Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

ISO-DIET

Av judi - 25 maj 2011 06:45

SO-diet och viktminskning

enligt Mona Hallin ,Dietist från Stockholm


ISO-dieten är en kalorireducerad kost.

Man menar att ISO-dieten ska bidra till god viktminskning dels för att kolhydrater

med låg glykemisk belastning ger längre mättnad och dels för att den höga proteinhalten

ger mer mättnad per kalori än kolhydrater och fett.

 

Hur är dieten utformad?

ISO-dieten är en kalorireducerad kost med en målsättning på omkring

1600 kcal/dag oavsett om det är en man eller kvinna som följer dieten

och oavsett ursprunglig vikt. Kosten är utformad

så, att en tredjedel av energin ska komma från vardera kolhydrater

, fetter och proteiner. Namnet iso, som kommer från grekiskan, betyder

lika och hänvisar till att de energigivande näringsämnena ska stå för lika stor del av energiintaget.

 

Stor vikt läggs vid hela kostens sammansättning och kosten rekommenderas vara rik

på näringstät mat, det vill säga mat som innehåller mycket vitaminer,

mineraler, antioxidanter och även fibrer. Kolhydraterna som ingår ska i första hand

vara av den typen som ger mycket mättnad och ha en låg glykemisk belastning,

det vill säga påverka blodsockret lite. Man betonar även fettsammansättningen

; man bör äta mer omättade fetter, framför allt enkelomättade fetter,

 

och mindre mättade fetter, framför allt mindre mängd ”långkedjiga”

mättade fettsyror. Enligt skaparna av metoden har man tagit de bästa egenskaperna från flera olika viktminskningsmetoder.

 Läs mer här

MAT
 
 
Spanaren

Spanaren

25 maj 2011 08:01

Ha en bra du min vetgirige internetvän som vill sprida dina kunskaper som frön ut över en hel datavärld *tumme upp* /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

25 maj 2011 08:36

Tack för detta
kramiz

 
Åsamamman

Åsamamman

26 maj 2011 14:39

Jag "äter" kalori/proteintät energiberikad kost så mycket jag kan.
Små portioner ofta, helst !
Ca 2000 kcal. får jag genom näringsdropp.
Bör få i mig ca 3000 kcal/dygn
Allt för att ha något att ta av under infektioner....
Jag är "mat-trött"
Viktproblem JA
Fast inte Lika/Samma..
Så det kan vara.
PHU

http://moppegalen.blogg.se

judi

26 maj 2011 16:57

Trött på mat det blir man när man måste äta och inte är hungrig
jag måste äta mycket proteiner för att musklerna måste ha något att ta från
gick först ner i vikt sedan gick jag upp i vikt
och nu försöker jag äta så att jag kan behålla vikten

Helst vill jag gå ner i vikt ingen snygg bikini mage som jag kan visa upp i år

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards