Direktlänk till inlägg 27 november 2012

RIKSFÄRDTJÄNST

Av judi - 27 november 2012 06:30

Nu är det Jul snart igen och då har jag planerat att åka och hälsa på släkten  

Trevligt , härligt att bara få komma ifrån i vara ifred planera i god tid och allt annat ja ni vet som är ute i god tid hur det är och sedan kan man lägga dom tankarna åt sidan när man har klickat in sin resa på nätet och betalt och bokat klart Enkelt eller Hur  ? 

Att dessutom åka bort  och bli omhändertagen av familjen och slippa allt julstök med mat och pynt och tja ni vet Alla ni vet som åker bort för att slippa fixa så mycket och dessutom är det trevligt att fira Jul med släkten det har vi gjort sedan flickorna föddes i 15 år har vi samlats varje Jul i min familj för at fira tillsammans  

Men nu är det så att jag har ett funktionshinder och då måste jag ha hjälp med Riksfärdtjänst  med att åka bort  

 Att få komma hem till Mamma och fira jul med bröderna och min syster , men det är inte så säkert att jag får en resa för jag kan inte FÅR INTE beställa den före 12/12  

 

Varför det är så för mig med funktionshinder vet jag inte men det är dom regler jag har att följa 

 

Det dyker upp nya regler hela tiden som försvårar min vardag Jag talade om detta för min Assistans samordnare i kommunen och hon blev bestört och undra Hur detta kommer sig ? 

Tja sa jag vet inte ?

Jag frågade Färdtjänst handläggaren ifall det kunde bli så att Jag kanske inte  får en bil Att åka den dagen som jag vill  

-och då svarade hon att det får vi hoppas att du får  ,men det är inte säkert att tiden som du vill åka är just den som du vill  

I just sådana här situationer ,känner jag mig väldigt sårbar och utelämnad

 

För jag ställer mig frågan? ifall nu jag inte får en bil den dagen jag vill och man planerar min assistans utifrån det att jag skall åka en viss tid och en viss dag  

 

Hur blir det med assistansen ifall  

jag inte får åka ? 

 

-Svar Det hoppas vi väl att det finns någon bil då till dig  

 

Alltså jag som har ALS skall leva i denna ovissheten att jag inte kan planera min tid när jag reser eller vilken tid jag reser tar på mina energi reserver som alla redan är försvagade av ALS

så skapar systemet med att mot arbeta mig som person med Ännu mera ovisshet ???????

 
 
Ingen bild

Ingela

27 november 2012 08:20

Blir alltid lika upprörd när jag läser sådant här. Samhället drivs av makttänket i alla sammanhang, till och med detta. Jag mår illa av regler som skadar och försöker förtrycka människor. Hoppas verkligen du kommer i väg på din resa, annars är det skandal (om det ordet nu räcker)

judi

27 november 2012 08:56

Jag mår riktigt illa och känner mig väldigt liten och utelämnad nertryckt i skona jag har andra stora beslut och ta ex vis diskussionen om min track jag behöver inte ha detta också

 
Ingen bild

ida

27 november 2012 18:08

Det här förstår jag inte. Om du beställer nu så är det väl bara att boka in resan för riksfärdtjänsten. Dom borde väl kunna pussla ihop åkandet utifrån de som beställer resa? Och ju tidigare desto bättre för då har de mer tid innan att planera. Vad är deras anledning att du måste vänta?

judi

27 november 2012 20:45

Vet Ej ? Det var den informationen jag fick att eftersom jag skall åka färdtjänst hela vägen egen bil så får jag inte beställa innan den 12/12?säkert inget logiskt i mina ögon men så ser det ut kanske någon samordning vet ej ?

 
Ingen bild

Anna Balazsi

29 november 2012 20:23

Jag blir så trött! Att det ska vara så svårt. Tycker att det borde vara bättre att vara ute i god tid, men tydligen inte...
Har själv använd lokal färdtjänst några gånger och jag reagerar på att de är rätt otrevliga och otydliga när man ringer. Och då blir jag arg för andras räkning, jag kan än så länge prata för mig och hörseln är det inte fel på. Men gamla människor som kanske har problem med hörseln och inte hänger med så bra... eller andra som har svårt med kommunikationen.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, det är klart att du ska få fira jul var du vill!!
Kram

judi

29 november 2012 20:41

Tack för titten Anna
Det skulle vara en självklarhet att man borde få boka när man själv vill men så ser det inte ut när man inte får bestämma själv i sitt eget liv,utan är i praktiken omyndigförklarad.
jag har dessutom lite sluddrigt tal och då hör dessa damer i telefon inte riktigt vad jag säger så jag måste bokstavera mitt namn och säger jag ex vis att jag skall åka till Sölvesborg vilket var fallet en gång så får jag konstiga svar att dom inte hittar platsen på kartan och att den inte finns i västra Götaland , nej det vet jag Den ligger i Blekinge så man måste vara x-tra tydlig när man pratar med damer i "Moldavien" dom har inte koll på Sveriges karta och inte kan dom Svenska heller riktigt Så visst det är Synd om alla med dålig hörsel och tal problem

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards