Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

FREDAG

Av judi - 27 januari 2012 06:45

Ibland känns det som att det inte är annat än Måndag och Fredag

dagarna går fort med träning och hemma sysslor

Lördag och Söndag blir slappar dagar som kommer att gå i läsandets tecken


Till helgen har jag laddat med böcker både 2 stycken läsbara böcker som är min släktkrönika

från min fars sida , skriven av en kusin till min far dessa fick jag på posten i veckan och har kikat lite

historiska beskrivningar av och om hur människor har levt förr tycker jag är intressanta

och det blir ju mer intressanta när det handlar om mina egna släktningar

historia var också ett av mina bästa ämnen i skolan så det är säkert inte en tillfällighet att jag gillar

Iguldens böcker 


Han är en historia lärare som har skrivit böcker , romaner om historiska personer och händelser 

så jag har varit på biblioteket och lånat talboken om Rom det finns ju flera stycken Jag har redan lyssnat på den om Roms Portar och nu är jag inne och (läser) lyssnar på nr 2 i serien om Rom den heter konungars Död


Igulden , har även skrivit böcker om Djingis Khan som jag har läst vilka jag kan rekommendera

I början är det  lite svårt att lära sig och lyssna istället för att läsa ,men det är rätt behagligt när man lär sig det .


På grund av mina  svaga muskler är det en fördel att inte behöva anstränga sig  för mycket särskilt med sådant som skall vara avslappnande

speciellt på morgonen när jag tar på mig andningsmasken som jag egentligen skall

ha hela natten vilket jag inte kan jag har inte vant mig ännu ...så är det skönt att sätta på en talbok och lyssna till en bok under tiden jag får i mig luft med ett övertryck så att koldixiden byts ut i kroppen så att både kroppen och även jag känner mig lite piggare..


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards