Alla inlägg under juli 2012

Av judi - 23 juli 2012 07:15

Om morgondagen inte kommer är en kärleks ballad som sjungs av en man till en kvinna men den kan även gälla kärleken från en mor till sina barn  Om jag inte är eller har varit tillräckligt uppmärksam eller glömt att säga

"ATT JAG ÄLSKAR ER"   så vet ni detta nu Tack min dotter för den goda pizzan jag fick igår till middag efter att vi hade "sprungit" runt i stan på "Fallens dagar" Tack till assistenten som putte runt mig i en transport stol   

 


"If Tomorrow Never Comes"

Sometimes late at night
I lie awake and watch her sleeping
She's lost in peaceful dreams
So I turn out the lights and lay there in the dark
And the thought crosses my mind
If I never wake up in the morning
Would she ever doubt the way I feel
About her in my heart

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way to show her every day
That she's my only one
And if my time on earth were through
And she must face this world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

'Cause I've lost loved ones in my life
Who never knew how much I loved them
Now I live with the regret
That my true feelings for them never were revealed
So I made a promise to myself
To say each day how much she means to me
And avoid that circumstance
Where there's no second chance to tell her how I feel

If tomorrow never comes
Will she know how much I loved her
Did I try in every way to show her every day
That she's my only one
And if my time on earth were through
And she must face this world without me
Is the love I gave her in the past
Gonna be enough to last
If tomorrow never comes

So tell that someone that you love
Just what you're thinking of
If tomorrow never comes

Av judi - 22 juli 2012 06:30

En Del Är Vackra När De Dör Lyrics

Se dig omkring där du står
Ser du en möjlighet eller en saknad?
Livet är skönast, gräset som grönast
Där någon annan går
Men det finns ingen som ser
Hennes blödande bittra sår


En del är vackra när de dör
Det säger ingenting om livet
Det vackra föds i det du gör
Den stunden som du har fått
En del går obemärkt förbi
Där andra tar sig själv för givet
Och det finns dom som skördar
Där någon annan sått
En del är vackra när dem dör

Någon kan hålla din hand
När du ser någon som själ dina drömmar
Och det är lätt att förlora nåt stort
I det stora, förblindade av begär
När allting kommer omkring
Lever någon ens som de lär

Åhh

En del är vackra när de dör
Det säger ingenting om livet
Det vackra föds i det du gör
Den stunden som du har fått
En del går obemärkt förbi
Där andra tar sig själv för givet
Och det finns dom som skördar
Där någon annan sått
En del är vackra när dem dör

En del är vackra när de dör
Det säger ingenting om livet
Det vackra föds i det du gör
Den stunden som du har fått
En del går obemärkt förbi
Där andra tar sig själv för givet
Och det finns dom som skördar
Där någon annan sått
En del är vackra när dem dör

(En del är vackra, en del är vackra)

 

Av judi - 21 juli 2012 06:30

I wanna live, I wanna give
I've been a miner for a heart of gold
It's these expressions I never give
That keeps me searching for a heart of gold
And I'm getting old


Keep me searching for a hheart of gold
And I'm getting old


I've been to hollywood, I've been to redwood
I crossed the ocean for a heart of gold
I've been admired by, it's such a fine light
That keeps me searching for a heart of gold
And I'm getting old


Keep me searching for a hheart of gold
And I'm getting old


Keep me searching for a heart of gold
Keep me searching and I'm growing old...


* cover from neil young




DAGENS ORDSPRÅK  


 

Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker. 

 ------------------------------------------------------------------------

 

När jag var på gudtjänst ute på Kyrkans gård i Söndags  

så var det en pensionärsresa med många äldre damer som gick med sina rullatorer  

tillsammans med sina väninnor enstaka herrar var med men inte så många som damerna  

 

när vi skulle gå från kapellet till kaffet så blev det lite trångt i matsalen och det verkade som att platserna inte riktigt skulle räcka till  

Jag hade gått i förväg för att jag satt längst ut och går så sakta  

Jag satte mig vid ett 6 manna bord och höll en plats till min assistent  efter det så kom det 2 st damer som la sina paraplyer där  

på  bordet och "paxade" platser det var lika vid alla bord jackor eller annat las som markering för att visa att platsen var reserverad  

 

Men det kom en äldre dam som var i sällskap med 2 andra damer som inte accepterade  detta sätt utan ifrågasatte "paxandet"  

och sa bara   vi är 3 stycken och slog ut med händerna "jag behöver 3 platser " vart skall Anna annars sitta om inte här och så pekade  hon på en plats jämte sig själv där det låg ett  paraply på bordet och putte undan ett av paraplyen  

 

Damen som var "boss i det sällskapet  sa till sin väninna att sätta sig ner  

Jag sa flera gånger till henne att dom platserna är reserverade och att hennes väninna kan ta en extra stol och sätta sig på änden av bordet så vi alla 7skulle få  plats  

 

Men den damen "bossen " lyssnade inte  

utan resultatet av hennes agerande blev att de 2 första damerna som var i sällskap inte kunde sitta vid samma bord och fika som planerat  

För när den sista av de 2 första damerna hon kom till bordet som hon "paxat" med sitt paraply så var det fullt vid bordet och damen som putt undan hennes paraply

 

Hade "ingen aning alls" vart paraplyt hade tagit vägen ? 

-Oj då ligger den på golvet, hur hamnade den där ?? 

 

 

I det här fallet var det så att man ordnade med xtra sittplatser så det räckte och blev över till alla

och då funderar jag för mig själv hur gick detta till varför skulle hon just sitta där hon satt med sina väninnor ?

Av judi - 20 juli 2012 06:00

OM JAG SJÄLV SKULLE FÅ BESTÄMMA SÅ SKULLE VI HA ALLT AV DET SOM STÅR I TEXTEN BÅDE FRIHET ;FRED OCH ARBETE



Ein bißchen Frieden

A bit of peace

Wie eine Blume am WinterbeginnJust like a flower at the beginning of winter
Und so wie ein Feuer im eisigen WindAnd just like a fire in an icy wind
Wie eine Puppe, die keiner mehr magJust like a doll that nobody wants anymore
Fühl ich mich an manchem TagThat's how I feel on some days
  
Dann seh ich die Wolken, die über uns sindThen I see the clouds above
Und höre die Schreie der Vögel im WindAnd I hear the cries of the birds in the wind
Ich singe aus Angst vor dem Dunkeln mein LiedI sing my song in fear of the dark
Und hoffe, dass nichts geschiehtAnd hope that nothing happens
  
Ein bisschen Frieden, ein bisschen SonneA bit of peace, a bit of sunshine
Für diese Erde, auf der wir wohnenFor this earth on which we're living
Ein bisschen Frieden, ein bisschen FreudeA bit of peace, a bit of joy
Ein bisschen Wärme, das wünsch ich mirA bit of warmth, that's what I wish for
  
Ein bisschen Frieden, ein bisschen TräumenA bit of peace, a bit of dreams
Und dass die Menschen nicht so oft weinenAnd that people won't cry as often
Ein bisschen Frieden, ein bisschen LiebeA bit of peace, a bit of love
Dass ich die Hoffnung nie mehr verlierMay I never lose hope again
  
Ich weiss, meine Lieder, die ändern nicht vielI know my songs won't help very much
Ich bin nur ein Mädchen, das sagt, was es fühltI'm just a girl who says what she feels
Allein bin ich hilflos, ein Vogel im WindAlone I'm helpless, a bird in the wind
Der spürt, dass der Sturm beginntThat feels that the storm begins
  
Ein bisschen Frieden, ein bisschen SonneA bit of peace, a bit of sunshine
Für diese Erde, auf der wir wohnenFor this earth on which we're living
Ein bisschen Frieden, ein bisschen FreudeA bit of peace, a bit of joy
Ein bisschen Wärme, das wünsch ich mirA bit of warmth, that's what I wish for
  
Ein bisschen Frieden, ein bisschen TräumenA bit of peace, a bit of dreams
Und dass die Menschen nicht so oft weinenAnd that people won't cry as often
Ein bisschen Frieden, ein bisschen LiebeA bit of peace, a bit of love
Dass ich die Hoffnung nie mehr verlierMay I never lose hope again
  
Sing mit mir ein kleines LiedSing with me a little song
(Ein bisschen Frieden, ein bisschen Sonne)(A bit of peace, a bit of sunshine)
(Für diese Erde, auf der wir wohnen)(For this earth on which we're living)
Dass die Welt in Frieden lebtMay the world live in peace
(Ein bisschen Frieden, ein bisschen Freude)(A bit of peace, a bit of joy)
(Ein bisschen Wärme, das wünsch ich mir)(A bit of warmth, that's what I wish for)
  
Singt mit mir ein kleines LiedSing with me a little song
(Ein bisschen Frieden, ein bisschen Träumen)(A bit of peace, a bit of dreams)
(Und dass die Menschen nicht so oft weinen)(And that people won't cry as often)
Dass die Welt in Frieden lebtMay the world live in peace
(Ein bisschen Frieden, ein bisschen Liebe)(A bit of peace, a bit of love)
(Dass ich die Hoffnung nie mehr verlier)(May I never lose hope again)

 

Diagnosutbildning och förenklat stödsystem nödvändigt(nhr.se)

Ett stort problem för funktionshindrades möjligheter till arbete, är att det finns en stor okunskap om alla möjligheter trots kroniska diagnoser och funktionshinder. Både bland arbetsgivare och arbetstagare.
"Det finns ett stort utbildningsbehov om olika neurodiagnoser", hävdar flera seminarieföreläsare på NHRs seminarium om arbetsliv och funktionshinder på Almedalen 2012.


Jag tror på det nya systemet med flexsjobb, som NHR kommer att lansera på den svenska arbetsmarknaden i höst. Den skulle ge stora möjligheter och trygghet för mig och alla med en viss funktionsbegränsning, eftersom dagsformen styr så mycket, säger instruktören Malin Schulz.


http://www.nhr.se/opinion/almedalsveckan-2012/almedalsveckan-2012/diagnosutbildning-och-forenklat-stodsystem-nodvandigtnhrse/

Av judi - 19 juli 2012 06:30

Jag var vid på min Dotters grav Eva-Marias hon skulle varit 17 år i år om hon fått leva men så blev det inte  

 

Vi min assistent och jag kom att prata om olika saker i livet bland annat om döden och med det också hur vill jag ha min begravning  

 

En sak är säker Jag tycker inte att folk skall komma i svarta kläder till min begravning  utan ljusa och så skall det vara mycket mat ett riktigt kalas  

en fest eftersom jag ser på det som att jag kommit till himlen och kommer att få frid från min plåga -ALS  

musiken har jag inte funderat över ännu men när det väl är genom tänkt så skriver jag ner det  Vem vet det kanske blir lite dans musik  

på ett hörn eftersom jag tycker så mycket om dans  

 

Hon den kloka assistenten lyssnade tålmodigt och så säger hon att det blir nog inga stora bekymmer med döden det är inget som någon människa kan undvika  den kommer vi alla att möta  så det går inte att planera  

 

Hon tyckte att jag skulle tänka mer på hur jag skall leva bra resten av mitt liv  

Tänkvärd tanke att planera livet i stället för döden det är bara det att jag har en dödlig sjukdom  

som bryter ner min kropp så hur skall jag orka leva utan att tänka på det som jag kommer närmare varje dag "Döden"  

 

 

 

Till en stad jag är på vandring,
synden där är utanför.
Livets träd står där i blomning,
där som rosor aldrig dör.
Där skall rosor aldrig falna,
ingen frostnatt dem förstör.
Till en stad jag är på vandring,
dit där rosor aldrig dör.


Svårigheter här vi möta.
Satans snaror här förför.
Inga frestelser i staden,
där som rosor aldrig dör.
Där skall rosor aldrig falna,
ingen frostnatt dem förstör.
Till en stad jag är på vandring,
dit där rosor aldrig dör.

Nära, kära är hos Jesus,
skaror sjunger nu i kör.
Väntar på att jag skall komma,
dit där rosor aldrig dör.
Där skall rosor aldrig falna,
ingen frostnatt dem förstör.
Till en stad jag är på vandring,
dit där rosor aldrig dör.

Av judi - 18 juli 2012 06:15

Översikt Sammanfattning 

Kliniska  prövningar utförs studier med  människor för att se om en behandling med ett ämne eller läkemedel  är säker för att andvändas  för att motverka effekterna av en sjukdom. 

Innan  mänskliga patienter får de ämnen, så görs det prekliniska studier som testas så odlas det  i celler eller  vävnad på ett laboratorium , och sedan prövas det på djur  för att ge bästa möjliga garanti  för att ett läkemedel ska vara säkert för människor att ta. 

 

FAS l

 

En pilotstudie är en allra första titt på en studie med ett ämne som testas  med terapeutiska doser på människor  Dessa kallas för Fas I studier  där man  ser på säkerheten i ett ämne och dess ev.behandling Man har med  ofta  tjugo eller färre personer. Deltagarna undersöks för eventuella effekter och / eller biverkningar. Om  något i ämnet som bedöms inte är utan anmärkning  utan visar sig vara för farligt, leder det till att testerna stoppas och  läkemedlet/ämnet  kommer inte att gå vidare i de kliniska prövnings  processerna. 

 

FAS ll

 

Fas  II-studier försöker man bestämma den optimala dosen, samt administration (hur den tas genom munnen, eller  via injektion) och tidpunkten när medicinen skall tas på dygnet av  det behandlande ämnet . Information  om ett läkemedels effekter av och hur det påverkar sjukdomen  erhållas i  samband med fas II-tester, men sådana fynd kan inte tillförlitligt  förutsäga ett ämnets  effekter Eftersom det vanligtvis är mindre än hundra patientermed i en fas 2 studie  

 

FAS lll

 

Den terapeutiska effekten av ett läkemedel eller ämnes ses först i en Fas 3 studie där specifika doser testas . Detta  är det skede i tester/studier  som registrerar tillräckligt många 

deltagande personer för att möjliggöra en statistisk bedömning för att värdera om en behandling är effektiv. Fas III-studier kräver oftast hundratals till tusentals deltagare.

Av judi - 17 juli 2012 06:30

läs och begrunda om du har varit i denna typ av relation vad hände egentligen varför är han så arg och misstänksam "Svartsjuk" berättelsen om mannen som inte trodde på kärleken

 

Jag vill berätta en mycket gammal historia om mannen som inte trodde på kärleken. Det var en vanlig människa, som du och jag, men det som gjorde den här mannen speciell var han sätt att tänka. Han tänkte: kärlek existerar inte. Han hade naturligtvis stor erfarenhet av att försöka hitta kärlek och han hade iakttagit människor i sin omgivning. En stor del av sitt liv hade han ägnat åt att söka efter kärlek, bara för att finna att kärlek inte fanns. Vart den här mannen än åkte brukade han säga till människor att kärlek inte är något annat än ett påhitt av poeter och en uppfinning av religioner, för att manipulera människans svaga sinne, få kontroll över henne och få henne att tro. Han sa att kärlek inte är verklig, och att ingen människa därför kan finna kärlek även om hon söker efter den.

 


Man kan se den här dynamiken så tydligt eftersom det vanligtvis i varje förhållande finns en part som älskar mest och en som inte älskar, som bara drar fördel av partnern som ger henne eller honom sitt hjärta. Man kan se hur de manipulerar varandra, man kan se att deras handlingar och reaktioner är precis som langarens och missbrukarens.


 

Missbrukaren, den som har det största behovet, lever i ständig rädsla för att inte få nästa tripp av kärlek eller av sin drog. Missbrukaren tänker: "Vad ska jag göra om hon lämnar mig?" Den rädslan gör missbrukaren ytterst possessiv. "Det där är mitt!" Missbrukaren blir svartsjuk och krävande på grund av rädslan att inte få nästa dos. Langaren kan kontrollera och manipulera den som behöver drogen genom att ge fler doser, färre doser eller inga doser alls. Den som har det största behovet kapitulerar helt och kommer att göra allt han kan för att inte bli övergiven.  

 

Något du känner igen ?

 

http://www.minervas.se/empty_40.html

 

Om du tar din lycka och lägger den i någon annans händer, då kommer hon att krossa den, förr eller senare. Om du ger din lycka till någon annan kan hon alltid beröva dig den. Men om lyckan bara kan komma inifrån dig själv och är resultatet av din kärlek, då är du själv ansvarig för den. Vi kan aldrig lägga över ansvaret för vår lycka på någon annan, men när vi går till kyrkan för att gifta oss är det första vi gör att växla ringar. Du lägger din stjärna i din partners hand och förväntar dig att han eller hon ska göra dig lycklig, och att du ska göra henne eller honom lycklig. Det spelar ingen roll hur mycket du älskar någon, du kommer aldrig bli det den personen vill att du ska vara. Det är misstaget de flesta av oss gör redan från början. Vi bygger vår lycka på vår partner och det fungerar inte på det sättet. Vi avger alla dessa löften som vi inte kan hålla och vi bäddar för att misslyckas.  

 

 

Sometimes Love Just Ain't Enough
by Patty Smyth
----------------------------------------
Now, I don't want to lose you, but I don't want to use you
just to have somebody by my side.
And I don't want to hate you,

 

I don't want to take you, but I don't want to be the one to cry.
And that don't really matter to anyone anymore.
But like a fool I keep losing my place
and I keep seeing you walk through that door.
(Chorus)

 

But there's a danger in loving somebody too much,
and it's sad when you know it's your heart you can't trust.
There's a reason why people don't stay where they are.
Baby, sometimes, love just aint enough.
Now, I could never change you, I don't want to blame you.
Baby, you don't have to take the fall.


Yes, I may have hurt you, but I did not desert you.
Maybe I just want to have it all.
It makes a sound like thunder, it makes me feel like rain.
And like a fool who will never see the truth,
I keep thinking something's gonna change.
(Chorus)

 

And there's no way home, when it's late at night and you're all alone.
Are there things that you wanted to say?
And do you feel me beside you in your bed,
there beside you, where I used to lay?

 

And there's a danger in loving somebody too much,
and it's sad when you know it's your heart they can't touch.
There's a reason why people don't stay who they are.
Baby, sometimes, love just ain't enough.
Baby, sometimes, love... it just ain't enough.
Oh, Oh, Oh, No.




Av judi - 16 juli 2012 06:30

Sitter här och funderar hur det kom sig att jag inte längre går ut på dans restaurang ? 

Svaret på den frågan är inte så enkel .. 

Men jag skall fundera lite backa filmen bakåt och köra en repris i minernas television  

 

För hur gick det till egentligen ? 

För det är ju så att jag älskar dans i alla former  

 

Men jo jag hade sällskap och då går det ju inte an att springa ute på dans  

om det är något jag ångrar i mitt liv så är det just det att jag inte dansade då jag hade ben som fungerade  

Utan jag satt hemma för att den jag hade sällskap med för han tyckte "att går du ut på dans så raggar du" 

sedan blev det så att jag blev sjuk i ALS och då sa "du" att det är väl inte roligt för dig att se på  

"när andra dansar "  

 

Då gick du ut själv med din kompis som blivit änkeman  

"han behöver någon som visar honom hur det går till där ute " 

till sist sa din kompis  

"Varför tar du inte med din kärlek som Älskar dans " ? 

 

Det var du sa de magiska orden  

nä det är väl inte kul för henne och sitta där och glo  

Men nu är vi inte längre ett par så då gör det väl inget ifall  

Jag åker till ett dans hak och sitter och glor på  

"när andra dansar " Problemet är bara det att jag sitter nu i rullstol jo jag kan gå  

några steg och visst skulle jag vilja gå ut och "bugga" men rullstolen sätter spärrar !!!! 

Jag saknar dansen  

   

 

 


Innan Livet Försvinner


Kompositör: Anthony Smith- Sherrie Austin- Jeffrey Steele


Förlag: Universal Music Publishing AB/ Misty Music AB

Innan Livet Försvinner

Tiden har stannat,
Hans stövlar är gråa av damm
Han sadlar av hästen,
Tar brevet som lagts i hans hand,
Musiken har tystnat,
Men dörren den står på glänt
En whiskey från baren,
Sen läser han brevet hon sänt

Där står
Sorglösa man, finn det du söker
Innan livet försvinner
Och vi två förlorat varann
Om du tror man blir rik
På sömnlösa nätter
Finns det inget vi saknar
Den dag du är tillbaka

Dagarna kommer och går
Där tiden står still
Som levande död går hon runt
Men vet vad hon vill
Att vänta på under är svårt,
Hon blundar och minns
Men tron kan bestiga ett berg,
Om kärleken finns

Sorglösa man...

Sorglösa man...

Då finns det inget vi saknar
Den dag du är tillbaka

 


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards