Alla inlägg under januari 2012

Av judi - 23 januari 2012 06:45

Idag börjar handträningen igen

med 2 gånger i veckan ….samt balans träningen....

även rehab-badet ha kört igång...


Jag fick en varm handduk och stärkande nötter av assistenten efter badet

i förra veckan

Det är ganska skönt med eftermiddags bad ,för där träffar man lite yngre personer

Alltid någon man känner

problemet är att jag blir så trött så denna veckan har jag bokat en förmiddags tid

till badet....

Av judi - 22 januari 2012 16:45

Ta på dig din mask

visa inte vad du känner

utom för kuratorn

för annars mår din omgivning

dåligt för att du är sjuk

du måste ta hänsyn

svär inte offentligt när du blir arg

för att din kropp inte fungerar

för då väcker du uppmärksamhet

sköt dig ,tyst i ledet

annars kan ju folk tycka synd om dig 

klaga inte över din lott i livet

utan gör det bästa av situationen

tala till din kropp

säg snälla kropp gör som jag vill

känn inte efter ,ifall den inte gör som du säger eller vill

utan le , och säg en gång till snälla kropp rör på benen

om dina ben ändå inte rör på sig

så acceptera och lär dig att leva utan ben 

och föresten 

vad betyder ett par ben inget

när du kan vara lycklig ändå

och glöm inte bort att le

för att det är du som bestämmer 

om du vill lägga ner energi och kraft på att

sörja kroppen som inte fungerar

så är det ändå upp till dig

för det är ju du som bor i kroppen som inte fungerar

för du kan ju välja att vara glad ändå


Vid pennan Marjo

Av judi - 22 januari 2012 06:45

Tänk om jag kunde byta skor med en frisk person så om bara för 1 Timme ja då skulle jag dansa hela timmen lång saknar dansen här en sång som Elvis sjöng om att inte fördömma andra


Elvis often recited part of a poem entitled Men With Broken Hearts at the beginning of the song. I dont know who wrote the poem.


There was a guy said one time
He said, uh


You never stood in that man's shoes or saw things through his eyes
Or stood and watched with helpless hands while the heart inside you dies
So help your brother along the way no matter where he starts
For the same God that made you made him too
these men with broken hearts


Id like to sing a song along those same lines



If I could be you, if you could be me
For just one hour,
if we could find a way
To get inside each other's mind, uh huh
If you could see you through my eyes
Instead of your ego I believe you'd be
I believe you'd be surprised to see
That you've been blind, uh huh


Walk a mile in my shoes, whoa
just walk a mile in my shoes
Yeah Before you abuse, criticize and accuse
Then walk a mile in my shoes


Now if we spend the day
Throwin' stones at one another
'Cause I dont think, 'cause I dont think
or wear my hair the same way you do
Well, I may be common people
But I'm your brother
And when you strike out
to try to hurt me
It's hurtin' you, Lord have mercy


Walk a mile in my shoes,
just walk a mile in my shoes
Yeah Before you abuse, criticize and accuse
walk a mile in my shoes


Now there are people on reservations
And out in the ghetto
And brother there but for the grace of God
Go you and I,
If I only had wings of a little angel
Don't you know, I'd fly
To the top of a mountain
And then I'd cry, cry, cry


Walk a mile in my shoes, whoa
walk a mile in my shoes
Yeah Before you abuse, criticize and accuse
walk a mile in my shoes


Walk a mile in my shoes, whoa
walk a mile in my shoes
Yeah Before you abuse, criticize and accuse
walk a mile in my shoes


Av judi - 21 januari 2012 06:45

Nu har Malin åter igen lagt ut en film som är MYCKET sevärd och handlar om hur det är att leva med ALS

och hur det är att  kommunicera på andra sätt än talet


http://humlanmalin.blogg.se/2012/january/sa-har-kan-man-kommunicera-min-van-birger.html#comment



Av judi - 20 januari 2012 06:45

Vi som har arbetat och eller fortfarande arbetar inom vården

har listor på oss om bästa sjuksköterskan ,läkarguiden etc

det är bara att gå in på nätet så kan vi alla gå in och betygsätta vården som levereras

och det är fritt att välja och betygsätta vårdgivare med legitimation

det finns system som reglerar personal inom vården med vårdgivargarantier och kvalitets register ..

och begås misstag så finns det ett reglemente om hur man skall  hantera det också 

det ingår idag i vårdyrket  och kallas för utveckling och förmåga att ta

konstruktiv kritik.....


Många av de arbetsuppgifter som assistansen utför idag är det som vi tidigare gjorde

inom hemsjukvården och hemtjänsten


Fast man kallar inte dessa arbetsuppgifter för dom gamla orden utan

det heter assistans idag och då bedrivs tydligen inte vård i lagens mening Vad jag har förstått ?

Om jag har fel i detta så rätta mig gärna


Det är ju superbra med assistanser tro inte att jag tycker något annat

och deras arbete bör också vara reglerat utifrån tydliga reglementen …

och det är där det felar och det uppstår problem.


Man sköter mycket svårt sjuka  människor och kallar det för assistans


Reglementen är otydliga eftersom olika assistenter tolkar saker och ting olika och jag som assistanstagare /vårdtagare får bara anpassa mig

till olika assistenters sätt att tolka reglementen..


Trots att det alltid sägs att DET är jag som bestämmer …

mycket förvirrat...

inget ..klart och tydligt..kommunen jag bor i har gett mig muntliga uppgifter på hjälp som inte överens stämmer med det skriftliga ..


Jag har en ide som säkert sticker ut att varför inte ha samma typ av kvalitets register på assistenters arbete 

som det är på vårdpersonal för att på detta sätt tydliggöra arbetets olika varierande uppgifter

och därmed också underlätta för både assistansgivaren och assistanstagaren

Av judi - 19 januari 2012 06:45

Fika hos gamla kärleken den nya soffan var helt perfekt att sitta på ….

och skämten var precis samma men jag vet inte om det är något jag saknar..

och nya löften om att jag skall få verandan gjord till sommaren ...

det är alltid skönt att ha någon men så när jag väl har denna någon ..

så stämmer det ändå inte.


kalla fötter det är vad jag får när jag sitter där i den

nya soffan..

Ingen värme i huset..


Jag fick en telefon i julklapp kanske ett tecken på att jag ringer för lite

och en sådan där sak som man kliar sig i hårbotten med

och ett gult träningsband...

Tack för detta ..

Av judi - 18 januari 2012 06:45

Jag är ute på ett minfält i Ingemansland

håller jag på dom vita

då är jag tyst och stryker etablissemanget medhårs

riskerar att bli trampad på av myndighets personer som vet bäst

kuvad av andra

 

Följer jag min egen magkänsla och säger vad jag tycker min egen åsikt om hur min vård skall se ut

Ja då går  på dom rödas sida=revolutionens färg

 

Ja då sticker jag ut när jag säger vad jag tycker om hur det är att vara hanterad

av människor som är satta att ta hand om och hjälpa mig 

ja då löper jag en risk att blotta mig

och riskerar att bli ifrågasatt ….

och då kanske jag uppnår en utveckling …

kanske även i etablissemanget ?

Av judi - 17 januari 2012 06:45

Nätet är en helt fantastisk kontaktyta

och reflekterar allt man gör och skriver på nätet..


Är jag glad så får jag glada kommenterarer tillbaka...

skriver jag och klagar över dumma människor som har behandlat mig illa


så blir jag utskälld av främmande människor på nätet ..med kommentarer om att jag skall vara tacksam över att det finns människor som vill hjälpa så otrevliga personer som mig

och det jag mest har blivit utskälld över är hur jag anser en assistans skall var …

 

Åter igen jag tycker faktiskt inte att det är ok när mina minderåriga barn och jag med ALS skottar snö eller klipper gräset..

medans assistansen står och ser på ?


Någonstans har det blivit fel i kommunikationen …

för att förstå detta inlägg

Läs kommentarerna jag fått på mitt inlägg den 22/10 Att Leva med ALS


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards