Alla inlägg under mars 2011

Av judi - 21 mars 2011 13:00

Assistans vid tåg resa

Det är som bekant trevligt att resa ibland, sist jag åkte tåg var  julen 2010 


för att resan skulle gå smidigt så beställde jag assistans  till min resa  2 dagar före jul


när jag bokade biljetter för tågresa på nätet så gick det inte att beställa assistans samtidigt,

och inte stod det på någon hemsida vart  jag skulle ringa


utan jag fick sitta flera timmar i telefon kö

till varje enskild aktör det var 3 st olika aktörer på min tåg resa


 Att boka biljetter gick ju hur lätt som helst via

internet men nu hör det till saken att  jag behöver  hjälp med att bära väskorna mellan tågen och på tåget

på grund av min funktionsnedsättning


Då blev det genast lite svårare

Vet ni att jag fick boka 2 st olika personer till varje tågstation och tågbyte


Jag hade 3 byten = 6 st personer var anlitade för att assistera mig vid tåg bytena ?

och ytterligare 1 person på varje tåg = 9 st

och då undrar ni varför det ??


Jo, SJ,s personal kunde bara hjälpa mig från sitt tåg och in på stationsbyggnaden


sedan väl inne på station skulle nästa person ta över  till skånetrafik och självklart bara mellan tågen

inte upp i tåget


Nej där skulle jag ha hjälp av personalen på tåget summa 4 st personer vid varje byte



Hur gick det då ?


Fick jag hjälp ?


Ja den första assistenten kom och var i tid ,men inte tåget och inte nästa tåg heller


Med den påföljden att assistenterna ringde till mig och undra vart är du ?


jo jag sitter på bussen på väg till Hässleholm


-vet inte du som är assistent att tåget är inställt ?


svar NEJ ,och det spelar heller ingen roll jag får betalt ändå ??(svar från assistenten)


Varför jag inte bokade av alla  assistenterna ?


nej det fanns inget tele nummer att ringa och boka av tjänsten till 3 st olika aktörer

med så kort varsel (jag satt flera timmar i telekö för att boka in dom )

Väl framme i Hässleholm fick vi beskedet att all tågtrafik var inställd 


Så det blev till att ringa privat bil så att vi kunde komma fram till Jul


Vis av erfarenheten så tänker jag mig för nästa gång  jag skall åka tåg 


Ps för mig var denna tjänsten med assistenter kostnadsfri

förutom besväret att ringa och ja telefon kostnaden



Av judi - 21 mars 2011 11:00

Muskelkraftens dag
22

mars går Muskeldagen av

stapeln för att
uppmärksamma

personer med muskelsjukdomar


Många av dessa sjukdomar är så kallade sällsynta diagnoser

För denna grupp är det nödvändigt att förse neurosjukvården

med ett kunskapscenter med fokus på sällsynta diagnoser

Tisdag den 22 mars på Courtyard Marriott Hotell, Rålambshovsleden 50 i Stockholm,

går Muskeldagen av stapeln. Det blir en dag med fokus på muskelsjukdomar från professionens

patientens och den personliga assistentens perspektiv.


 



 


Zidane drar på sig

Juve-tröjan igen

Det är Juventus som tillsammans med Torino,

kommunen Turin och Fondazione Vialli e Mauro kommer anordna en välgörenhetsmatch

för att samla in pengar till forskning om nervsjukdomen ALS (amyotrofisk lateralskleros).

Det är en väldigt ovanlig sjukdom och endast 0,01 % av jordens befolkning lider av den

. Den mest kände är fysikern Stephen Hawking.

Matchen spelas onsdagen den 23 mars på Stadio Olimpico

Av judi - 21 mars 2011 06:45

Samtal som följer när jag ringde kommunen- hemtjänsten

 första gången och frågade efter städhjälp ?


- Städhjälp nej hemtjänstens personal  är inga städerskor


Nähä !! svara jag Det trodde jag att hemtjänsten gjorde ,hjälpte folk som är sjuka med städhjälp??


- behöver du inte hjälp med att ha någon som pratar med dig och hjälper dig ut och gå ? 


Nej alltså jag har svårt att greppa med händerna och svårt att gå

jag har helt enkelt svårt att utföra hemsysslor


- Ring städservice  Vår personal får inte lyfta tungt eller tvätta fönster eller lyfta mattor


- Du behöver inte ha någon och prata med eller följer dig ut och gå ?


Måste förtydliga Att jag har en sjukdom som försvagar mina muskler Jag behöver städhjälp


- Ja okej , du kan få städhjälp 2 timmar varannan vecka max 2 rum och kök och så måste du betala utifrån din inkomst ..


Jahaa hur mycket blir det för mig då ?


-1712 kr i månaden


Nä vet ni , vad jag gav upp det blev för dyrt och inte ville dom städa hela huset


Jag bor i 4 rum och kök.



Så efter första samtalet var jag ganska förbryllad över vad gör hemtjänsten ?

Av judi - 20 mars 2011 18:39

Jag har som bekant varit och provat ut min nya El-rullstol

i förra veckan


Jag sa då till flickorna att det blir väl bra så kan ni gå med mig ut  på en promenad

 

Nää fick jag till svar dom såg ut som tappade bakom ....gapade med stora fågelholkar ???


Nää ,mamma det är skämigt

 

skäms för sin mor som är handikappad

 

Att ungdomar skäms för sina föräldrar det vet jag som alltid fick


tolka åt mina föräldrar som inte förstod svenska

 

Jag vet precis hur det känns att ha föräldrar som inte kan 

 

och nu är jag själv en förälder som snart inte kan gå


och som mina flickor upplever skam över

 

 Glitter Graphics

Av judi - 20 mars 2011 13:00

  

 

Strävan efter rikedom är som att följa en regnbåge.Jag har försökt det i flygplan,men regnbågen har alltid försvunnit i ett grått töcken.Det förefaller mig som om samlandet av rikedom är en sån krävande sysselsättning att den som bemödar sig snart måste glömma vad syftet var.

Och även om han minns.är man så gammal eller trött eller båda och ,att den stjärna man vill nå visar sig vara bara ett grått töcken och inget annat.Det vi tror är lyckan är sällan vad vi föreställer oss

 

Theo Stephens

Av judi - 20 mars 2011 10:22

Sappade på nätet om ALS och hittade

en sida om brukarstöd

Klart att det finns i Göteborg allt finns i de större städerna

 

 http://www.lassekoop.se/

 

 

Låter jag negativ ?

 

Ja ibland kan jag inte vara positiv jag tycker att livet har fått en otäck vändning

 

Tänk positivt

 

Jo jag skall försöka

 

Sätt allt på en lista som är positivt i ditt liv

 

jo jag skall försöka

 

se inte det halvtomma glaset 

 

se det halvfulla glaset

 

 

Jaa jag skall försöka

 

Frågan är bara hur skall jag få bort tankarna i mitt huvud om att mitt liv är förkortat av en sjukdom

 

 

HUR ?

Av judi - 20 mars 2011 09:45

Hur ser jag på min sjukdom och hur hanterar jag den rent psykologiskt

ja det är helt beroende på mina tidigare

 

erfarenheter i  livet och så vad jag tycker är viktigt i livet här

och nu

 

 

det finns ett begrepp inom psykologin

 

 

KASAM som består av tre komponenter som är

 

avgörande för hur man ser på sig själv i ett saluto-

 

gent perspektiv (Salus=hälsa; genesis= ursprung,

tillblivelse).



1. Begriplighet (jag vet/förstår).

 

2. Meningsfullhet (jag vill, trots allt).

 

3. Hanterbarhet (jag kan).


 

Exempel på friskfaktorer

 

 

som bygger upp egen-värde

 

 

som i sin tur ger motståndskraft till att klara

av svåra situationer

 

 

kan vara:minst en nära förtrogen

 

 

familjens bekräftelse och trygghet

 

 

privata nätverket ger trygghet genom dess nor-

mer och värderingar

 

 

att trots sjukdom och funktionshinder känna att

 

jag kan klara av saker, till exempel med hjälp av

 

hjälpmedel och personliga assistenter

 

 

 

Hur jag tidigare i livet har klarat av kriser och

svårigheter.



Kroppsliga förändringar påverkar människans

 

kompetens och färdigheter och kan ha stor betyd-

else för självkänslan och identiteten.

 

Det finns

en risk att sjukdomen blir identiteten.

 

 

 

Människan söker meningen med livet.

 

Vet-skapen om att livet har ett slut

 

är vi människor

 

ensamma om att ha.

 

 

Fast vi har denna vetskap

 

lever vi som om vi var odödliga.

 

Döden är något

 

som vi inte vill tänka på.

ALS
Av judi - 19 mars 2011 14:15

Vad är ett als team ?

 

 

ALS-teamen består av arbetsterapeut, dietist, kurator, logoped, läkare,

 

 

tandläkare, psykolog, sjukgymnast och sjuksköterska, som ger behandling,

 

 

rådgivning och stöd samt provar ut hjälpmedel.

 

Eftersom behoven hela tiden förändras är det mycket viktigt med en god framförhållning,

 

 

planering och individualisering.

 

 

För att vården ska bli så bra som möjligt

 

behövs regelbunden kontakt med både ALS-teamet och

primärvården.

 

 

 

På flera orter finns också särskilda team för avancerad hemsjukvård, som samverkar med ALS-teamet på sjukhuset,

primärvården och kommunens hemtjänst och gör det möjligt

 

 

att få vård i hemmet även i ett sent skede av sjukdomen. Hospice eller sjukhem är andra möjligheter

 

 

ovanstående hämtat från socialstyrelsens sida

 

 

Visst låter det bra !

 

 

Men då skall ni veta att

 

 

detta finns inte i min hemstad närmaste Als team finns i

 

Göteborg lite långt för kurators konatkt

 

 

säkert oxå i Stockholm och i Umeå den som läser här kan

 

fylla på om ni vet fler ställen det finns als team

 

 

 

 

Bor man i en stad där det inte finns ett ALS

 

Team får man vara sin egen samordare och se till att

 

man får den vård som behövs

 

 

KÄMPA SÅ DET STÅR härliga till för att få hjälp

 

 

Man måste ha mycket go i sig för att få hjälp med alla

 

ovanstående bitar och övertyga varje enskild instans om sitt

 

vårdbehov Ja bevisa att man är sjuk helt enkelt

 

 

 

Någon har frågat mig om vad jag gör på dagarna nu när jag

 

inte arbetar ?

 

 

Jo vet ni jag ringer runt till alla ovanstående som

 

socialstyrelsen har rekommenderat skall finnas till för mig i ett Team

 

och samordnar mitt vårdbehov

 

ÖHH hur blev detta nu inte skall du göra det själv !

 

 

Jo det måste jag

 

det

 

FINNS INGET TEAM I MIN HEMSTAD

ALS

LIVET MED ALS

SPRÅK

Fråga mig

121 besvarade frågor

MENY

Sök i bloggen

ARKIV

GÄSTBOK

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards