Alla inlägg under januari 2013

Av judi - 18 januari 2013 06:30

Nu har handträningen   börjat på allvar jag har i denna veckan varit iväg och tränat  2 gånger vi är en liten grupp denna gången ,bara 5 st personer i gruppen det är en liten grupp tycker jag . 

 

Det  vi gör är följande för att få händerna mjuka  och lätta på stela leder i händerna är att doppa händerna i varm paraffin och sedan på med plasthandskar och termovantar i ca 10-15 minuter sedan är lederna mjuka nog att tränas  och det har ju gått bra

Jag har även tränat annan träning innan handträningsgruppen ,med bålträning och styrka .Trots förkylning  

Efter träningspasset  var jag på sopplunch i kyrkan i går och där träffade jag nya personer vid matbordet bland annat en  man som ställde en ganska vanlig fråga vi satt först och pratade om gamla tider i Sverige med perspektivet barnfattigdom då och nu och annat  med ekonomi ..och så vidare   sånt som har varit på tapeten på TV och så där lite yligt     

 

Sedan ställer en man som är en ny bekantskap för mig en  fråga han om Vad vi ansåg om skönhet.? Vad tycker du är det vackraste du vet fråga han mig ? 

och lite oväntat så säger jag det vackraste jag vet är mina barn och naturen och med det hade jag nog avslöjat rätt mycket om min själv och mitt liv ..diskussionen fortsatte runt bordet om vad är skönhet   

och vi var 5 som deltog i samtalet allt från om varför vi skapar skönhet för dess egen skull  eller ifall det finns ett medfödd behov av skönhet  eller ifall den är inlärd  

 

Ja denna mannen satte mycket myror i huvudet på mig ? 

vem var han och vad var det han ville veta ? kändes som han var ute och fiskade i dom djupaste vatten med sina enkla frågor om skönhet  han framstod rätt så märklig med sina enkla frågor  

 

När han frågade ifall döden kunde vara vacker ?

 

Ja, svarade jag för så har jag upplevt döden vacker särskilt vid ett tillfälle när en för mig  okänd person dog det var en sällsam upplevelse som jag aldrig glömmer . 

efter denna djupdykning av själv upplevd sinnesstämning vid en dödsbädd  

 

Till en metafor som han  berättade så här löd den , om en vacker blomma ,som blommar sällan inte varje år även om den kunde det men det gjorde den inte Utan den blommade bara ibland helt av sig själv

 

Den är mycket vacker och blommar alldeles av sig själv i kylan i snön och att den är svår  att hitta och endast långt upp på fjälltoppen r det  är kallt och snö men den luktar inte och sedan frågar han ifall vi visste  varför den inte luktar ? 

 

En annan man svarade att blommor luktar för att dra insekter till sig för att bli pollinerade  

någon annan ansåg att den var så vacker att den inte behövde ha någon doft att det räckte med dess  vackra utseende  

-Ja kära läsare det vore intressant och höra er åsikt om varför denna blomma bara blommade ibland och varför den inte doftade något  ? 

Själv ,tänkte jag efteråt att det berodde nog på kylan i fjälltoppen att det inte fans några pollinerare så det var därför den inte doftade Men i så fall kan man undra varför blommade den av sig själv ?                                                  





                              

 

 


Songwriters: Orbison, Roy/ Melson Joe

Only the lonely
(r.orbison/melson)

Dum-dum-dum-dumdy-doo-wah
Ooh-yay-yay-yay-yeah
Oh-oh-oh-oh-wah
Only the lonely


Only the lonely (dum-dum-dum-dumdy-doo-wah)
Know the way I feel tonight (ooh-yay-yay-yay-yeah)
Only the lonely (dum-dum-dum-dumdy-doo-wah)
Know this feelin aint right (dum-dum-dum-dumdy-doo-wah)


There goes my baby
There goes my heart
They're gone forever
So far apart


But only the lonely
Know why
I cry
Only the lonely


Dum-dum-dum-dumdy-doo-wah
Ooh-yay-yay-yay-yeah
Oh-oh-oh-oh-wah
Only the lonely


Only the lonely
Know the heartaches Ive been through
Only the lonely
Know I cried and cried for you


Maybe tomorrow
A new romance
No more sorrow
But that's the chance - you gotta take
If your lonely heart breaks
Only the lonely


Dum-dum-dum-dumdy-doo-wah

 

Av judi - 17 januari 2013 06:30

Här följer ett repotage om ett forskningspris som har delats ut av Ulla-Carin Lindquist -stiftelsen som hennes dotter Ulrika  Dahlberg är ordförande i och som medverkar i detta program delas priset ut till en forskare Anna Birve Biomedicinsk analytiker som kartlägger ALS-gener

Det här nyhetsklippet finns tillgänglig i 1 år

http://www.svtplay.se/klipp/951007/prisad-als-forskning

Av judi - 16 januari 2013 06:30

Så här kan det se ut ren tekniskt när man beskriver hur man reparera en skadlig gen här följer en enkel beskrivning översatt från Engelska för den med ytterligare intresse så kan man läsa mer på länken nedanför


http://learn.genetics.utah.edu/content/tech/genetherapy/gtapproaches/


Sekvensen av en mänsklig gen innehåller områden som kodar för protein (kallas exoner) och områden som inte kodar för proteinet (kallas introner).

Efter en gen har kopierats till mRNA använder sig det cell-RNA-baserade maskineriet sig av någott som kallas för spliceosomes (uttalas SPLICE-oh-zomes) att skära ut de icke-kodande introner och skarva ihop exonerna .

SMART ™ omfattar tre steg:
Leverans av en RNA-sträng som passar specifikt med intronen intill den muterade segmentet av mRNA. När det väl är bundet, förhindras denna RNA-sträng spliceosomes från att inkludera det muterade segmentet i den slutliga, kantskarvat RNA-produkten .
Samtidig sker en tillförsel av en korrekt version av segmentet för att ersätta den muterade delen i den slutliga mRNA-produkten
Översättning av den reparerade mRNA för att producera normala, funktionella proteinet

SMART ™ är ett varumärke som tillhör Intronn, Inc.

Tekniker för att förhindra produktion av ett muterat protein:

Av judi - 15 januari 2013 06:30

Songwriters: WALTERS, RICKY M. L. / WEST, CHRISTOPHER CHARLES ANDRE / CONTI, BILL / CONTI, SHELBY F. / BARROW, GEOFFREY PAUL / GIBBONS, BETH / UTLEY, ADRIAN FRANCIS / WOODS, COREY / ANTNEY, JAMES BIMMY
You only see what your eyes want to see
How can life be what you want it to be
You're frozen
When your heart's not open

You're so consumed with how much you get
You waste your time with hate and regret
You're broken
When your heart's not open

Mmm, if I could melt your heart
Mmm, we'd never be apart
Mmm, give yourself to me
Mmm, you hold the key

Now there's no point in placing the blame
And you should know I suffer the same
If I lose you
My heart will be broken

Love is a bird, she needs to fly
Let all the hurt inside of you die
You're frozen
When your heart's not open

Mmm, if I could melt your heart
Mmm, we'd never be apart
Mmm, give yourself to me
Mmm, you hold the key

You only see what your eyes want to see
How can life be what you want it to be
You're frozen
When your heart's not open

Mmm, if I could melt your heart
Mmm, we'd never be apart
Mmm, give yourself to me
Mmm, you hold the key

If I could melt your heart
 

Av judi - 14 januari 2013 06:30

TILL MINA FLICKOR JAG ÄLSKAR ER

 

Mina flickor jag ser hur ni växer och snart tar ni steget ut i vuxen- världen tiden går så fort Jag är stolt över er och det ni har åstadkommit trots svårigheterna ni mött i livet med separerade föräldrar och med ett delat boende ni bor på 2 ställen har 2 hem och dessutom så har ni sjuka föräldrar er far hade en hjärtinfarkt för ett tag sedan och ni är oroliga för era släktingar som bor i ett krigshärjat Land och jag er mor har  ALS och trots detta så klarar ni av att prestera topp betyg ni sökte in på Naturvetenskaplig linje till gymnasiet Jag är stolt över er ,att ni klarar av att  fokusera på studier ,trots svårigheter i livet ni själv får ta stort ansvar för er själv det är ni bra på ..

Ni är min framtid .mitt hopp och min tro jag lever ett bra liv tack vare er .Men precis som andra mammor så måstte jag släppa taget om er sakta men säkert skall ni ut i vuxen världen och skapa er en egen framtid och ett eget liv ,det är en bit dit några år till hemma hos mamma men sedan ja då ses vi kanske inte så ofta och vad framtiden har i sitt sköte vet ingen det är tur det men som det ser ut nu så ser jag er gå till skolan och växa upp till ansvarsmedvetna unga människor känner mig stollt så långt har jag lyckats behöver inte ha oro över er och hur ni kommer att klara er ni klararer alla redan nu hoppas ni fortsätter på samma sätt i livet som nu






Abba - Slipping Through My Fingers

Schoolbag in hand, she leaves home in the early morning
waving goodbye with an absent-minded smile
I watch her go with a surge of that well known sadnessand and I have to sit down for a while
the feeling that I'm losing her forever
and without really entering her world
I'm glad whenever I can share her laughter
that funny little girl


Slipping through my fingers all the time
I try to capture every minute
the feeling in it slipping through my fingers all the time
do I really see what's in her mind
each time I think I'm close to knowing
she keeps on growing
slipping through my fingers all the time


Sleep in our eyes, her and me at the breakfast table
barely awake I let precious time go by
then when she's gone, there's that odd melancholyc feeling
and a sense of guilt I can't deny
what happened to the wonderful adventures
the places I had planned for us to go
well, some of that we did, but most we didn't
and why, I just don't know


Slipping through my fingers all the time
I try to capture every minute
the feeling in it slipping through my fingers all the time
do I really see what's in her mind
each time I think I'm close to knowing
she keeps on growing slipping through my fingers all the time
sometimes I wish that I could freeze the picture
and save it from the funny tricks of time(slipping through my fingers)


Slipping through my fingers all the time


Schoolbag in hand, she leaves home in the early morning
waving goodbye with an absent-minded smile

Av judi - 13 januari 2013 16:41

Idag var jag i kyrkan och  Gudtjänst ordningen är ny vi har en mycket mer aktiv roll som församling i själva gudtjänsten med växel sång som församling .Påminner mig mer om den Orthodoxa kyrkans sätt att ha gudtjänst på jag gillar den nya gudtjänst ordningen

På Tisdag börjar soppluncher och den nya bibelstudien det kommer säkert att bli disskussion om vår nya Gudtjänst ordning .Jag ser framemåt detta


Av judi - 13 januari 2013 06:30

Vilka förväntningar bär du med dig?
Förväntningar är viktiga, de innehåller både drömmar och längtan. De är en del i vår drivkraft som människor och innehåller både spänning och nyfikenhet. Ofta andas det också något positivt, speciellt när det är vi själva som är fyllda av dem. 

Av judi - 12 januari 2013 06:30

Här följer en beskrivning som är möjlig idag på cellnivå att utföra när det gäller genterapi

  

 

 

Det finns tillfällen, när ett "bra" kopia av genen inte kan lösa problemet. Till exempel, om den muterade genen kodar för ett protein som förhindrar det normala proteinet från att göra sitt jobb, att lägga tillbaka den normala genen kommer inte att hjälpa. Muterade gener som fungerar på detta sätt kallas dominerande negativa.


Hur handskas man med en dominant negativ gen?


För att hantera den här situationen kan man antingen reparera den muterade genens produkt, eller så kan du bli av med det helt och hållet. Här är en av de nyaste metoder som forskarna utvecklar som potentiella metoder för genterapi.


Det gäller också att få denna tekniker att fungera på ett specifikt och effektivt sätt och att leverera genen till målcellen.


En teknik för att reparera mutationer:

 

Termen SMART ™ står för "Spliceosome-medierad RNA Trans-splitsning." Denna teknik har som målsättningar att reparerar budbärar-RNA (mRNA) avskrifter kopierats från den muterade genen. Istället för att försöka ersätta hela genen, gör man genom denna teknik en reparationer bara på den del av mRNA-transkript som innehåller mutationen.

 

läs mer här

http://learn.genetics.utah.edu/content/tech/genetherapy/gtapproaches/


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards