Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

MERA OM HUR ASSISTENTER BETER SIG

Av judi - 27 oktober 2011 06:45

När någon har det besvärligt så ställer jag upp och lyssnar

och ger råd ….

även om det är min assistenter men så skall det väl inte vara jag

är ju den som borde bli omhändertagen. Och lyssnad på..

Ja det blir jag på ett sätt men hennes tider och hennes privat liv har plötsligt tagit för mycket plats

Är jag yrkesskadad ..Så snabb att hjälpa till när jag hör och ser någon som behöver hjälp...

ser alltid den med problem och lyssnar

ja då kanske man får skylla sig själv …

jag mår riktigt dåligt när jag tänker på min ordinarie assistent och alla hennes

problem

jag har blivit hennes biktfader och kurator med alla råd och stöd ..

tröttsamt …

och så har jag råkat ut för andra assistenter som är på ett annat sätt nämligen

följande ...

Skulle du tycka att det var ok om du får veta att den assistenten som du har

med dig sitter i Taxin i baksätet och lägger ut text på facebook när du är med i bilen och

skriver att hon är på väg till Sahlgrenska ?

Detta från en annan Assistent som har åsikter om sin kollega

som i sin tur har åsikter om den som är med i Taxin..

Skvaller …

vet inte längre om jag orkar att bry mig …

Åter igen ställer mig frågan om vilka Etiska normer finns med i assistenternas utbildning eller har dom ingen Alls..

 
 
Ingen bild

Emma

2 november 2011 11:44

Man blir uppriktigt sagt upprörd när man läser hur dina assistenter beter sig, Något som är väldigt viktigt när man jobbar inom vården är att ha ett proffisionellt förhållningsätt, visst kan man berätta som assistent om sin egna vardag, men man måste dra en gräns för vad man berättar och inte berättar för att inte "tynga" ner dig som kund, som har en sjukdom som är den värsta utav alla, du har nog med tankar som far i ditt huvud och ska inte behöva oroa dig för din assistent. Och sitta och lägga ut sådana saker på facebook är ju skamligt! Men som sagt, det är du som ska stå i fokus, det är ju du som ska få prata av dig & ventilera om dina tankar och funderingar, det ska vara på dina villkor! Nej nog borde det vara mer utbildning till de som ska jobba med människor och sjukdomar! Men jag förstår också att du inte orkar kämpa jämt, för man har inte all ork och energi som krävs för det! Soliga hälsningar!

judi

2 november 2011 17:07

Tack för denna reflektion..tycker som du ..
jag har själv arbetat inom vården och man skall inte prata om sina bekymmer till den som man tar hand om..
varma hälsningar

 
Ingen bild

Helen

2 november 2011 18:47

Om ni visste vilket folk vi fick till assistenter till min man! Det var helt barockt i vissa stunder. Det mest elementära, som att tvätta händerna och sprita dem efter toabesök. En ständig kamp för att få personal med någon slags utbildning eller ett brinnande hjärta för sitt yrke. Många gånger var det en kamp att överhuvudtaget få någon personal . Kommunen visste ju att jag aldrig skulle lämna min man, så det var inte så viktigt att ersätta den sjuke assistenten. Det var en period på 12 dagar då jag fick ta hand om honom själv, 24 tim om dygnet. En assistent orkade inte köra rullstolen, han hade ont i ryggen. Inte en enda under hela hans sjukdomstid fick in tekniken, så de kunde hjälpa honom ur rullstolen och in på toa. Det fick jag göra. Nästan ingen klarade av att hjälpa honom att rensa näsan, som rann oupphörligen, det fick jag göra. De satt och tittade på när jag tog hand om honom. Men ack, diska min kaffekopp också, kom inte på frågan...
Jag kan berätta hur mycket som helst om denna strid, men jag vill inte dra ner dig för mycket. Förlåt.. men jag blir så jävla arg när jag läser..
Kram Helen

judi

3 november 2011 07:48

Tack för detta info..
Det fins tydligenmycket att göra när det gäller assistenter..
kramiz..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards