Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

KUNDE INTE NÅ HONOM

Av judi - 23 juni 2012 06:30

Denna dikt är skriven av mig under en tid när jag kände mig väldigt nere och  funderade över allt och inget i livet och på vilket sätt ALS har påverkat mitt Liv

 

Jag har mycket tankar om Varför lever jag detta liv ? Ibland så vill jag bara inte leva alls .

 

Jag har döpt denna dikt till Hades från den Grekiska mytologin Hades som härskare över underjorden han var var kall, sträng, och utan nåd, men han ansågs inte vara ond. Hans mantel - i vissa berättelser förekommer en hjälm - fick sin bärare att bli osynlig


HADES

Du kom emot mig på vägen

vi hade inte mötts förut

obemärkt och utan lov

blev du min följeslagare i livet

 

Din närvaro gjorde mig svag

första gången du talade till mig

tog du min vänstra hand

och frågade

Vad betyder livet för dig?

förvirrat sökte jag svar

men fann bara ångest och smärta

 

Tiden gick och du tog även

ifrån mig glädjen till dansen

mina ben blev till intet

och denna gången frågade du mig

vad är värderfullt i livet för dig?

 

När min talförmåga försvann så förstod jag vem du var

din makt är stor och jag vet att du skördar det du sått

utan urskiljning samlar du på liv

ditt namn är ALS ,allting levandets slut

och din sista fråga till mig är

Tror du på livet ?



Vid Pennan Marjo




 

The first time ever she saw him,
Carried away by a moonlight shadow.
He passed on worried and warning,
Carried away by a moonlight shadow.
Lost in a riddle that Saturday night,
Far away on the other side.
He was caught in the middle of a desperate fight
And she couldn't find how to push through.
The trees that whisper in the evening,
Carried away by a moonlight shadow.
Sing a song of sorrow and grieving,
Carried away by a moonlight shadow.
All she saw was a silhouette of a gun,
Far away on the other side.
He was shot six times by a man on the run
And she couldn't find how to push through.
I stay, I pray
See you in heaven far away.
I stay, I pray
See you in heaven one day.
Four a.m in the morning,
Carried away by a moonlight shadow.
I watched your vision forming,
Carried away by a moonlight shadow.
Stars roll slowly in a silvery night,
Far away on the other side.
Will you come to terms with me this night,
But she couldn't find how to push through.
I stay, I pray
See you in heaven far away.
I stay, I pray
See you in heaven one day.
Far away on the other side.
Caught in the middle of a hundred and five.
The night was heavy and the air was alive,
But she couldn't find how to push through.
Carried away by a moonlight shadow.
Carried away by a moonlight shadow.
Far away on the other side.
But she couldn't find how to push through.

 
 
Ingen bild

Ida

23 juni 2012 20:35

Vilken tillgång du har att kunna skriva och förmedla dina känslor i dikter eller på bloggen. En ventil när du orkar använda den.
Ida

judi

24 juni 2012 16:06

Tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards