bagage med den påföljden att jag ringde till min färdtjänst handläggare och påtalade detta  

och då hävdade hon plötsligt att hon inte har sagt något om någon kombi bil?????? 

och att hon glömt och bocka i rutan för xtra bagage !!!!!! 

Så vad gör jag nu ?? 

vad skall jag ta mig till ?????? 

Kommer jag iväg på resa eller inte ? 

Jag känner mig helt strandsatt först ljuger hon om att det går bra med en kombibil och sedan säger hon att hon inte behöver ta någon hänsyn till mina barn och deras bagage  

Och då blev jag arg på henne och sa jaa jag skall sätta mina barn på tåget själv för då tar dom ingen plats med någon bagage  

Bara  hon ser till vad hon har beslutat att jag får med mig ledsagning till och från flygplatsen i bilen  

och genast blev det knäpptyst i telefon för vet ni det blir dyrare för kommunen än att ta en större bil åt mig och mina barn ,då hade damen plötsligt inte tid att prata med mig utan skulle återkomma imorgon eftermiddag … 

Det här är en rysare in till sista ögonblicket innan jag åker ….

Av judi - 13 mars 2013 08:49

By The ALS Association


WASHINGTON, 3 Mars 2013 - / PRNewswire-USNewswire / - Forskare som stöds av ALS Association har upptäckt hur mutationer i nya amyotrofisk lateralskleros (ALS) gener orsakar inte bara ALS utan också andra sjukdomar i hjärnan, muskler och ben.

 

Resultaten kastar också ljus över sjukdomens Processen i ALS på grund av andra gener och kan bereda vägen för utvecklingen av nya behandlingar för att avbryta dessa processer. Studien publicerades i tidskriften Nature.



Forskningen leddes av J. Paul Taylor, MD, Ph.D., vid Institutionen för utvecklingsbiologi neurobiologi vid St Jude Barnens Research Hospital i Memphis, Tennessee, tillsammans med kollegor från andra håll i USA och Europa.

 

De fick finansiering via ALS Association translationell forskning Advancing terapier (TREAT ALS ™) programmet, som finansierar en diversifierad portfölj av forskning vid ledande institutioner över hela världen.


De ovannämnda Forskarna upptäckte att mutationer i gener för vissa RNA-bindande proteiner får dem att växla mellan alternativa former och aggregat, och att främja lika strukturförändring och aggregering av det normala proteinet.

 

Detta beteende har setts i andra neurodegenerativa sjukdomar, kollektivt kallas prionsjukdomar, inklusive galna ko-sjukan och Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. I dessa sjukdomar, leder denna process till en spridning av sjukdomen över hela nervsystemet.


Läs mer här:

http://www.heraldonline.com/2013/03/03/4662162/researchers-funded-by-the-als.html

Av judi - 12 mars 2013 06:30

ALS ökar kraftigt i Sverige enligt statistik från Socialstyrelsen.

Redan 2001 konstaterades vid en genomgång av tillgänglig forskning att det fanns starka belägg för samband mellan ALS och exponering för höga nivåer av elektromagnetisk strålning (arbete inom elindustrin).

Forskning som visar ökad risk

Upprepade vetenskapliga undersökningar har konstaterat att exponering för elektromagnetisk strålning ökar risken för sjukdomens uppkomst.

 

Nedan kan du läsa om ett urval av forskning som visar risk för ALS:

 

hittat här läs mer

http://www.stralskyddsstiftelsen.se/op/risker/als

Av judi - 11 mars 2013 06:30

Träning är väl härligt speciellt ifall man är sjuk då känner man sig alltid lite piggare jag menar inte sjuk i influensa men när man har en sådan sjukdom jag har med ALS 

 

Jag har haft flera sjukgymnaster i Primärvården jag tror detta blir den 3 dje på 1 år  

Ingen har tidigare brytt sig om mig och vad jag gör i salen Nu efter det att jag begärde att få  

en individuell plan så fick man upp ögonen för mig    

Och jag var hos min sjukgymnast den nya i Måndags hon och jag gick igenom mitt program som jag har snickrat ihop själv hon var helt nöjd med den MEN så säger hon att om "du skall träna själv " så måste du lösa ett gymkort 

GYMKORT jaha? 

Ja den kostar 300 kr per månad - 

ÖHH jag har ALS och behöver stöd från dig som sjukgymnast  

Jag har en progressiv sjukdom  

Och vet inte alltid ifall jag gör rätt  

och under dom åren som jag har tränat själv såå har jag fått moderera mitt program efter bästa förstånd ? 

3600 kr per år är mycket pengar det finns billigare och bättre gym att gå på tyckte jag  

-Ja det kan du väl pröva ,tyckte sjukgymnasten

-Jag måste verkligen tala med primärvårdschefen om det är så här vi skall bedriva ALS -vård ? 

Ok -säger sjukgymnasten du provar 1 månad till på eget bevåg och sedan stämmer vi av hur det ser ut …....... 

och nu känner jag mig sådär eländig igen ! vad händer .får jag bara träna när det passar henne eller vad är det som sker ?

Utkastad .Nej eller ja vad vet jag ????           


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards