Direktlänk till inlägg 27 april 2011

SEMESTER TANKAR

Av judi - 27 april 2011 06:45


 


Semester


Mina flickor vill åka utomlands på semester själv känner jag mig


fjättrad av min sjukdom


Hjärnan går på högtryck vart kan JAG åka ?svårt att gå !svårt med allt !


Känner mig sårbar


Jag kan inte ta bilen och packa ungarna och mig själv i den ,och bila ner i Danmark 


Flickorna är  14 år dom vill ut och se världen


själv tyckte jag tidigare innan jag blev sjuk att resa det var livet .Jag


har kört själv både i Sverige och till Finland 2000 km tur och retur

och så till Danmark


Nu måste jag tänka efter vilken hjälp behöver jag inför resan och på


resan Och så är det  här med ekonomi


som är på fallrepet ..pengarna måste räcka till mycket .


Jag har satt upp mig på en vecka på en av NHR.s anläggningar här i

Sverige


som är subventionerad för oss som är medlemmar , i nu läget vet  jag


inte ännu om  jag får en plats med mina flickor


Det är också en del saker som jag tycker har blivit svårt att förutse 


Vad skall jag tänka på ? inför resan , hur kommer jag att må i sommar ?


kan jag gå ? eller är jag helt rullstolsbunden ?


Vad skall jag då tänka på inför sommaren


Jag har sökt färdtjänst lokalt jag hoppas på att få kunna söka


RIKSFÄRDTJÄNT  så kommer jag iväg lite längre bort


och så är det  här med aktiviteter på platsen vad kan jag medverka i ?


hur blir det för flickorna på plats när jag inte kan gå långa sträckor ?


Det finns säkert svar på alla mina frågor .


Det hade varit lättare med allt om jag hade haft en sjukdom som inte varit så föränderlig


och om jag haft en vuxen till i mitt hushåll som hade stöttat mig


känner mig ensammast i världen just nu när jag skriver dessa rader


Det gäller hela tiden att LÄRA sig och göra  saker på ett nytt sätt


så det är bäst att ge kreativiteten fritt flöde


Välplanerade resor med assistans kostar mycket mer än en enkel rest resa


Trygghet kostar Pengar


 

 
 
Åsamamman

Åsamamman

27 april 2011 09:08

Semester.
Hmmm, svåra saker.
ALLT ställs på sin spets, tydliggörs på något sätt.
Trist när man inte kan göra som ALLTID,
inte VET vad som är genomförbart om några veckor, månader.
Utomlands när man är fjorton år ?
SPRÅKRESA... finns många olika,
DYRT, javisst. Men det finns fonder att söka.
Tillbaka till KURATORN, Phu......
"Kollo" finns också många, inte lika dyrt.
Inkomstprövad avgift.
Hoppas att ni kan komma iväg tillsammans,
MEN det ena utesluter inte det andra...
Eller ?
Jag förstår verkligen din känsla av ENSAMHET och
UTSATTHET...

http://moppegalen.blogg.se

judi

27 april 2011 09:15

Tack för din kommentar ,
Byta kurator jo visst
jag tror att jag nämnt tidigare att jag är väldigt självständig och har lite svårt att be om hjälp men oxå att visa min svaghet och får jag då motstånd så jaa då blir vissa saker inte gjorda
Det finns i götebprg något som heter Lasse brukarstöd men inte i vår stad .
resa med barn jaa tjejerna vill nog att jag skall vara med språk resa det får man nog planera till nästa år
Fonder har du tips?
Kramiz

 
Spanaren

Spanaren

27 april 2011 09:46

Du har många fina platser att upptäcka i din närhet också ... små fina smultronställen. Bra det Åsamamman säger om att söka olika bidrag ur fonder med mera. Kuratorn kan hjälpa dig att ansöka pengar till er alla tre på de sätt som han eller hon känner till. Ge järnet nu tösen och fråga på och sök /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

judi

28 april 2011 09:56

Tack för uppmuntran

 
Åsamamman

Åsamamman

27 april 2011 12:53

Semestertips,
DET kan vara att upptäcka sin närmiljö, TILSAMMANS.
Ofta glömmer man bort den.
Dessutom blir det oftast ganska billigt....
Inte att förakta.
FONDER,
Det finns en hel bok man kan låna på biblioteket.
Skicka tjejerna så kan ni botanisera tillsammans....
Det ÄR svårt att "be" om hjälp....
Jag vet, men till sist har man inget val.
Ta ett djupt andetag, blunda och låtsas att det gäller någon annan.
Eller tänk som så ;
DET gäller DINA TJEJER också.
Jag har svårt att fokusera någon längre tid, alltså svårt med "vanlig" text.
Utan den kurator jag har idag skulle inget bli gjort.
Kramar....

http://moppegalen.blogg.se

judi

28 april 2011 09:55

tack för uppmuntran och förslagen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av judi - 16 augusti 2023 22:50

Personer med amyotrofisk lateralskleros (ALS) som har ett mer aktivt medfödd immunförsvar - den del av immunsystemet som fungerar som ett första svar på hot - tenderar att ha snabbare sjukdomsprogression och sämre överlevnad, visade en studie av stor...

Av judi - 23 april 2023 22:07

Nu är det i startgroparna med nationella riktlinjer för ALS -sjuka.   Ett av målen med kunskapsstyrning är att identifiera och prioritera förbättringsområden tillsammans med patienten som en del av vardagen. Det gäller så väl i det enskilda m...

Av judi - 13 februari 2023 17:42

Nytt läkemedel är på gång att godkännas i EMA för ALS -sjuka i Europa.   Det finns ingen botande behandling mot ALS, och behandlingsalternativen för att bromsa sjukdomsförloppet är begränsade. I Sverige och övriga EU finns i dag bara en godkänd s...

Av judi - 7 februari 2023 18:16

Syfte Det övergripande syftet för registret är att göra ALS-sjukvården likvärdig och högkvalitativ och framförallt utvärderingsbar. Att etablera/öka samarbetet mellan samtliga svenska neurologiska universitetskliniker och gemensamt bygga upp en stru...

Av judi - 21 januari 2022 18:23

Neuro polisanmäler läkaren Staffan Bergström 21 januari 2022, Alfred Skogberg I dag polisanmäler organisationen Neuro läkaren Staffan Bergström. Detta efter att Bergström uttalat sig i en radiointervju om hur han överdoserat svårt cancersjuka kvin...


LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards