Alla inlägg under december 2012

Av judi - 16 december 2012 06:30

Nuförtiden lyser adventsstjärnor i nästan varje fönster under adventsperioden i december. Denna sed är dock inte gammal; någon gång under 1880-talet hängdes den första adventsstjärnan upp iTyskland . Det tog cirka 50 år för traditionen att nåSverige . Nuförtiden är de flesta adventsstjärnorna elektriskt upplysta.

 

Epistel
Petrus andra brev kapitel 1, vers 19 - 21
Nu kan vi ännu mer lita på profetorden. Dem bör ni låta lysa för er som en lampa i ett mörkt rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand. Ingen profetia har förmedlats genom mänsklig vilja, utan drivna av helig ande har människor talat ord från Gud.

 

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=863659

 


Nu tändas tusen juleljus
På jordens mörka rund
Och tusen, tusen stråla ock
På himlens djupblå grund

Och över stad och land ikväll
Går julens glada bud
Att född är Herren Jesus Krist
Vår frälsare och Gud

Du stjärna över betlehem
O, låt ditt milda ljus
Få lysa in med hopp och frid
I varje hem och hus

I varje hjärta armt och mörkt
Sänd du en stråle blid
En stråle av Guds kärleks ljus
I signad juletid

 

Av judi - 15 december 2012 05:30

Julen nalkas och det är snart julafton ,tiden går och jag följer med den  

och nu står det inför dörren. 

Vad skall man köpa i Julklapp till släkten är just en sådan där fråga? som man går och funderar på och jag har lite funderingar  

som jag inte kan skriva här 

Men det jag önskar mig är följande min hälsa tillbaka  

att jag vore frisk  

blev helt frisk  

ingen ALS   

 

Att jag kunde stå på ett ben ,hoppa jämfota  

Att jag kunde springa  

Att jag kunde dansa  

Att jag kunde sjunga  

Att jag kunde knäppa knappar  

Att kunna knyta skor själv  

Att kunna det jag inte kunde förut  

Att kunna simma  

Att kunna åka skidor utför 

Att åka skridskor  

 

Det var bara 10 önskningar om hälsa och så har jag några inte lika viktiga angående  

det som är materiellt en egen dator  

det kunde underlätta livet          

Av judi - 14 december 2012 06:30

Rockville, Maryland, 10 december 2012 - / PRNewswire / - Neuralstem, Inc. (NYSE MKT: CUR) meddelade att Jonathon glas, MD, chef för Emory ALS Center presenterade nya data från fas I-studie utförda av Neuralstem mänskliga stamceller, i ryggmärgen NSI-566, hos  amyotrofisk lateralskleros  sjuka (ALS eller Lou Gehrig sjukdom) vid International Symposium on ALS / MND i Chicago.

 

Som sponsras av motorneuronsjukdom Association. I torsdags presenterades "resultaten i fas 1 studie av ryggmärgs Transplantation av neurala progenitorceller i ALS (THE NEURALSTEM, INC TRIAL)," Dr Glas avslöjade att forskarna kunde fastställa långsiktig överlevnad av Neuralstem s transplanterade stamceller i rygg märgen av stamceller som hittades hos obducerade patienter, genom en teknik som kallas DNA-fingeravtryck.

 

Dr Glas, som är den huvudsakliga platsen forskningsledare för studien vid Emory, meddelade också att studie teamet har fått ett bidrag från National Institutes of Health (NIH) för att täcka en majoritet av kostnaden för en kommande fas II-studie.

 

läs mer här

http://www.heraldonline.com/2012/12/10/4473573/neuralstem-investigator-presents.html

Av judi - 13 december 2012 06:30

Newswise- Houston-(7 december 2012) -

 

De försvagande symptom amyotrofisk lateralskleros, eller ALS, tycks öka i samband meden brist på T-celler som hämmar  inflammation , rapporterar forskare från Methodistneurologiska institutet i ett nytt  kommande numret av The EMBO molekylär Medicin Journal.

 

Där har forskarna funnit , att uttrycket av genen FOXP3 - som hjälper till att kontrollera produktionen av anti-inflammatoriska T-celler- Var i studien en indikator för sjukdomsprogressionen i ALS. 

 

Under 80 procent av patienterna som de studerade och som hade låga FOXP3 nivåer sannolikt också var den som utvecklade en snabb progress i sin ALS, och vice versa. 
 
"Detta är den första demonstrationen i att regulatoriska T-celler som kan bromsa sjukdomsförloppet, eftersom låg FOXP3 indikerar en snabbt progredierande sjukdom", säger biträdande professor i neurologi Jenny Henkel, Ph.D.,studiens huvudförfattare.

 

"Nivåerna av FOXP3 kan nu användas som en prognostisk indikator på framtida sjukdomsprogression och överlevnad." 

 

Förhållandet mellan inflammation och progression i ALS är väl etablerad i studier på människor och djur, och många olika gener som påverkar sjukdoms utvecklingen har identifierats. 

 

Forskning bekräftar att inflammationen på skyndar sjukdomsprogressionen ,att regulatoriska T-celler och Th 2- celler kan bromsa sjukdoms utvecklingen och att modifierade regulatoriska T-celler skulle kunna  vara ett livskraftigt behandlingsalternativ." 
 
Henkel och Appel anser  att forskare är nära specifika mål för att kunna modifiera inflammationen som driver utvecklingen av sjukdomen ,och att de är närmare än någonsin att utveckla nya behandlingar för denna allvarligt handikappande sjukdoms  tillstånd.

 

Läs Mer Här

http://www.newswise.com/articles/one-gene-predicts-rapid-als-progression-80-percent-of-the-time

Av judi - 12 december 2012 06:30

Nu har jag blivit friskare så det har blivit en vecka inomhus och  

det är dags att lufta näsan lite grann. 

att snuvan blev så svår var oväntat halva ansiktet svullnade och jag är blå under ena ögat . 

Helt oväntat 

 

Jag har funderat ifall det kunde ha något med att jag har haft en andningsmask för hårt åtdragen över näsan samtidigt som jag var förkyld precis när jag tyckte att det fungerade bra med masken så kom förkylningen . 

Jag är inte helt återställd men skall ut och äta sopp lunch ,vilket skall bli kul och se till att handla hem lite varor vilket inte blev riktigt gjort i förra veckan när jag låg helt pall . 

livet har sina avigsidor och framsidor på framsidan är att jag har ett bra liv annars för hur skulle det sett ut om jag inte haft  en assistent  

Assistenter är GULD värt utan dom kan man inte fortsätta sitt liv som sjuk med ALS 

Av judi - 11 december 2012 06:30

Genterapi är införandet av gener i en individs celler och vävnader för behandling av en sjukdom, såsom en ärftlig sjukdom där en skadlig mutant allel ersätts med en funktionell ett. Även om tekniken är ännu i sin linda, har den använts med viss framgång. Vetenskapliga genombrott fortsätter att röra sig genterapi mot mainstream medicin.

 

läs mer här

 

http://www.news-medical.net/health/What-is-Gene-Therapy-%28Swedish%29.aspx

 

  

 


SOD1 i CSF kan vara en markör som svara på  SOD1-sänkande terapi 


en lovande terapeutisk strategi för ALS är      
 
Antisensterapi som sänker  SOD1 i hjärnan och ryggmärgen . Antikropp-baserade anti-SOD1 strategier är  också under utveckling.  


 

En viktig utmaning för alla terapi inriktningar med  SOD1 är att kunna mäta minskningen i proteinet över tiden och att särskilja denna nedgång från naturliga variationer i SOD1 nivåer inom det centrala nervsystemet. 
 
Eftersom cerebrospinalvätska är tillgänglig och relativt säker att ta i förhållande till hjärnan eller ryggmärgens vävnad, försökte forskarna att avgöra om CSF SOD1 skulle kunna tjäna som en markör för respons på antisensterapi mot SOD1. Studien leddes av Timothy Miller, MD, PhD, av Washington University i Saint Louis, som finansierades delvis av ALS Association. 

läs  mer här

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23147550

 

 

 

 

Av judi - 10 december 2012 06:30

Min förkylning håller i sig och så gör även kylan antar att det kanske hänger ihop  

på något sätt för inte verkar något av dessa att ge med sig . 

nu har jag varit sjuk sedan tisdag och det var i Tisdags som det blev kallt och riktigt , 

mycket med snö . 

 

Jag har inte kunnat använda min respirator sedan i Tisdags ,näsan rinner och är tät  

och det fungerar inte med respiratorn och med en förkylning .. 

det tar tydligen tid att bli frisk från en förkylning ,när man har ALS . 

 

Det som irriterar och skaver i själen och riktigt trycker ner mig är den  dåliga uppbackningen av VG.Regionen  

att inte få rehabilitering !! det skall finnas individuella planer … 

 

men vad skall man med dom till ,individuella planer när man ändå inte får den hjälp man behöver ? 

Skall inte all rehab ingå i det! den externa tycks inte gälla oss med ALS ? 

 

Att tänka negativa tankar hjälper ingen vare sig man är förkyld med ALS eller inte bara irriterar och spär på den allmänna känslan av vanmakt som man har med sin ALS ….......

Av judi - 9 december 2012 06:30

Advent kommer av latinets adventus (Domini) som betyder (Herrens) ankomst och är den inledande perioden i det västerländska kyrkoåret

 

 



Låt mig få tända ett ljus
Tända det bara för dig
Färga din värld röd och klar
Se hur du glittrar till svar


Ute går natten till ro
Bygger en gnistrande bro
Fram till vårt festglada hus
Där vill jag tända ett ljus


Ett ljus för bara dig och mig
Ett ljus för bara dig och mig


Låt mig få tända ett ljus
Värma dig om du är kall
Nynna en sång som du kan
Se hur du ler lite grann


Stjärnklara midvinterkväll
Lägger sin snömjuka fäll
Intill vårt festglada hus
Där vill jag tända ett ljus


Ett ljus för bara dig och mig
Ett ljus för bara dig och mig

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards