Direktlänk till inlägg 30 oktober 2012

MERA ASSISTANS ELLER INTE

Av judi - 30 oktober 2012 06:30

Jag har i förra veckan haft besök av min LSS handläggare från kommunen och sökt ytterligare assistans timmar enligt hennes bedömning i vårt samtal så är mitt grundläggande behov ökat det tar mig flera timmar idag än tidigare  med den dagliga hygienen och med maten så summan av samtalet blev  att hon kommer att skicka en begäran till  Försäkringskassan för att bedöma mina grundläggande behov ,enligt gällande lagstiftning så är praxis den att när man har kommit upp i mer än 20 timmar per vecka i de grundläggande behoven  så skall man söka assistans timmarna från Försäkringskassan  

 

F-kassans bedömer de personliga behoven utifrån helt andra kriterier än kommunens även om det är samma assistans lag som ligger som grund för de båda myndigheternas bedömningar  

Så framtiden kommer att bli spännande i mötet med detta stora statliga verk som har så stor betydelse i mitt liv det är ju dom som avlönar mig ,Jag menar det är dom som betalar tillbaka mina skatte pengar … 

 

Hur BEDÖMNINGEN KOMMER ATT FALLA .känns som man skall till stup stocken att alltid vara i händerna på andra människor -- 

 

Att i praktiken har blivit från tagen sin självständighet sin suveränitet är en skrämmande upplevelse som person har jag väldigt liten nästan inget inflytande i de beslut som berör mitt liv och min framtid utan jag är omyndigförklarad av myndigheter i de praktiska besluten som säger att  de vet bäst så helt klart känner jag en stor  oro inför detta med att bli utredd av F-kassan  förutom kroppen som lägger ner och i själva verket  släcker ner livet    så tär denna oron på mig som person att inte veta vad konsekvensen blir av att bli bedömd av F-kassan Om man ändå kunde lita på att det blev en person som har kunskaper i ALS och förstår alla skeenden i sjukdomen

 

Får jag eller får jag inte mer assistans timmar till att sköta min personliga hygien 

 

 

Come on baby let me take you by the hand

come on sugar let me take you by the hand

You're for me won't you be all my own

candy candy candy man

 

Come on baby

I love your honey lovin' ways

Come on sweet thing

I love your honey lovin'

your honey lovin' ways


 

Come to me

won't you be all my own

candy candy candy man

[ harmonica ]

 

Come on baby

I'm gonna treat you right

I'll give you candy kisses

ever single night

 

You're for me won't you be all my own

candy candy candy man

Oh candy candy candy

I've got a sweet sweet thing for you

Yeah candy candy candy

I've got a sweet sweet thing for you



 
 
Ingen bild

bella

30 oktober 2012 14:12

Hoppas att du får en bra handläggare på Försäkringskassan!
Det är inte kul att vara så utlämnad åt myndigheter, som ofta inte kan mycket heller.

judi

30 oktober 2012 17:22

tack för uppmuntran Nej man vet aldrig vad det blir

 
marie

marie

9 november 2012 10:42

Välkomna, ni som söker svar om ALS, assistans, bil- och bostadsanpassning, rehabcenter, resor med rullstol, och mycket, mycket mer!
ejskrivkunnig.blogspot.se/

http://google

judi

9 november 2012 19:29

kikar in hos dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards