Alla inlägg under juni 2011

Av judi - 5 juni 2011 06:45

SOL,SOL,SOL......


Nu har sommaren kommit med full kraft Fredag var så varmt att jag inte kunde vara ute sedan jag fick min ALS så har jag fått problem med Att vara ute i värmen


De flesta människor längtar efter sommaren

men för mig är det ingen hitt

just nu är det för varmt upp till 27 grader är för mycket

men visst om jag fick ligga vid en playa där det fläktar så kanske hade jag tyckt det  var

perfekt


Min assistent har varit hos mig i Fredags och gjort en storstädning

själv orkade jag knappt att hjälpa till med något kände bara värmen som stod mig i skallen

blev riktigt matt och kände yrsel

kvällarna är sköna  så lite partaj senare när det är lite svalare passade bra

Hoppas även ni som läser har haft en bra helg och att ni får fortsatt bra väder

på nationaldagen i morgon

Av judi - 4 juni 2011 06:45

En morgon  sa en av mina döttrar till mig

Mamma, jag tror att jag skall köpa en drömfångare till dig !

Jag förvånat varför det ?

 

 

Jo, säger dottern jag vakna i natt utav att du skrek

Vad drömde du för något ?

Det lät som du hade ont eller att du satt fast någonstans

så jag gick ner och titta till dig och där låg du och skrek och fäkta med armarna

Jag trodde att du inte fick luft

Det var skrämande att se dig så, mamma !

Vad svarar man sin 14 åriga dotter på sådant ?

 

Det går i perioder det här med att jag skriker på nätterna Jag känner mig orolig och rastlös inombords .

En sorts rädsla jag har för framtiden när jag känner att något nytt är på gång i livet ,


Ångest skrik tror jag

Jag har nu fått en assistans ,och det har blivit lite små förändringar i mina dagliga rutiner

till det bättre inte sämre och ändå så känner jag en oro

det behövs så lite nu förtiden att jag skakar i hela kroppen


Kanske det blev prat på dagen om något obehaglig erfarenhet  som jag sedan drömt om på natten ,

Jag kan inte gå och lägga mig med en känsla av att inte veta vad som händer i morgon för då

jaa då skriker jag på natten !!


Det kanske är en bra tanke att ha en drömfångare som ger mig bara fina drömmar

inga mardrömmar vilket jag har ibland på nätterna ..


Denna gången har jag inte gått på min egen begravning i mina drömmar det gjorde jag när jag skilde mig

utan jag drömmer om svarta hästar som försöker att trampa ner mig

och det är väl den förbannade ALS sjukdomen som bryter ner mig som stör min natt sömn

så jag får se fram emot att min dotter köper en drömfångare till mig

 

 

Av judi - 3 juni 2011 06:45

Du som har ALS eller har en anhörig med ALS funderar säkert hur lång tid som man kan leva med ALS 

Det har jag gjort jag har ALS och funderar i banorna Hur länge lever jag ?

Kommer jag att se mina barn ta studenten ?

Mina flickor är 14 år i år och går ut 7:an nu om 2 veckor


Mitt motto i livet har blivit  att  försöka att koncentrera mig på  en säsong i taget Det är dock ett problem i samhällssystemet tillåter inte så kortsiktigt planerande

ex till valjeviken skulle man lämna intresse i vår gäller alla andra resor och ev om man tänker sig att söka fonder skall det göras senast April och planeras flera  månder i förväg lite svårt när man inte vet hur man mår om några månader .Nu har inte min ALS förändrats märkbart denna våren  utan känns stabil


Jag har vågat planera en resa med mina barn denna sommaren det gjorde jag inte förra året Men nu tänker jag att ja det får bära eller brista jag är sjuk ändå vilket jag ligger hemma och tycker synd om mig själv eller företar mig något att jag får försöka att hitta på något trots sjukdom

på eget initiativ   med barnen


Det jag mest är förvånad över det är den sjukvård jag har varit i kontakt med så dåligt dom har stöttat mig och mina flickor inga förslag från deras sida till semesterplaner eller erbjudanden om hjälp att söka fonder eller semesteresor här nedan lite fakta om ALS och överlevnad



  

ALS är en sjukdom där överlevnadstiden varierar väldigt mycket. Vissa patienter kan leva i över 20 år efter att de fått diagnosen, medan andra inte ens överlever ett år. I ungefär 10 procent av fallen är ALS en ärftlig sjukdom som orsakas av SOD1-mutationer. Umeåforskarna har nu kunnat mäta exakt hur mutationerna påverkar veckningen och sedan jämfört det med sjukdomsförloppet. De bäst beskrivna mutationerna för ALS har undersökts, d.v.s de fall där många patienter har samma typer av mutationer i SOD1-proteinet.


Resultaten visar att proteinerna är väldigt ostabila i de fall där överlevnadstiden inte är mer än fem år. När överlevnadstiden är över 10 år är proteinerna mer stabila. Ett ostabilt protein växlar mellan olika mognadsfaser och fler återfaller till sin ursprungliga och sladdriga form. Problemet med sådana omogna och sladdriga tillstånd är att de lätt klibbar ihop, veckas fel och skadar nervcellerna. Hos ett stabilt protein är sannolikheten betydligt större att det stannar kvar i en väl sammanhållen och mer "säker" form. De sjukdomsalstrande mutationerna påverkar veckningsförloppet på tre olika sätt, men konsekvenserna är desamma; mutationerna ökar mängden omogna och sladdriga proteiner.


Läs mer här

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2005/kortoverlevnadstidforalspatienterberorpaostabilapr

oteiner.5.6a1327cc11589b8c0f8800066.html

Av judi - 2 juni 2011 06:45

KRISTIHiMMELSFÄRD


Jag skall sända er vad min fader har lovat.

Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden

Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem.

Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen

De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje

Och de var ständigt i templet och prisade Gud.

— Lukasevangeliet

   

Av judi - 1 juni 2011 06:45


Till dig med ALS och som fortfarande kan vara ute i vimlet

och inte blir alltför trött av aktiviteter


Gör det som är roligt

Planera din dag varva med tunga uppgifter med lättare uppgifter

och lägg in vilopauser


Prioritera och ta bort det som inte känns nödvändigt

undvik överbelastning


Sitt om det du skall göra tar mer än 5 minuter

undvik att hålla i eller lyfta tunga saker

undvik att sträcka eller böja dig  för mycket

se till att allt finns i  nom räckhåll inför din uppgift


Lägg dina saker på ett användbart sätt om du arbetar i tur och ordning

använd köks maskiner höj och sänkbara skåp inklusive diskbänk

se Granbergs.se för hur köket kan göras om

 

När du sitter vid datorn tänk på hur du använder dina muskler

en sitt riktig stol utifrån dina behov samt handleds stöd


Tänk på ljuset och på ventilationen för att motverka

trötthet använd kläder som är lätta att dra på

och som inte trycker eller klämmer utan knappar eller som blir för varma

organisera din datorplats så att den blir funktionsduglig

 

Vid dagliga aktiviteter

se över dina rutiner


vad måste jag göra vad kan andra göra åt dig


använd din assistent eller anhörig


för små ärenden


orkar du och vill så kan du ta el-rullen ut på en sväng



trötthet blir ett problem när det är saker som


måste göras och där man upplever att man inte orkar


se till att lägga in viloperioder


skall du ut i affärer se till och sitta och vila



Skaffa parkerings tillstånd till din bil


så att du kan parkera nära affärer


 

ALS

LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards