Direktlänk till inlägg 30 juni 2012

BE INTE OM FÖRLÅTELSE

Av judi - 30 juni 2012 06:30

Det här är något som jag har funderat mycket på sedan jag blivit sjuk Att folk så ofta ber om ursäkt för saker som skadar och säger att dom måste bete sig på ett visst sätt för att dom är fast i ett system som tvingar dom att agera som dåliga människor och så vill dom släta över allt med att säga ordet förlåt ?

 

Men skadan är skedd alla redan så då hjälper det inte att säga förlåt det där är ett ord som många människor gömmer sig bakom och tror att allt blir bra igen dess värre kan det ta lång tid att glömma en oförrätt särskilt om jag som sjuk är i händerna på någon annan som utövar makt missbruk

 

Förlåtelse är ingen ersättning för känsloreaktioner. Vi kan acceptera vad som hänt. Men det är inte detsamma som "förlåtelse", något den andre kan be om eller kräva och som vi kan ge.

 

Förklaringar har ofta funktionen av "betalt-kvitterat". "Det var därför att.. så du ser att jag inte kunde rå för det - så gråt inte, visa inte några känslor som kan göra mig illa till mods". Du kan förklara saker om du gör det för att dela med dig av din erfarenhet till någon, men inte som prestationer som ska betalas med "förlåtelse".


URSÄKTA DIG INTE - BE INTE OM FÖRLÅTELSE

 

"Jag kunde inte" eller"Jag hann inte" är alltid lögn. Du hann inte därför att du bedömde något annat som viktigare. Du är kanske ledsen att du i en viss situation handlat på ett sätt som gjort någon ledsen. Uttryck den ledsnad du känner över det, om du verkligen är ledsen. Uttryck känslorna för din egen skull och inte som en ursäkt.

 

Det värsta är ändå människor som manipulerar det kan få mig att skrika rätt ut

när någon påstår att jag har "rymt" ifrån min assistent som inte ville gå en promenad då åkte jag en sväng själv och blev utskälld för att ha "rymt"


Uttryck vad du känner för att befria dig själv från känslan, inte för att tvinga fram skam eller medlidande hos andra. Då manipulerar du dem. Gör det inte heller för att få en motprestation i form av känslor eller förändring av situationen. Gör det enbart för din egen skull. Låt heller inte någon annan manipulera dig. Vägrar du medverka på känsloutpressning eller annat slag av manipulation, slår den andre slag i luften.

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Ingela

1 juli 2012 00:24

Man blir ju mörkrädd över det du berättar. Och förbannad. Jag trodde assistenterna var där för att tillgodose dina behov!! Det finns mycket människor, sämre är det med mänsklighet. "Utifrånstyrda" människor följer ofta regelboken, de har enkelt för detta då de tappat kontakten med sig själva och därmed sina värderingar och sitt hjärta. Låt aldrig någon förminska dig!

judi

1 juli 2012 15:27

assistenter är bara människor och inte alltid så kloka eller uppmärksammade på mina behov utan arbetar för att hon /han är i behov av att försörja sig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards