Alla inlägg under september 2011

Av judi - 22 september 2011 06:45

Fick samtal idag från kommunens färdtjänst handläggare om hur jag skall ta mig hem hon tyckte jag skulle ringa 020-919090 och beställa en sjukresa

Men nu är det så här att

Eftersom landstinget inte har beviljat mig rehabilitering så får jag  inte någon sjukresa utan det är ju kommunen som har beviljat mig kortids vistelse och det borde vara deras sak att ordna resan men det ingår ju behandlingar i vistelsen och då kan man inte få färdtjänst helt otroligt nu hamnar jag emellan 2 stolar igen

Dessa regler som olika myndigheter alltid ställer upp som gör att jag inte kan få beviljat resa varken hit eller hem vare sig av landstinget eller av kommunen 

Så imorgon ringer den här färdtjänst damen igen efter ytterligare en 3 dje koll på hur hon skall förfara med min transport

så nu ligger det ytterligare ett steg närmare till att skicka den där skrivelsen jag har skrivit för ett tag sedan till socialstyrelsen om att bli fel hanterad i systemet

Jag är så trött på alla paragrafer som alla handläggare trycker ner i halsen på mig och skyddar sig själv med

 


Av judi - 21 september 2011 06:45

Sitter just nu på valjeviken och skriver dessa rader ,jag kom hit i går eftermiddag

och har nu påbörjat min Rehabilitering

Vi är en brokig skara med folk vara av endast en till som har ALS


Det verkar som om att man inte beviljar rehabilitering lika lätt till personer med ALS och

som sagt var jag fick detta beviljat via Kommunens handläggare inte Landstinget dom har ju så mycket annat att ta ställning till EX vis så satsar man på film produktion/

tillverkning det är ju En koncern idag med förgreningar inte bara inom vården utan också i annat i samhället


Det är ju viktigt att satsa på det och på miljö ,kultur och politiken

Jag söker intensivt efter en sida som tar upp ALS problematiken men nej det hittar jag inte


Vår ALS-sköterska har slutat och anhörig sköterskan oxå i ALS teamet i Göteborg

och jag undrar hur kommer det att se ut med ALS-vården i framtiden skall även den läggas ut i Primärvården ?

Du som läser detta och information om landstingets politik och vet med dig att kanske man skrotar allt vad landsting heter

 

Så skriv ner en rad om vad du tycker

Av judi - 20 september 2011 06:45

Med ökad ålder och med fortskridande sjukdom kommer självklart även tanken om döden med i bilden

och har man en alvarlig sjukdom så skall man tycker jag självklart prata med sina anhöriga om hur man vill bli behandlad när man är döende och efter döden om sin  begravningen


Det är alltid mycket lättare om man ser döden som en del av livet, att vi alla skall dö någon gång och för oss som har ALS så har vi en sjukdom som förkortar livet avsevärt 'Att förlika sig med tanken att man är dödligt är en självklarhet i processen att planera ett värdigt avslut tillsammans med sina anhöriga är inget fel i det


Det känns kanske rent av naturligt att när man blir äldre att planera inför sin död

Det är när man är mitt i livet när man planerar det nya jobbet eller har tankarna på sina barns skolgång som det hela blir en konflikt inom en

och allt blir  mycket mer komplicerat 

och det finns en risk i denna debatten om att inte välja livsuppehållande åtgärder

nämligen den att man inte satsar på just forskning / behandling mot ALS utan att man lägger ner resurser på just att få aktiv dödshjälp


Personligen är jag inte rädd för döden jag har sett många människor dö under dom åren när jag arbetade inom långvården


Som sjuksköterska på långvården så hade vi en skriftlig  delegation på konstatera dödsfall på alla väntade dödsfall som vi fick konstatera

vi gjorde iordning den avlidna tvättade svepte körde ner i kylrum allt enligt givna instruktioner


Så det är inget nytt för mig att man inte ger livsuppehållande behandling med ex syrgas till människor som är döende och i palliativ vård

utan man låter naturen ha sin gång det Nya nu i debatten är just Att en person som har ALS som  ser vital ut

yttrar sig och uppger att just hon inte vill ha livsuppehållande behandling och att ALS är som vilken annan sjukdom som helst, som  huvudvärk


Jag måste säga att jag instämmer inte i Wiveka Blomqvist  åsikt om sjukdomen ALS  att det även finns en fara i den liknelsen att ALS är som huvudvärk


Faran med att tona ner en sjukdom i det offentliga ljuset ger felaktiga vibrationer till allmänheten om sjukdomen ALS ,som sedan tidigare är sedd som en obotlig/dödlig sjukdom ger bara mera vatten på den kvarnen att det finns inget att GÖRA annat än planera för sin DÖD


Det man skall plocka fram är även vilka framsteg görs inom forskningen och vilka nya mediciner prövas som behandling för ALS-sjuka


Gå in och lyssna på debatten om dödshjälp


http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3381&grupp=15951

Av judi - 19 september 2011 06:45

LIVET  går vidare med eller utan mig det jag måste ta ställning till med jämna mellan rum med en kropp som lägger av sakta men säkert

VILL jag fortsätta att leva ?

Ja det vill jag fast inte med  ALS

ALS gör mig sjuk och jag vill inte vara sjuk !!


Jag vill leva ett fullvärdigt liv

hoppa springa simma dansa ohhh jaa DANSA

det kan jag inte längre Jag kan inte längre göra vissa saker som jag tycker är roligt ,trots detta hör jag  ibland  från bekanta som tittar på mig och säger Men det går väl ingen NÖD på dig


Nej ingen NÖD men men jag är inte frisk

Jaa inte skall du klaga du har mera betalt än din assistent


ÖHH jaa jag hade en bra lön när jag arbetade ,då är det väl inte mer än rätt att jag nu när jag är sjuk har en dräglig inkomst ?


Du som är avudsjuk på min sjukasse lön Du får min inkomst och min ALS så tar jag din hälsa och din nuvarande lön ,så garanterar jag att jag inte har din dåliga lön länge


Tänk på det ni som har hälsan och är unga ni kan allt ni kan göra precis allt som ni vill det enda hindret är ERA Tankar


Jag önskar ofta att jag kunder vrida klockan tillbaka och ha friska ben så jag kunde dansa

Jag saknar  känslan av rytmen och rörelse

Det är först när man har förlorat en funktion som man blir medveten om den

Det är så lätt att ta hälsan för given

Livet går vidare med eller utan hälsa det är bara och välja vilket jag vill


Leva eller inte leva

Av judi - 18 september 2011 06:45


Lord, I lift your name on high Lord
I love to sing your praises
I'm so glad You're in my life
I'm so glad You came to save us
You came from heaven to earth
to show the way
From the earth to the cross
my debt to pay
From the cross to the grave
From the grave to the sky Lord,
I lift your name on high

From: http://www.musicbabylon.comFrom: http://www.musicbabylon.com

Lord, I lift your name on high Lord
I love to sing your praises
I'm so glad You're in my life
I'm so glad You came to save us
You came from heaven to earth
to show the way
From the earth to the cross
my debt to pay
From the cross to the grave
From the grave to the sky Lord,
I lift your name on high

From: http://www.musicbabylon.comFrom: http://www.musicbabylon.com
Lord, I lift Your name on high
Lord, I love to sing Your praises
I'm so glad You're in my life
I'm so glad You came to save us

(Chorus)
You came from heaven to earth
To show the way
From the earth to the cross
My debt to pay
From the cross to the grave
From the grave to the sky
Lord, I lift Your name on high




More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/p/petra...p/petra/#share


Av judi - 17 september 2011 06:45

en grupp Scripps Research forskare, som arbetar med kollegor i Japan, har utvecklat en smart lösning på rening av stamceller problem som visar sig vara mer tillförlitliga än andra metoder, säkrare, och kanske 100 gånger billigare. Verket visas i den aktuella utgåvan av tidskriften Cell Research. Effektiva knep för att skilja stamceller från andra typer är viktiga för många nya medicinska behandlingar. Dessa tekniker börja med forskare förmå stamceller att vidta särskilda former, eller differentiera, till exempel till nervceller. Dessa differentierade celler kan sedan användas för att reparera en ryggmärgsskada.


Dessa celler kan växa för att bilda tumörer hos patienter om produkten injiceras tillsammans med differentierade celler, en oro som redan har lett den amerikanska Food and Drug Administration (FDA) för att fördröja kliniska prövningar för lovande-baserade Cell Stem behandlingar. Hittills har nästan alla försök till rening har fokuserat på att utveckla antikroppar - immunsystemet angriper celler - som kan ta bort eller förstöra stamceller i blandningar. Men detta synsätt har haft brister. Effektiv antikroppar är svåra och dyra att utveckla


Läs mer här andvänd google översättning 


http://www.domain-b.com/technology/biotech_pharma/20110908_cell_therapies.html

Av judi - 16 september 2011 06:45

För att kroppen skall fungera så optimalt som möjligt så måste vi ha i oss alla näringsämnen de livsviktiga är bland annat

Alla B- vitaminerna BRIST leder till sjukdom

Här följer en lista på dessa och deras funktioner

  1. B1-vitamin (tiamin).
  2. B2-vitamin (riboflavin).
  3. B3-vitamin (niacin).
  4. B5-vitamin (pantotensyra).
  5. B6-vitamin (pyridoxin).
  6. B7-vitamin (biotin).
  7. B9-vitamin (folsyra).
  8. B12-vitamin (kobalamin).

B-vitaminer är vattenlösliga vitaminer som samarbetar med varandra, andra näringsämnen och vår kropp för vårt välbefinnande. B-vitaminer är viktiga för metabolism, hud, muskler, immunförsvar och nervsystem. B-vitaminer finns i öljäst, lever, nötter och många andra livsmedel


Läs mer här

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/163

MAT
Av judi - 15 september 2011 06:45

Här kommer lite mera om den friska cellens ämnesomsättning att jag skriver om detta är just för att ni som läser skall få en inblick i hur komplicerad kroppen är och att det skall vara lättare och förstå varför det är så svårt att få en behandling som fungerar mot ALS


Citronsyracykeln eller Krebscykeln är en serie biokemiska reaktioner i levande celler Citronsyracykeln är ett led i cellens utvinnande av användbar energi ur olika näringsämnen, den så kallade cellandningen .I processen används syre och den karaktäriseras därför som en aerob process.


Energin utvinns i form av högenergimolekylerna NADH, FADH2 och GTP (analog till ATP).


Utgångsmaterialet för processen är oxalättiksyra och acetyl-CoA .

Oxalättiksyra återbildas av citronsyracykeln eller bildas av pyruvat .


Acetyl-CoA produceras genom nedbrytning av fettsyror samt nedbrytning av pyruvat (från kolhydrater).


Olika karboxylsyror  som bildas vid nedbrytning av aminosyror kan gå in i de olika mellanleden i citronsyracykeln (eller så bildas aminosyror av de samma mellanleden).


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards