Alla inlägg under oktober 2011

Av judi - 7 oktober 2011 06:45

Läkare i Göteborg har lyckats ge totalförlamade patienter rörelse tillbaka i handleden. Med hjälp av en metod som kallas nervtransferering har patienterna återfått rörligheten i handlederna.

 

Det är forskare i Göteborg, Tyskland och Schweiz som har opererat fyra ryggmärgsskadade patienter med så kallad nervtransferering.

Vid en ryggmärgsskada förstörs många nerver men läkarna letar upp en hel nerv ovanför skadan, flyttar den och syr ihop den med en muskel som inte fungerar.

Efter några månader har nervtrådarna vuxit in i muskeln som då börjat fungera.

– Resultaten så här långt är över förväntan; vi har sett återkomst av funktioner som vi önskat att det skulle bli i några av fallen, säger Jan Fridén, professor och handkirurg. 

– Just det att vi kan ge lite extra hopp om handfunktion hos de riktigt högt skadade


läs mer här

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4726244

Av judi - 6 oktober 2011 06:45

Jag skulle egentligen varit på en ALS träff idag

men nu har man fått riktigt fnatt i regionen vänster hand vet inte vad höger gör

Man har startat upp ett brukarstödscenter på projekt i Landstingets regi med bland annat rådgivning  och stöd för ALS och andra med funktionshinder

kunderna man får är just multihandikappade och kommer långväga ifrån

och har fått förlita sig till att man har kunnat beställa  en sjukresa till och från vilket har fungerat  väldigt bra .

Nu har man plötsligt fått för sig att man inte beviljar sjukresor till föreningar och betraktat

LASSE brukarstöd som en förening och samanslutning för sjuka med handikapp som inte behöver sjukresa

utan man tycker att det skall tas från någon annan pott ...pengar ni vet får ju många människor att bete sig väldigt lustigt

utan då kan man åka färdtjänst eller på annat sätt ja då kan ju ingen komma på detta plötsligt eftersom

riksfärdtjänst måste man beställa 2 veckor innan och det var det ju ingen som har informerat om att man har ändrat på spelets regler under resan gång

utan då sitter vi som ringer och beställer sjukresa 2 dagar innan  ordentligt på pottkanten och vet inte hur vi skall ta oss till Göteborg .som sagt var jag fick beskedet via telefonissan när jag beställde sjukresa att tyvärr det finns inget avtal längre för sjukresa till Lasse brukarstöd

Verksamheten man har är just beroende av sina klienter till brukarstödscentret och kan inte dessa ta sig dit så finns det inte någon verksamhet längre

Det jag funderar över är att ligger denna aktion i linje med att man vill föra ansvaret om neurologiskt sjuka på primärvården

och man i den processen vill skära i kostnader för att det skall passa i den tajta budgeten som primärvården har

Tydligen har man inte förstått hur mycket Lasse brukarstöd betyder för deras klienter eller så är det just man har förstått men vågar inte säga det högt och så ser man till att deras klienter har svårt att ta sig dit I detta ligger en fara som hotar verksamhetens existens

För att krångla till det ytterligare så  är det ingen själv klarhet att man får färdtjänst till LASSE brukarstöd  just för att det inte  är en nöjesresa utan en rådgivningscentral som bedrivs av just VG-regionen

så nu måste kommunen att utreda och fatta ett beslut om man har rätt till färdtjänst till Lasse brukarstöd..

sista ordet är inte sagt ännu i denna sorgliga process ….

Av judi - 5 oktober 2011 06:45

Jag har nu försökt att se döden och livet ur olika perspektiv om jag nu skulle ha levt tidigare och återkommer kanske fler gånger till jorden så har jag fått med mig ett karma sett ur det perspektivet om återfödelse kan 


Vi betraktar karma som universums Yttersta Lag, upphovet, ursprunget och källan till alla andra lagar i hela naturen.


Karma är den ofelbara lag som avpassar verkan efter orsaken på tillvarons fysiska såväl som mentala och andliga plan. Eftersom ingen orsak från den största till den minsta – från en rubbning av den kosmiska jämvikten ända ned till en rörelse av min hand blir utan sin väl avpassade verkan,

så är karma den osynliga och okända lag som på ett vist, förnuftigt och rättvist sätt avpassar varje verkan efter dess

orsak och spårar orsaken tillbaka till dess upphov. Fastän själv ovetbar, förnimmes den i sina verkningar.


Fastän vi inte vet vad karma är i sig och till sitt väsen, vet vi hur den verkar, och vi kan med noggrannhet bestämma och beskriva dess verkningssätt.

 

JAGET EFTER DÖDEN

Så döden kommer alltid till våra andliga jag såsom en befriare och vän...

Ej heller måste den personliga människan alltid fortsätta med att blint lida de karmiska straff som Jaget ådragit sig.

Vid det högtidliga dödsögonblicket, även om döden kommer plötsligt, ser varje människa hela sitt förflutna liv passera förbi sig i dess minsta detaljer.

För ett enda kort ögonblick blir det personliga Jaget ett med det individuella och allvetande.

Men detta ögonblick är nog för att visa den döende hela kedjan av de orsaker, som varit verksamma under hans liv


Han ser och förstår nu sig själv sådan han är, avklädd alla smickrets och självbedrägeriets prydnader.

Han tyder nu sitt liv, där han som åskådare dröjande kastar blicken tillbaka på den arena han lämnar;

han känner och inser rättvisan av alla de lidanden som träffat honom... karmas lag i hela dess majestät och rättvisa.

 

Av judi - 4 oktober 2011 06:45

Bibeln talar på olika sätt om både livet och döden. Livet är en gåva av Gud. Samtidigt är livet bräckligt och skört. En dag orkar kroppen inte längre och hjärtat slutar att slå.
Många gånger känns det som om livet är alldeles för kort. Men Bibeln talar också om att Gud skänker evigt liv, att Gud är den som aldrig överger oss i liv eller död, att kärleken är starkare än döden och att Jesus öppnat en väg genom döden till nytt liv.
 läs mer här ..
 
Så var det där igen med evigt liv hur skall man förhålla sig till detta det kanske är så att man skall bara ta det lungt med alla tankar om hur min död skall se ut för det är enligt bibeln inget jag kan påverka utan jag skall se på livet som en gåva oavsett hur livet ser ut även om jag inte kan gå,springa eller tala så länge mina tankar fungerar så länge finns det LiV..
För så blir det att det enda som fungerar är mina tankar helt total förlamad kommer jag att bli av ALS om jag inte dör av något annat som tex. en lunginflamation Det kan ju hända  mig ja särskilt mig efter som jag har sänkt lungkapacitet ja då kan det räcka med en vanlig förkylning och jag ligger helt däckad .....
 
Ibland funderar jag på frågor som att varför har just jag fått denna sjukdommen ? Ligger det någon dold agenda någon sorts plan bakom det hela ? Att Gud testar min tro och tillit till framtiden trots sjukdom ja jag sviktar ibland i min tro och undrar varför tar inte Gud hem mig  om han nu är så alsmäktig  ? vad mer har jag att uträtta här på jorden ?

Av judi - 3 oktober 2011 06:45

Tycker ni jag verkar deprimerad ?

När jag ställer en sådan fråga ? som rätten till att få bestämma över mitt eget LIV Jag kan bara säga att det är jag inte

Nej inte just nu men det har jag varit i perioder och visst jag skall erkänna att ett skott i pannan vore enkelt men som det är för stunden så just nu vill jag inte  Dö  ,jag har mycket kvar att leva för och mycket mer att uträtta Det är bara det att jag känner att jag måste ta tag i saker och fatta beslut om hur jag skall inrätta mitt LIV med ALS och , så även för hur min begravningen skall se ut så varför inte hur min död skall se ut ?


Nej jag tänker inte hoppa från Eifeltornet eller något annat dumt jag ser det hela som en del av mitt liv och ett ansvar gentemot mig själv och mina nära och kära att fatta ett beslut om på vilket sätt jag skall dö ifall det blir med hjälp av passiv Dödshjälp eller om jag tillåter naturen ha sin gång ?

Med detta menar jag ingen respirator hjälp med andningen när jag är total förlamad 

Jag har rätt till att ta ansvar för väldigt mycket i livet vilka fonder som jag skall ha min pension förvaltad i vilka sockar jag skall

ha på mig men när det gäller mitt eget liv så är det tydligen så att andra vet bäst En hel massa myndigheter som reglerar med lagar och paragrafer

som ju också har sin plats i det stora hela men sist men inte minst så är det ändå jag själv som måste känna efter vad som är bäst för mig 

 

Jag är ingen entusiast av självmord personligen tycker jag det är lite  att slippa undan vad som komma skall att ta den enkla lösningen på ett problem nämligen göra sig av med problemet eller är det så att problemet inte är borta utan jag får komma tillbaka och möta min död med ALS i en annan kropp


Den frågan är det ingen som kan svara på men det finns många som tror på ett liv efter detta och även på att man återkommer till livet i en annan kropp


skall man tro på vad som står skrivet  i boken OMSLUTEN AV LJUSET skriven av Betty Eaide

och i boken Kärlek i liv efter LIV  skriven av Brian Weiss så återkommer vi om och om till världen för att lära oss och skaffa oss kunskap om just livet och döden samt om att bli bättre på att ge och ta emot kärlek så sett ifrån det perspektivet om evigt LIV så skulle det vara helt fel att hjälpa till och ända sitt liv

 

lite trgi komik i det hela så lyssna till detta med att du skall få min Gamla cykel när jag dör

Av judi - 2 oktober 2011 13:00

Föreställ dig att du inte kan kela med dina  barn, barnbarn eller andra nära och kära.

Tänk dig att läkaren har informerat dig om att du har två eller tre år kvar av ditt liv .

Tänk dig att under den tiden inte kunna göra  annat än följa förlamningen som ALS orsakar och som  gradvis tar  över din kropp.

 

VAD SKULLE DU GÖRA DÅ ?

 

Kämpa emot, är väl den känsla som varje sund människa skulle säga spontant 

men vet ni att det hjälper sällan att  kämpa emot en förlamningssjukdom .Den bryter ner dig vilket du vill eller inte Det tar olika tid för olika individer och den progressiva processen kan stanna upp ibland varför ?? det är ingen som vet


Så det gäller att se sanningen och acceptera sjukdommensom som den är och sätta sig till rätta i berg och dalbanan och ta på sig säkerhetsbältet och hänga med på en vådlig färd genom en sjukvårdsapparat som inte förstår och som inte har någon kunskap och inte heller någon  bot att erbjuda mot ALS

förr eller senare blir jag avkastad när farten ökar ,och jag inte kan hålla mig kvar på banan på grund av alltför slappa /svaga muskler


Ja ni kan binda fast mig Men till vilken nytta ?

Vad skulle du göra i denna situation och om du visste att du inte kommer att se dina barn ta studenten ?

skulle du finnas kvar bara du fick se en glimt och förnimma händelserna i livet utan att kunna tala och röra dig bara med ditt medvetande som fungerar,

vilket det gör ändan in i slutet trots att du inte kan röra på din kropp

Eller skulle du välja ett annat alternativ ?

 

nämligen en biljett till friheten genom passiv dödshjälp Dignitas har detta som ett alternativ för att förhindra ytterligare lidande för familjen och för den drabbade

detta är för närvarande inte lagligt i Sverige

men i några länder i Europa tillåter man människor att få bestämma själva över sina liv det är lagligt att åka på en sådan resa


Den schweiziska organisationen Dignitas erbjuder hjälp oavsett var man kommer ifrån.

Lyssna på dessa inslag och begrunda..Ifall det var Du ??



http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&grupp=15951




 

Av judi - 2 oktober 2011 06:45



Denna skön sjungande dam ger mig gås hud lyssna och njut

till Sissel och Oslo Gospel kören när dom sjunger My tribute (to god Be the Glory)

Av judi - 1 oktober 2011 06:45

inget är som hemmet ljuva sfär jag åter igen haft en  mycket trevlig och givande tid på Valje viken det ger många trevliga minnen att ha med sig under mörka höstkväller men inget är som att komma hem .

Det är konstigt när jag är borta så längtar jag hem och när jag är hemma  så längtar jag bort

Det skall vara allt med måtta så att man hittar en  balans i tillvaron .så där 2 veckor är lagom med tid att vara borta tycker jag jag har tidigare varit borta i 3 veckor och kan tycka att det är för mycket tid att vara borta .


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards