Alla inlägg under oktober 2012

Av judi - 13 oktober 2012 06:30


Det viktiga för oss med ALS är att vi kan behålla vikten att inte gå ner i vikt för när man går ner i vikt tappar man 10 % av muskel massan så då måste man äta mycket fett och då gäller det att äta det rätta sortens fett 

 

Här en inblick i mat som gör blodet basiskt och är bra för syra basbalansen i blodet  Jag tar upp detta i samband med tanke på surt och syrefattigt blod när man har svårt att andas 

Att det finns mat som kan göra kroppen mer sur eller basiskt   

Ät mer grönsaker och frukt! det minskar risken för kroppslig försurning. 

Vid obalans lagras syra i bindväven  

Vid obalans lagras syra i lederna  

Vid obalans tas basiskt kalk i från skelettet  

Vid obalans tas basiskt bikarbonat från blodet  

 

Vi äter överlag allt för syrebildande kost. 75 % av kosten bör vara basisk, bara 25 % bör vara sur anser förespråkarna för teorierna kring syra/basbalansen. 

Syra ökar bildningen av fria radikaler, se antioxidanter.  

Stress, ilska och ångest anses också förhöja syrahalten i kroppen.  

 

Kallt väder anses påverka blodet så det bli surare. Varmt väder gör blodet mer basiskt. 

Vid många sjukdomar anses det ofta föreligga ett syraöverskott i kroppen.  

 

Försurning av kroppen för det med sig att upptagandet av syre som är så viktig för ämnesomsättningen och uppbyggnaden av vävnader minskar. Syrebrist hos celler är en grovgrund för cancer. Dr Otto Warberg har bland annat fått nobelpris för denna upptäckt. 

 

Syraöverskott anses vara muskelnedbrytande (förbränner aminosyror), ökar även risken för insulinresistens.  

 

Vid kokning av vissa basiska grönsaker så blir dessa sura medan kokvattnet blir basiskt, häll därför inte bort kokvattnet samt minska tillagningstiden och uppvärmningsfasen för grönsaker. Lång koktid och hög uppvärmning minskar dessutom innehållet av ett flertal vitaminer hos grönsaker. 

 

Ät mer frukt och grönt, drick gärna citronvatten till maten. Öka intaget av basiska livsmedel överlag. Citron och apelsin är sura i sig men innehåller basiska ämnen som frigörs i kroppen.  

 

Fysisk Träning är positivt - rensar ut överkott av syra genom svettning (svett är surt).  

Basiska livsmedel är bra för att neutralisera de fria radikalerna, se Antioxidanter.  

 

Läs mer här

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm

 

MAT
Av judi - 12 oktober 2012 05:30

När jag var och handlade med min assistent i Söndags så gjorde vi som vanligt så som vi  brukar göra, att hon tog mina väskor och började packa varorna samtidigt som jag stod kvar vid kassan för att betala  

 

Nu hör det till saken att minna händer fungerar dåligt och det tog lite tid med att få ner kortet och kvittot i portmonnän och ner 

i handväskan ,vilket jag inte blev färdig med före nästa person fick sina varor inslagna i kassan och hennes varor började rulla ut på bandet så knuffade "Damen " till  mig med köpvagnen för att få mig ur vägen för henne  

 

Jag vände mig om och sa till henne att hon "inte fick knuffa mig för att då kan jag ramla "och jag har dålig balans  

 

Men detta hörde inte "Damen" utan hon knuffade till mig en gång till med sin kundvagn och jag hörde hur ilsket hon frustade när jag inte vid andra knuffen heller flyttade på mig  

 

Utan dessvärre fick jag hålla i mig för att inte ramla i backen  

 

Hon såg riktigt arg ut när hon släppte sin kärra och sprang runt mig och skrek "mina varor blir klämda på rullbandet" 

 

Denna gången gick det bra , jag ramlade inte  

 

Jag får tydligen ändra mina strategier vid kassan , för att inte bli nermejad av ilskna unga kvinnor som har bråttom i kassan  

 

Själv tycker jag att damen i kassan kunde väntat med den andra damens varor det brukar de som är proffs i kassan göra för att underlätta, 

inte hade hon behövt vara så snabb med att ta hennes varor för det är ett dilemma när man har handlat mycket så kläms varorna sönder på rullbandet  

 

Men å andra sidan när det så sker att varor går sönder på bandet ,så har jag alltid  fått nya varor  

Vilket man inte kan säga om mig ifall jag går sönder så är det inte lika lätt att laga  

Varför denna brådska ,unga "Damen " ? 

 

För det stod väl ingen ko på isen eller ? 

  hittat bilden på nätet

Av judi - 11 oktober 2012 06:30

ScienceDaily (30 sep 2012) -  

Två proteiner som tidigare visat sig bidra till ALS, även känd som Lou Gehrig sjukdom, har olika roller.  

Men en ny studie, ledd av forskare vid Institutionen för cell-och molekylär medicin vid University of California,  San Diego School of Medicine, visar att en gemensam väg länkar dem. 

 

 

Upptäckten visar en liten uppsättning av målgener som skulle kunna användas för att mäta de motoriska nervceller tillstånd/hälsa  , och därmed ge ett användbart verktyg för utveckling av nya läkemedel för behandling av den förödande sjukdomen, som för närvarande inte har någon behandling eller botemedel. 

 

Detta finansieras delvis av National Institutes of Health och California Institute för regenerativ medicin (CIRM) kommer studien att publiceras i förväg nätupplagan av Nature Neuroscience den 30 september. 

 

De två proteiner som bidrar till sjukdomen - FUS / TLS och TDP-43 - som är bundet till ribonukleinsyra (RNA), mellanliggande molekyler som översätter genetisk information från DNA till proteiner. I normala celler är både TDP-43 och FUS / TLS  i cellkärnan, där de bidrar till att upprätthålla passande nivåer av RNA. 


 

Hos majoriteten av ALS-patienter, ackumuleras dessa proteiner  istället i cellens cytoplasma - vätskan som skiljer kärnan från det yttre membranet och därmed ligger de utanför  kärnan, vilket hindrar dem från att utföra sina normala arbetsuppgifter. 

 

Eftersom proteinerna är på fel plats i cellen, kan de inte utföra sin normala funktion, enligt studiens huvudförfattare författare, Kasey R. Hutt, Clotilde Lagier-Tourenne och Magdalini Polymenidou.  

 

Dessa proteiner är också  en central del i andra neurodegenerativa tillstånd.  

 

Till exempel ackumulera onormal TDP-43 och FUS / TLS i neuronal cytoplasma har dokumenterats i frontotemporal lobära demens, 

en neurologisk sjukdom som har visat sig vara genetiskt och kliniskt kopplade till ALS, och som är den näst vanligaste orsaken till demens efter Alzheimers sjukdom.

 

läs mer här

http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120930142108.htm

Av judi - 10 oktober 2012 06:30

Proteiner är stora, komplexa molekyler som spelar många avgörande roller i kroppen.

De gör det mesta av arbetet i celler och krävs för struktur, funktion och reglering av kroppens vävnader och organ.

Proteiner består av hundratals eller tusentals mindre enheter som kallas aminosyror, vilka är fästa till varandra i långa kedjor. Det finns 20 olika typer av aminosyror som kan kombineras för att göra ett protein. Sekvensen av aminosyror bestämmer varje protein unika 3-dimensionella struktur och dess specifika funktion.

Proteiner kan beskrivas enligt deras stora utbud av funktioner i kroppen, listade i alfabetisk ordning:

 

Exempel på proteiner och deras uppgifter/ funktioner

 

Antikroppar binder till specifika främmande partiklar, såsom virus och bakterier, för att skydda kroppen. Immunoglobulin G (IgG) (bild)

 

Enzymer utför nästan alla de tusentals kemiska reaktioner som sker i celler. De hjälper också till bildandet av nya molekyler genom att läsa den genetiska informationen lagrad i DNA. Fenylalaninhydroxylas

 

Messenger Messenger proteiner, såsom vissa typer av hormoner, sänder signaler att samordna biologiska processer mellan olika celler, vävnader och organ. Tillväxthormon

 

Strukturella komponent Dessa proteiner ger struktur och stöd för celler. en större skala, tillåter de också kroppen att röra sig. Aktin

 

Transport / lagring Dessa proteiner binder och bär atomer och små molekyler i celler och i hela kroppen. Ferritin

ALS
Av judi - 9 oktober 2012 06:15


 

Så här ser det ut i mitt liv

 

Jag har 2 assistenter anställda via kommunen deras chef har sagt att hon tycker att jag skall ha mer tid ,för att mina behov ser så ut att jag behöver hjälp  även på kvällen .visst jag går och lägger mig med kläder på för att jag får inte av mig B-H-,n men jag vill inte ha en massa olika folk springandes hos mig och knäpper upp min BH ,för att jag tycker att det inkräktar på min integritet . 


 

Så hur mycket assistenterna arbetar hos mig beror lite på mig själv det har blivit en Mich.-mach av min privata vilja och mina flickors vilja att vi skall vara en vanlig familj utan assistent på kvällen och ingen assistent de helger som de är hos mig . 


 

Det som bakgrund till varför mina flickor gör assistentens arbete vilket de förstås skulle ha betalt för men är för unga för att  bli anställda bara 15 år och någon äkta hälft /man , som sköter sysslorna åt mig finns inte, 


 

så jag ser framemot vinternmed spänning  för att se hur den blir ifall jag kommer att    


få hjälp med snöskottningen eller om kommunen fortfarande tycker att det är en uppgift som mina flickor skall utföra ? 


 

Här en utredning som gäller MS -sjukas vård behov och den dolda hjälpen som anhöriga lägger ner  

 

 

http://www.nhr.se/opinion/nyheter/narstaendes-insats-en-dold-kostnad-eller-bekvam-besparing-for-samhallet/

 

 

Resultaten visar att sjukdomen inte bara påverkar individens livssituation utan även de närstående.

De närstående blir ofta ett substitut eller ett komplement till offentligt stöd när sjukdomsutvecklingen accelererar och det blir besvärligt att utföra vardagliga sysslor.

 

Var tionde av de närstående har varit sjukskriven för att hjälpa personen med MS.

 

Detta är ett betydande men osynligt gratisarbete de närstående gör. Mer än en tredjedel av den totala samhällskostnaden per person med MS och år utgörs av stöd i hemmet.

 

 

Av judi - 8 oktober 2012 06:30

Nu är jag riktigt trött på den här regeringen assistentens sjuklön betalar kommunen oavsett du som assitent arbetar privat eller i komunal regi samtidigt som de privata företagen plockar pengarna -skattepengarna  i egna fickor och fördelningspolitiken mellan rika och fattiga kommuner Nej den finns inte Utan det går ut över kommunens åtaganden med vård och omsorg-service-utbildningsplatser alla förluster får kommunens skattebetalare bära när fabriker läggs ner sker ingen satsning från staten på nya arbeten utan folk får gå till socialen ifall man inte lyckas att få ett nytt arbete men man har råd med 15 miljader till att sänka   arbetsgivarens skatter? och när ni nu säger att det skall skapas fler utbildningsplatser så vill ni inte satsa tror ni att sjuksköterskor kommer att rösta på er Jag har själv arbetat som sjuksköterska och vet hur viktig sjuksköterskans roll är Det ni gick ut och lovade i senaste valet har ni inte uppfyllt  Ni får inte min röst nu är mitt tålamod slut

 

Regeringen "satsar" men lärosätena betalar

Regeringen lovar 485 nya platser på sjuksköterskeutbildningarna, men det blir inga extra pengar. Missnöjet med ”satsningen” jäser på landets universitet och högskolor.


Det är principiellt fel att regeringen kräver att vi ska utöka platserna på sjuksköterskeutbildningen utan att ge oss ersättning för det", säger Åsa Bergenheim, rektor vid Karlstads universitet.


Hon påpekar att när det gäller de nya läkar- och tandläkarplatserna så finns det finansiering genom extra anslag och omfördelning mellan lärosätena, till skillnad från de nya sjuksköterskeplatserna som ska finansieras internt.



— Det är ingen slump att det är så, det handlar sannolikt också om utbildningarnas olika status, säger Åsa Bergenheim.


Hon är en av flera rektorer och programansvariga som Vårdfokus pratat med som är upprörda över hur regeringens ”satsning” på att utbilda fler sjuksköterskor har gått till.


 

läs mer här

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/tidningen/2012/Nr-10-2012-10/Regeringen-satsar-men-larosatena-betalar/

 

 

Av judi - 7 oktober 2012 06:30

"Himlen är oskyldigt blå" av Ted gärdestad. Till hanns minne, med fina bilder.


Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
rår inte stjärnorna för.
Älskling jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.


När vi växte upp, lekte livet,
vi var evighetens hopp.
Det var helt självklart att vår
framtid skulle bli,
oförbrukat fri.


Somrar svepte fram,
jorden värmde våra fötter där vi sprang
Rågen gungade, och gräset växte grönt.
Hela livet var så skönt.


Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå.


Frusna på en strand,
Flög vi med drakar medans
tiden flöt iland.
Vi var barn som ingen ondska kunde nå
himlen var så blå


Nu tar molnen mark.
Jag var förblindad av att solen sken så stark.
Men mina ögon kommer alltid le mot dig.
Kan det begäras mer av mig.


Himlen är oskyldigt blå,
djupaste hav likaså.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
det rår inte stjärnorna för.
Älskling, jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat, oss in i en vrå.
Är himlen så oskyldigt blå




Vad vet man om livet när man är barn  

Jag kommer så väl ihåg när jag var 15 år och fantiserade om livet i framtiden  

 

En av mina största drömmar var att bli mamma och ta hand om alla mina barn  

mina kompisar skulle inte ha barn dom skulle studera  

och hur blev det ? 

 

Det blev så att jag fick inga barn före jag blev 40 och tvillingarna fick jag när jag var 42  

 

Att utbildning och arbete blev det som jag skulle ägnade mesta tiden åt var inget som ingick i mina planer  

att jag sedan efter mer än 30 års arbete skulle bli sjuk i ALS det ingick inte heller  i planerna  

 

Så det är väl ändå skönt att veta  

Att himlen är oskyldigt blå när man är barn Att man inte vet vad det blir i framtiden 

Av judi - 6 oktober 2012 06:30


     

 

Vi som var med på ALS -träff i Torsdags hade ställt en del frågor som vi fick besvarade av en Lungläkare Här följer ett ax-plock av dom

 

Får man alltid träffa en lungläkare när man har fått diagnosen ALS?

 

Svar   

Nej något alltid finns inte Beror på  lokala förhållanden  


 

Hur vet man att andningen är påverkad ?

 

Svar   

 

Det som är lite lömskt vid nedsatt andningskapacitet pga.neurologiska sjukdomar är att man inte blir andfådd vid ansträngning  på samma sätt som en lungsjuk-Man kan ju ofta inte anstränga sig.Som lungläkare frågar jag efter dåligt nattsömn,  

morgonhuvudvärk, morgonillamående, dagsömnighet eftersom det beror på att man inte andas tillräckligt när man sover så att kolsyrehalten stiger i blodet 


 


Hur mäter man lungkapacitet? 


 

Svar. Genom att blåsa i en spirometer (andningsmätare) som mäter utandad luftvolym.  


       

Hur mäter man lungkapacitet på en ALS-patient ?

 

Svar.

 

Kan vara knepigt eller omöjligt om det handlar om en bulbär ALS .vds. när man har förlamningar i ansiktet och svalgen. 

eftersom det då blir svårt med att munstycket att sluta tätt .Det finns masker man kan använda men det är svårare att hantera  


 


Vad är ett blodgasprov? 


 

Svar.   


 

En mätning av syre och kolsyrehalten i en pulsåder ,eftersom det kommer direkt från lungorna ,syrehalten i blodet kan man uppskatta med en oximeter (klämma på fingret )  men den är sällan ett problem vid neurologisk sjukdomar.kolsyrehalten i blodet (som skall vara låg) kan man bara mäta med ett blodgasprov. Hög kolsyrehalt kallas  underventilering och ger de symptom som jag beskrev ovan . Provet tas i handleden och måste analyseras inom 30 minuter,därför är det bara sjukhusmottagningar som kan ta blodgasprov  


När  behöver man ett andningshjälpmedel?

 

Svar

 

Det är det som är läkekonsten att avgöra när det är dags !När symptomen för underventilering överstiger besväret med en maskin i sovrummet och en andningsmask fastspänd över ansiktet .Vem kan avgöra det ?

inte Doktorn i alla fall

 

 




lyrics:

Go, go, go (go, go, go)
Ale, ale, ale (ale, ale, ale)
Go (go), go (go)
Go (go), go (go)
Here we go (yeah)

The cup of life, this is the one
Now is the time, don't ever stop
Push it along, gotta be strong
Push it along, right to the top

The feeling in your soul is gonna take control
Nothing can hold you back if you really want it
I see it in your eyes, you want the cup of life
Now that the day is here, gotta go and get it
Do you really want it? (yeah)
Do you really want it? (yeah)

Here we go, ale, ale, ale
Go, go, go, ale, ale, ale
Tonight's the night we're gonna celebrate
The cup of life, ale, ale, ale

The cup of life, it's do or die
It's here it's now, turn up the lights
Push it along, then let it roll
Push it along, go, go, go

And when you feel the heat, the world is at your feet
No one can hold you down if you really want it
Just steal your destiny right from the hands of fate
Reach for the cup of life 'cause your name is on it
Do you really want it? (yeah)
Do you really want it? (yeah)

Here we go, ale, ale, ale
Go, go, go, ale, ale, ale
Tonight's the night we're gonna celebrate
The cup of life, ale, ale, ale

We're gonna get it
Do you really want it?
We're gonna get it
Do you really want it?
Yeah

The cup of life, this is the one
Now is the time, don't ever stop
Push it along, gotta be strong
Push it along, right to the top

The feeling in your soul is gonna take control
Nothing can hold you back if you really want it
I see it in your eyes, you want the cup of life
Now that the day is here, gotta go and get it (yeah)
Do you really want it? (yeah)
Do you really want it? (yeah)
Do you really want it? (yeah)

Here we go, ale, ale, ale
Go, go, go, ale, ale, ale
Tonight's the night we're gonna celebrate
The cup of life, ale, ale, ale

Un, Dos, Tres, ole, ole, ole
Un, Deux, Trois, ale, ale, ale
Tonight's the night we're gonna celebrate
The cup of life, ale, ale, ale

Ale, ale (ale, ale)
Ale, ale (ale, ale)
Ale, ale (ale, ale)
Ale, ale, ale
[x2]

Yeah
Do you really want it? (yeah)


 

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards